Televisyen Vietnam

Televisyen Vietnam (bahasa Inggeris: Vietnam Television, Vietnam: Đài Truyền hình Việt Nam) adalah penyiar televisyen kebangsaan Vietnam. Sebagai penyiar negara di bawah arahan kerajaan Vietnam, VTV bertugas untuk "menyebarkan pandangan Parti Komunis Vietnam, dasar-dasar dan undang-undang kerajaan Vietnam". Ketua pengarah VTV sekarang ialah Lê Ngọc Quang.

Televisyen Vietnam
Vietnam Television
Đài Truyền hình Việt Nam
JenisTelevisyen siaran
Negara
KetersediaanSeluruh negara
Antarabangsa
Ibu pejabatHanoi, Vietnam
PemilikKerajaan Vietnam
Orang penting
Lê Ngọc Quang
(Ketua pengarah)

Đinh Đắc Vĩnh
(Timbalan pengarah urusan)
Tarikh pelancaran
7 September 1970; 53 tahun yang lalu (7 September 1970)
Nama lama
Sistem Televisyen Persendirian
(Independent Television System,
7 September 1970 – 4 Julai 1976)
Televisyen Pusat (Central Television,
5 Julai 1976 – 30 April 1987)
Laman sesawang
vtv.vn

Sejarah sunting

Siaran televisyen pertama di Vietnam pada tahun 1966 ketika Amerika Serikat mendirikan 2 saluran (1-Vietnam dan 1-bahasa Inggeris) di Saigon untuk Republik Vietnam. Dinamakan Đài Truyền hình Việt Nam (Vietnam Television), rangkaian beroperasi sehingga kejatuhan Saigon.

VTV ditubuhkan dengan bantuan teknikal dan latihan dari Cuba pada 7 September 1970, di Hanoi, sebagai sebuah jabatan dari Voice of Vietnam. Semasa Perang Vietnam ia disiarkan secara serentak dari rantau pergunungan.

Selepas penyatuan semula pada tahun 1975, bekas stesen yang dikendalikan oleh AS di selatan menjadi sebahagian daripada rangkaian kebangsaan, dan penyiaran dilanjutkan ke seluruh negara.

Televisyen warna telah bereksperimen pada tahun 1978 dan menerima piawaian SECAM Perancis dan dilaksanakan sepenuhnya pada tahun 1986.

Vietnam Television menjadi nama rasmi pada 30 April 1987. Dan menjelang tahun 1990, penonton VTV mempunyai dua saluran TV nasional untuk dipilih kerana VTV2 dilancarkan dan tahun itu beralih kepada PAL.

Pusat penyiaran serantau VTV terletak di Kota Ho Chi Minh, Hue, Da Nang, Nha Trang (dahulunya di Phú Yên), dan Cần Thơ. Pengaturcaraan disampaikan ke seluruh negara melalui rangkaian stesen televisyen daerah dan perbandaran. Terdapat pemancar di kawasan terpencil di negara ini. Menjelang tahun 2003, lebih daripada 80% daripada semua isi rumah bandar memiliki set televisyen. Peratusannya agak kurang di kawasan luar bandar, tetapi kafe kampung yang paling jauh mempunyai TV dan video atau pemain DVD.

Selain itu, setiap bandar utama dan kebanyakan 51 wilayah mempunyai stesen televisyen mereka sendiri.

Saluran sunting

VTV hari ini mempunyai saluran berikut:

VTV1: saluran berita dan semasa; 24/7. Saluran ini juga menyiarkan acara kebangsaan penting dan mesyuarat parlimen. Muzik dan filem adalah satu-satunya bidang yang sebahagian besarnya berada di luar formatnya. VTV1 pada mulanya disiarkan pada 7 September 1970. Versi HD VTV1 dilancarkan pada 31 Mac 2014. Ia dianggap sebagai salah satu daripada tujuh saluran nasional yang mesti dibawa, dan ia mesti ditonton secara percuma oleh semua penyedia satelit dan kabel dalam Vietnam.

