Theodore Robert Bundy (dilahirkan Theodore Robert Cowell; 24 November 1946 – 24 Januari 1989) merupakan pembunuh bersiri, penculik, perogol, pencuri, dan nekrofil warga Amerika Syarikat yang menyerang dan membunuh ramai wanita muda dan budak perempuan pada tahun 1970-an dan kemungkinan lebih awal. Setelah lebih daripada sedekad penafian, dia mengakui kepada 30 homisid yang dia telah lakukan di tujuh negeri antara tahun 1974 dengan tahun 1978. Jumlah sebenar mangsa tidak diketahui dan barang kali lebih tinggi.

Ted Bundy
Bundy setelah sabitan 1979 di percubaan Chi Omega
Kelahiran
Theodore Robert Cowell

(1946-11-24)24 November 1946
Burlington, Vermont, A.S.
Meninggal dunia24 Januari 1989(1989-01-24) (umur 42)
PasanganCarole Ann Boone (k. 1979–1986)

Kebanyakan mangsa wanita muda Bundy memandang dia kacak dan berkarisma, iaitu sifat yang dia gunakan untuk memenangi kepercayaan mereka. Dia biasanya akan mendekati mereka di tempat awam, buat-buat cedera atau cacat, atau menyamar sebagai pihak berkuasa, sebelum memitamkan dan menyerang mereka di lokasi yang terpencil. Dia kadangkala melawat semula tempat kejadian sekundernya, menggayakan dan melaksanakan persetubuhan dengan mayat yang mereput sehingga busuk dan musnah oleh binatang liar menjadikan interaksi lanjutan mustahil. Dia memenggal kepala sekurang-kurangnya 12 orang mangsa dan menyimpan beberapa kepala terputus sebagai cenderamata di pangsapurinya.[1] Pada beberapa kali, dia memecah masuk rumah pada waktu malam dan membelantan mangsanya ketika mereka tidur.

Pada tahun 1975, Bundy telah dipenjarakan buat kali pertama apabila dia telah dipenjarakan di Utah kerana penculikan teruk dan serangan jenayah percubaan. Dia kemudian menjadi suspek dalam senarai memanjang homisid yang belum diselesaikan di pelbagai negeri. Didakwa tuduhan pembunuhan di Colorado, dia mengatur dua pelarian diri dramatik dan melakukan serangan lanjutan, termasuk tiga pembunuhan, sebelum penangkapan semulanya di Florida pada tahun 1978. Bagi homisid Florida, dia menerima tiga hukuman mati di dua perbicaraan yang berlainan.

Bundy telah menjalani hukuman di kerusi elektrik di Penjara Negeri Florida pada 24 Januari 1989.[2] Periwayat Ann Rule memerikan Bundy sebagai "seorang sadistic sociopath yang mengambil keseronokan dari kesakitan manusia lain dan kawalan yang dia ada ke atas mangsanya, dan juga selepasnya".[3] Dia pernah menggelar dirinya "anak haram berhati dingin yang anda pernah jumpa".[4][5] Peguam Polly Nelson, ahli kumpulan belanya, menulis dia ini "sangat jelas penjahat tidak berhati perut".[6]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Keppel 2005, m/s. 378, 393.
  2. ^ Bearak, Barry (Januari 24, 1989). "Bundy Electrocuted After Night of Weeping, Praying : 500 Cheer Death of Murderer". Los Angeles Times. Los Angeles, California: Tronc. Diarkibkan daripada yang asal pada Julai 18, 2016. Dicapai pada Julai 16, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ Rule 2009, m/s. xiv.
  4. ^ Michaud & Aynesworth 1999, m/s. 263.
  5. ^ Hare, Robert D. (1999). Without Conscience: The Disturbing World of the Psychopath Among Us. New York: The Guildford Press. m/s. 23. ISBN 978-1-57230-451-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  6. ^ Nelson 1994, m/s. 319.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BundyAppealBrief" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "timeline" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Time25crimes" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "akaLeslieHolland" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Ellensburg1973-08-30" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Spokesman-Review" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Michaud-trutv" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Kennicott-wapo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CrimeMuseum-car" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Smith1979" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Bennett-Connaughton1978" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Bell-KillingSpree" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Deseret1977" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "map-Murray2Bountiful" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Gehrke2000" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ChiOmegaKiller" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "EveningIndependent" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pensacolapolice" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Word1999-01-24" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "St.Petersburg1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Bell-KimberlyLeach" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "AP1981-09-30wife-pregnant" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "DN-trials" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Mystique" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Sentinel" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "2,000 Cheer" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Bundy'sWill" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Mack1999" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Long" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "LilienfeldArkowitz2007-11-28" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BundyDobsonInterview" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Shapiro2005" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Meyers" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Goldstein" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Psychics" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Schulte2006" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Jackson2002" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CBIColdCase1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Moscow" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Culver" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CBIColdCase2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CBIColdCase3" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Baird" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "NamUS11575" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Vronsky2004" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "HolmesHolmes" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "JeffersonCo-ColdCases" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SunSentinel2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "AP2002-07-30" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Curran" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "list" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "'73slaying" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FL-HighwayPatrol" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "NamUS4593" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BurrDNA" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SpokaneDaily" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Free Lance" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "DailyNews" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "'69 Killings3" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "NamUS7780" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "NamUS9265" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Tie-in" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Unclear" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Follow up" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Bibliografi sunting

Pautan luar sunting