Telmex ialah syarikat telekomunikasi Mexico yang beribu pejabat di Bandar Mexico yang menyediakan produk dan perkhidmatan telekomunikasi di Mexico,[2] Argentina, Chile, Colombia, Brazil (Embratel), Ecuador, PeruVenezuela dan negara-negara lain di Amerika Latin. Telmex masih menjadi pembawa telefon talian tetap dominan di Mexico.[3] Sebagai tambahan kepada perkhidmatan telefon talian tetap tradisional, Telmex menawarkan akses Internet melalui rangkaian Infinitum mereka rangkaian Wi-Fi, data, perkhidmatan pengehosan dan IPTV. Telmex memiliki 90 peratus saluran telefon di Mexico City[4] dan 80 peratus dari garisan di negara ini.[5] Telmex ialah anak syarikat milik penuh América Móvil.

Teléfonos de México,
S.A.B. de C.V.
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
ISINMXP904131325 Sunting ini di Wikidata
IndustriTelekomunikasi
Ditubuhkan1947; 77 tahun yang lalu (1947)
Ibu pejabatMexico City, Mexico
Tokoh pentingCarlos Slim (Pengerusi)
Hector Slim Seade (CEO)
KeluaranTelefon, Internet, data, perkhidmatan hos, televisyen
PemilikAmérica Móvil Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan52,346 (2010)[1]
Syarikat indukAmérica Móvil
Tapak webwww.telmex.com
Facebook: telmex Twitter: telmex Instagram: telmex LinkedIn: telmex Youtube: telmex Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Telmex diasaskan di Mexico pada tahun 1947 apabila sekumpulan pelabur Mexico membeli cawangan Mexico Ericsson Sweden. Pada tahun 1950, para pelabur sama membeli cawangan Mexico ITT Corporation, sehingga menjadi satu-satunya penyedia telefon di negara ini. Pada tahun 1972, kerajaan Mexico membeli syarikat tersebut, menjadikannya monopoli kerajaan.

Pada tahun 1990, Telmex dibeli oleh sekumpulan pelabur yang ditubuhkan terutamanya oleh Carlos Slim Helú, France Télécom, dan Southwestern Bell Corporation, yang tendernya adalah yang terbesar. Bagaimanapun, kontroversi, pembayaran itu sendiri berlaku selama beberapa tahun akan datang, menggunakan pendapatan dari perkhidmatan telefon.

Selepas penswastaan, Telmex mula melabur dalam infrastruktur moden yang baru, mewujudkan rangkaian gentian optik seluruh negara, sehingga menawarkan perkhidmatan kepada kebanyakan negara.

Pada tahun 1991, kerajaan Mexico menjual stoknya di Telmex.

Walaupun Telmex kini merupakan sebuah syarikat swasta, ia masih kekal sebagai kuasi monopoli. Terdapat syarikat telefon lain di Mexico, tetapi mereka gagal untuk menjadi pesaing sengit untuk Telmex. Antara syarikat-syarikat ini ialah: anak syarikat Alestra (dahulunya AT&T), Axtel, Maxcom, Megacable, anak syarikat Totalplay dan Televisa (Izzi/Cablemás).

Rujukan sunting

  1. ^ Telmex reports revenue, net profit drops in 2Q 2011. Telegeography.com. Retrieved on 2013-07-14.
  2. ^ "All the things about technology". All About Gadget. 2014-01-21. Dicapai pada 2014-01-25.
  3. ^ "Information for the World's Business Leaders". Forbes.com. Dicapai pada 2014-01-25.
  4. ^ "World's 5 most influential tech tycoons". Rediff.com. Dicapai pada 2010-12-13.
  5. ^ "América Móvil se "empequeñece" para dejar de ser "preponderante"" (dalam bahasa Spanish). Proceso. Dicapai pada 2014-07-12.CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar sunting