Telau putih

kepelbagaian warna

Telau putih ialah warna yang hanya berbeza sedikit dengan putih tulen. Variasi putih termasuk warna yang sering diistilahkan sebagai warna putih pudar, yang dapat dianggap sebahagian daripada skema warna neutral.

PutihHow to read this color infobox
Tentang koordinat ini     Koordinat warna
Hex triplet#FFFFFF
sRGBB  (rgb)(255, 255, 255)
CMYKH   (c, m, y, k)(0, 0, 0, 0)
HSV       (h, s, v)(0°, 0%, 100%)
SumberMengikut takrifan
B: Dinormalkan kepada [0–255] (bit)
H: Dinormalkan kepada [0–100] (ratus)

Dalam teori warna, cahaya warna ialah warna tulen yang dicampur dengan warna hitam (atau warna yang mempunyai kecerahan rendah). Sebenarnya, “telau putih” patut menjadi kuning air neutral. Rencana ini juga tentang warna putih pudar yang berbeza-beza dengan putih tulen dalam rona, dan dalam kroma (juga dipanggil penepuan atau keamatan).

Warna juga dianggap "telau putih" termasuk putih kuning, kulit telur, gading, putih Navajo, dan vanila. Pencahayaan bilik juga, walau bagaimanapun, boleh menyebabkan putih tulen nampak seperti putih pudar.[1]

Warna putih pudar dahulu dipasangkan secara menyeluruh dengan kuning air pada 1930-an,[2] dan terutamanya popular lagi dari kira-kira 1955 hingga 1975.[3]

Keputihan mengukur darjah hingga mana permukaan putih dalam kolorimetri.

Warna sesawang sunting

Berikit adalah carta menunjukkan telau warna sesawang komputer telau putih. Putih akromatik ialah warna putih di mana kod merah, hijau dan biru betul-betul sama. Warna sesawang putih dan asap putih ialah warna akromatik. A chromatic shade of white is a white color in which the red, green, and blue codes are not exactly equal, but are close to each other, which is what makes it a shade of white.

Nama warna HTML Contoh Triplet heks
(dipaparkan mengikut nama) (dipaparkan mengikut triplet heks)
Putih #FFFFFF
Asap putih #F5F5F5
Salji #FFFAFA
Tembikai susu #F0FFF0
Krim pudina #F5FFFA
Lazuardi #F0FFFF
Biru Alice #F0F8FF
Putih hantu #F8F8FF
Kulit cangkerang #FFF5EE
Kuning air #F5F5DC
Les lama #FDF5E6
Putih bunga #FFFAF0
Gading #FFFFF0
Putih antik #FAEBD7
Linen #FAF0E6
Merah gandaria #FFF0F5


Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Sickler, Dean (2010). The Keys to Color: A Decorator's Handbook. m/s. 11. Dicapai pada 17 December 2010.
  2. ^ Ryan, Elaine (2007). Color Your Life: How to Design Your Home with Colors from Your Heart. New York: St. Martin's Press. m/s. 12–15. Dicapai pada 17 December 2010.
  3. ^ Mahnke, Frank H. (1996). Color, Environment, and Human Response. New York: John Wiley & Sons. m/s. 80. Dicapai pada 17 December 2010.

Templat:Shades of white Templat:Color topics Templat:Color shades