VTV2: Saluran sains dan pendidikan; menyiarkan 24/7. Saluran itu juga menyiarkan siri TV China dan Korea Selatan. VTV2 memulakan penghantaran pada 1 Januari 1990. Versi HD VTV2 dilancarkan pada 19 Mei 2015.

VTV3: Saluran hiburan, disiarkan 24/7. VTV3 dilancarkan pada 31 Mac 1996. Versi HD VTV3 dilancarkan pada 31 Mac 2013. Saluran ini adalah saluran pertama dalam VTV untuk disiarkan dalam High Definition.

VTV4: Saluran antarabangsa yang dilancarkan pada tahun 1998, menawarkan pakej terbaik dari saluran domestik VTV ke Vietnam di seluruh dunia, kini boleh didapati di Taiwan CHT MOD Channel 215 dan Malaysia di ABNXcess Channel 311. Versi HD VTV4 dilancarkan pada 19 Jun 2015.

VTV5: Saluran bahasa etnik, disiarkan 24/7. VTV5 dilancarkan pada 10 Februari 2002. Versi HD VTV5 telah dilancarkan pada 1 Julai 2015.

VTV6: Saluran pemuda yang mensasarkan penonton antara 18-34 tahun dan acara sukan dan acara, menyiarkan 24/7. VTV6 mula menyiarkan pada 29 April 2007. Versi HD VTV6 dilancarkan pada 7 September 2013.

VTV7: Saluran televisyen pendidikan kebangsaan, disiarkan dari pukul 06:00 hingga 24:00. VTV7 dan VTV7 HD kedua-dua dilancarkan lembut dari 20 November 2015 dan mula menyiarkan secara rasmi dari 1 Januari 2016.

VTV8: Saluran khusus untuk penonton di rantau Central dan Central Highlands Vietnam, disiarkan 24/7. VTV8 dan VTV8 HD dilancarkan pada 1 Januari 2016.

VTV9: Saluran khusus untuk penonton di wilayah Selatan Vietnam, yang dilancarkan pada 8 Oktober 2007; Simulcast HD dilancarkan pada 28 Ogos 2015.

Saluran serantau yang tidak berfungsi (5)

VTV Huế

VTV Đà Nẵng

VTV Phú Yên

VTV Cần Thơ 1

VTV Cần Thơ 2

Sejak tahun 2003, semua saluran di atas juga boleh didapati melalui satelit, rangkaian digital dan kabel digital digital di Vietnam. VTV itu sendiri menawarkan saluran TV berbayar 15 melalui televisyen satelit dan kabel digital yang dipanggil K + dan VTVCab, dengan saluran seperti Reuters, ESPN, Saluran Disney, Discovery Channel, BBC, HBO dan lebih kurang 40 saluran asal.

Perubahan pada saluran serantau VTV telah dibuat pada 1 Januari 2016. VTV Huế, VTV Đà Nẵng, dan VTV Phú Yên berhenti pengaturcaraan dan menjadi VTV8, saluran khusus untuk Central dan Highland Region of Vietnam. Kedua-dua VTV9 lama (yang hanya untuk kawasan Ho Chi Minh dan wilayah Vietnam Tenggara) dan VTV Cần Thơ 1 (yang hanya untuk Bandar Raya Cần Thơ dan Hậu Giang) bergabung untuk membentuk VTV9 baru untuk kedua-dua tenggara dan barat daya Vietnam, manakala VTV Cần Thơ 2 ditukar nama kepada VTV5 Tây Nam Bộ, saluran Khmer-Vietnamese dwibahasa dan variasi serantau pertama VTV5. (Pada mulanya, VTV digunakan untuk menyiarkan VTV10 berdasarkan saluran tempatan mereka di Can Tho (VTV Cần Thơ 1 dan VTV Cần Thơ 2). Walau bagaimanapun, ia tidak berlaku dan mereka telah membatalkan cadangan tersebut.)

Pada 17 Oktober 2016, VTV5 Tây Nguyên, sebuah saluran untuk etnik minoriti di Central Highlands of Vietnam dan satu lagi variasi serantau VTV5, juga dilancarkan.

Saluran masa depan

VTV6-4K: Versi ultra tinggi definisi saluran berorientasikan remaja VTV6, terutamanya digunakan untuk acara sukan secara langsung.

