Teja langit adalah luminans atau cahaya yang meresap ke langit malam, selain dari sumber cahaya diskret seperti Bulan dan bintang kelihatan. Ia adalah aspek pencemaran cahaya yang biasa dilihat. Walaupun biasanya merujuk kepada pencahayaan langit yang timbul daripada pencahayaan buatan, teja langit juga boleh melibatkan sebarang sumber cahaya malam yang meresap, termasuk alam semula jadi seperti cahaya zodiak, cahaya bintang, dan teja udara.[1][2]

Bandar Raya Mexico pada waktu malam, menunjukkan teja langit yang cukup terang untuk membaca buku di luar

Dalam konteks pencemaran cahaya, teja langit timbul daripada penggunaan sumber cahaya buatan, termasuk pencahayaan elektrik (atau kadang kala gas) yang digunakan untuk pencahayaan dan iklan, dan dari suar gas.[3] Cahaya yang merebak ke atmosfera langsung dari sumber yang diarahkan atau tidak terlindung sepenuhnya, atau selepas pantulan dari tanah atau permukaan lain, sebahagiannya tersebar ke arah tanah, menghasilkan cahaya yang dapat dilihat dari jarak yang jauh. Teja langit dari lampu tiruan paling sering diperhatikan sebagai kubah cahaya yang menyala di bandar-bandar, namun merebak di seluruh dunia maju.

Sebuah peta yang menunjukkan sejauh mana teja langit ke atas Eropah

Punca sunting

 
Dalam dedahan 10 saat ini, menghadap ke arah selatan ke arah Sagittarius, tiga bentuk pencemaran cahaya hadir: teja langit, silau, dan pencerobohan cahaya.

Cahaya yang digunakan untuk semua tujuan dalam persekitaran luar menyumbang kepada teja langit, yang diakibatkan kadang-kadang oleh perkara yang boleh dielakkan aspek seperti perlindungan perisai yang lemah, dan melalui sekurang-kurangnya sebahagian aspek yang tidak dapat dielakkan seperti papan tanda dan pantulan tanpa lindungan dari permukaan yang sengaja diterangi. Sesetengah cahaya ini kemudiannya terserak kembali di atmosfera ke arah tanah oleh molekul dan aerosol, dan (jika ada) awan, menyebabkan teja langit.

Penyelidikan menunjukkan bahawa apabila dilihat dari kira-kira separuh daripada teja langit timbul daripada penyuluhan ke atas secara langsung, dan separuh daripada pemantulan, walaupun nisbahnya berbeza-beza bergantung kepada butiran lampu dan penggunaan lampu, dan jarak titik pemerhatian dari sumber cahaya.[4][5] Di kebanyakan komuniti, purata pelepasan menaik secara purata kira-kira 10% - 15%. Pencahayaan yang sepenuhnya terlindung (tanpa cahaya yang dipancarkan langsung ke atas) menurunkan teja langit dengan kira-kira separuh apabila dilihat berdekatan, tetapi mempunyai kesan yang lebih besar apabila dilihat dari jauh.

Teja langit secara signifikan diperkuat dengan kehadiran salji, dan di dalam dan berhampiran bandar apabila awan hadir.[6] Di kawasan terpencil, salji mencerahkan langit, tetapi awan menjadikan langit lebih gelap.

 
Di kawasan terpencil pada malam tanpa bulan, awan kelihatan gelap di langit. Dalam atau berhampiran kawasan maju, teja langit dicerahkan lagi oleh awan.
 
Satu peta langit yang ditentu ukur menunjukkan kecerahan langit, termasuk tiruan (Phoenix dan Flagstaff, Arizona) dan sumber semula jadi (teja udara, Bima Sakti) yang boleh dilihat (Perkhidmatan Taman Negara AS).
 
Teja langit dan bintang kelihatan dengan pencahayaan natrium tekanan tinggi - Model Flagstaff, AZ, Amerika Syarikat yang dikalibrasi dilihat dari 10 km.[7]
 
Cahaya dan bintang langit kelihatan dengan pencahayaan LED 4100K CCT - Model Flagstaff, AZ, Amerika Syarikat yang dikalibrasi dilihat dari 10 km.[7]

Lihat juga sunting

Nota sunting

Rujukan sunting

  1. ^ F.E. Roach; Janet L. Gordon (1973). The Light of the Night Sky. D. Reidel (Dordrecht-Holland/Boston-USA). Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  2. ^ Flanders, Tony (December 5, 2008). "Rate Your Skyglow". Sky & Telescope. Sky Publishing of New Track Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-12-28. Dicapai pada 2019-09-28.
  3. ^ Emily Guerin (5 November 2015). "Oil Boom Means Sky Watchers Hoping for Starlight Just Get Stars, Lite". npr.org. Dicapai pada 24 April 2016.
  4. ^ Luginbuhl, C.; Walker, C.; Wainscoat, R. (2009). "Lighting and Astronomy". Physics Today. 62 (12): 32–37. Bibcode:2009PhT....62l..32L. doi:10.1063/1.3273014.
  5. ^ "Outdoor Lighting Codes". Flagstaff Dark Skies Coalition. Dicapai pada 17 April 2016.
  6. ^ C. C. M. Kyba; T. Ruhtz; J. Fischer; F. Hölker (2011). Añel, Juan (penyunting). "Cloud Coverage Acts as an Amplifier for Ecological Light Pollution in Urban Ecosystems". PLoS ONE. 6 (3): e17307. Bibcode:2011PLoSO...617307K. doi:10.1371/journal.pone.0017307. PMC 3047560. PMID 21399694. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  7. ^ a b Flagstaff Dark Skies Coalition. "Lamp Spectrum and Light Pollution". Lamp Spectrum and Light Pollution. Dicapai pada 10 April 2016. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "fdsc-lslp" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza

Pautan luar sunting