tehsil atau tahsil/tahasil (Hindi: तहसील, Bahasa Panjabi: ਤਹਿਸੀਲ, Bahasa Telugu: తహశీల్, Urdu: تحصیل‎), juga dikenali sebagai taluk (atau taluq/taluka (Sindh: تعلقو)) atau mandal, merupakan divisi pentadbiran bagi sesetengah negeri di Asia Tenggara. Ia biasanya merupakan kawasan dengan bandar atau pekan yang bertugas sebagai pusat pentadbiran, dengan kemungkinan bandar tambahan, dan biasanya sejumlah kampong. Istilah ini di India telah menggantikan istilah pembahagian geografi sebelumnya, seperti pargana, pergunnah dan thannah, yang digunakan di bawah Kesultanan Delhi dan Raj British.

Sebagai entiti kerajaan tempatan, pejabat tahsil (Panchayat Samiti) mengamalkan kuasa kewangan dan pentadbiran awam tertentu pada bandar dan perbandaran dalam bidang kuasanya. Ia merupakan puncak agensi kerajaan bagi rekod tanah dan perkara berkait pentadbiran. Ketua pegawai dikenali sebagai tahsildar atau, secara tidak rasmi, talukdar atau taluka muktiarkar atau Tehsildar. Taluk atau Tehsil boleh dikatakan sebagai daerah kecil dalam konteks di India ( Bharat ). Dalam hal tertentu, tehsils dikenali sebagai "blok" (blok persekutuan Panchayat).[1]

Sungguhpun ia mungkin kadang-kala berkongsi kawasan yang sama dengan pecah bahagian pembahagian pendapatan, yang dikenali sebagai blok pendapatan, kedua-dua adalah berbeza. Sebagai contoh, daerah Raipur di negeri Chhattisgarh merupakan pentadbiran dibahagikan kepada 13 tehsil dan 15 blok hasil. [2] Sungguhpun begitu, kedua-dua sering sama.

Tehsil/tahsil dan taluka dan variannya sering digunakan sebagai perkataan Inggeris tanpa terjemahan selanjutnya. Disebabkan istilah ini tidak biasa bagi penutur Bahasa Inggeris di luar benua , perkataan kounti kadang-kadang diberikan sebagai gloseri, atas dasar bahawa tahsil, seperti daerah, adalah satu unit pentadbiran hierarki lebih tinggi berbanding bandar tempatan, pekan, atau kampung, tetapi rendah pada negeri yang lebih besar atau wilayah. India dan Pakistan mempunyai taraf hierarki yang perantaraan (atau lebih daripada satu, sekurang-kurangnya bagi di bahagian-bahagian tertentu di India): dan daerah, juga kadang-kadang diterjemahkan sebagai county. Dalam kedua kes tiada analogi yang sangat tepat.


Rujukan sunting

  1. ^ The main purpose of the census is to provide data on size and composition of population of India and its geographic divisions, i.e., population of different states and union territories, districts, blocks and villages. Sharma, A. K. (2012). Population and Society. New Delhi: Concept Publishing Company. m/s. 53. ISBN 978-81-8069-818-7.
  2. ^ Rahman, Syed Amanur, penyunting (2006). The Beautiful India: Chhatisgarh. New Delhi: Reference Press. m/s. 34]. ISBN 978-81-8405-017-2.

Pautan luar sunting

  • 2001 maps provides maps of social, economic and demographic data of India in 2001

Templat:Articles on third-level administrative divisions of countries