VTV World akan menjadi saluran pengganti kepada VTV4 yang kini disiarkan sebagai saluran rasmi Urusan Luar Negeri yang baru dari kerajaan Republik Sosialis Vietnam.

Selepas melancarkan VTV5 Tây Nguyên pada 17 Oktober 2016, VTV5 Tây Bắc bersama VTV5 Miền Trung dan VTV5 Đông Nam Bộ juga akan dilancarkan sebagai variasi serantau lain VTV5.

Senarai saluran VTV di VTVcab sunting

EPG no. EPG name Channel name Channel type Availability Notes
1 VTV1 VTV1 style="background:#9F9;vertical-align:middle;text-align:center;" class="table-yes"|Free-to-air News and current affairs channel.
2 VTV2 VTV2 style="background:#9F9;vertical-align:middle;text-align:center;" class="table-yes"|Free-to-air Science and education channel.
3 VTV3 VTV3 style="background:#9F9;vertical-align:middle;text-align:center;" class="table-yes"|Free-to-air Entertainment channel.
4 VTV4 VTV4 style="background:#9F9;vertical-align:middle;text-align:center;" class="table-yes"|Free-to-air International channel.
5 VTV5 VTV5 style="background:#9F9;vertical-align:middle;text-align:center;" class="table-yes"|Free-to-air Ethnic language channel.
6 VTV6 VTV6 style="background:#9F9;vertical-align:middle;text-align:center;" class="table-yes"|Free-to-air Youth channel.
7 VTV7 VTV7 style="background:#9F9;vertical-align:middle;text-align:center;" class="table-yes"|Free-to-air Education and children channel.
8 VTV8 VTV8 style="background:#9F9;vertical-align:middle;text-align:center;" class="table-yes"|Free-to-air Specialized channel for viewers in the Central and Central Highlands region of Vietnam.
9 VTV9 VTV9 style="background:#9F9;vertical-align:middle;text-align:center;" class="table-yes"|Free-to-air Specialized channel for viewers in the Southern region of Vietnam.

Pengaturcaraan sunting

VTV mempunyai syarikat pengeluaran filemnya sendiri, Pusat Filem Televisyen Vietnam (dahulunya Vietnam Film Filem Syarikat), atau VFC, yang menjadikan filem-filem dan miniseri dibuat untuk televisyen. Walau bagaimanapun, hanya kira-kira 30% pengaturcaraan hiburan yang dipaparkan di VTV dibuat secara tempatan. Selebihnya diimport dan dijuluki dalam bahasa Vietnam. Rancangan merangkumi melodramas siri Korea dan Cina, yang merupakan pengaturcaraan pengaturcaraan malam pada VTV3.

Selain daripada pengaturcaraan berita dan semasa, VTV1 mengabdikan dirinya kepada konsert orkestra, balet, teater tradisional, pertunjukan budaya etnik minoriti dan filem.

Selain itu, pada Malam Tahun Baru Vietnam, VTV menyiarkan beberapa program dan pameran komedi seperti Tahun Lalu Petang, Berita Khas, Jelajah Muzik, konsert muzik, dan acara bunga api, sehingga 2 atau 1 pagi

VTV Worldwide Bureaux sunting

Sehingga 2018, VTV mempunyai 14 biro dengan kakitangan ditempatkan dan koresponden di:

Vientiane, Laos

Phnom Penh, Kemboja

Singapura (rantau ASEAN)

Beijing, China

Tokyo, Jepun

Kuala Lumpur, Malaysia

Manila, Filipina

Moscow, Russia

Brussels, Belgium (rantau Eropah)

London, United Kingdom (kawasan UK & Ireland)

Abu Dhabi, Emiriah Arab Bersatu (rantau Timur Tengah)

Washington, D.C., Amerika Syarikat

New York City, Amerika Syarikat

Los Angeles, Amerika Syarikat

Kritikan dan kontroversi sunting

VTV4 sunting

VTV4 telah dikritik oleh emigrees Vietnam yang mencari sokongan satu-sisi saluran satu-satunya negara Komunis yang menyedihkan dan menyinggung perasaan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting