Teluk Carpentaria (14°S 139°E / 14°S 139°E / -14; 139Koordinat: 14°S 139°E / 14°S 139°E / -14; 139) idi laut yang besar, cetek laut ditutup di tiga bahagian di utara Australia dan dibatasi di utara oleh Laut Arafura (badan air yang terletak di antara Australia dan New Guinea). Batas utara biasanya ditakrifkan sebagai garis dari Slade Point, Queensland (sudut barat laut Semenanjung Cape York) di timur laut, ke Cape Arnhem, Wilayah Utara (titik paling timur Tanah Arnhem) di barat.

Lokasi Teluk Carpentaria.
Teluk Carpentaria dari sebuah peta Belanda tahun 1859
Teluk Carpentaria antara Pulau Bentinck dan benua Australia
Memuatkan bijih dari lombong zink Sungai McArthur di Kemudahan Pemuatan Bing Bong, 2011
Teluk Carpentaria dari MODIS
Karumba, Pantai, Karumba, Queensland
Melbidir II berlabuh di Karumba berhampiran muara Sungai Norman

Di mulutnya, Teluk adalah 590 km lebar, dan seterusnya ke selatan, 675 km. Panjang utara-selatan melebihi 700 km. Ia meliputi kawasan air kira-kira 300,000 km². Kedalaman umum adalah antara 55 dan 66 meter (30 dan 36 fm) dan tidak melebihi 82 meter (45 fm).[1] Jajaran pasang surut di Teluk Carpentaria adalah antara dua dan tiga meter.[2] Teluk dan Sahul Shelf adalah tanah kering pada puncak zaman ais 18,000 tahun yang lalu apabila paras laut global sekitar 120 m di bawah kedudukannya sekarang. Pada masa itu sebuah tasik yang besar dan cenderung menduduki pusat dari apa yang sekarang menjadi Teluk.[3] Teluk ini menjadi tuan rumah terumbu karang yang hanya diiktiraf pada tahun 2004.[4]

penjelajah Eropah untuk melawat rantau ini (dan Australia) adalah Willem Janszoon Belanda (yang namanya juga ditulis sebagai Jansz) dalam perjalanan pelayarannya pada tahun 1605-6. Jan Carstenszoon (atau Carstensz), melawat pada tahun 1623 dan menamakan jurang sebagai penghormatan kepada Pieter de Carpentier, pada masa itu Gabenur Jeneral Belanda Hindia. Abel Tasman juga menjelajah pantai pada tahun 1644. Rantau ini kemudiannya diteroka dan dipetakan oleh Matthew Flinders pada tahun 1802 dan 1803.

Ekspedisi darat pertama untuk mencapai Teluk adalah ekspedisi Burke dan Wills, yang diketuai oleh Robert O'Hara Burke dan William John Wills yang meninggalkan Melbourne, Victoria pada bulan Ogos 1860 dan sampai ke muara Sungai Bynoe pada Februari 1861.

Geografi sunting

Tanah yang bersempadan dengan Teluk biasanya rata dan rendah. Di barat adalah Tanah Arnhem, Top End Wilayah Utara, dan Groote Eylandt, pulau terbesar di Teluk. Di sebelah timur adalah Semenanjung Cape York dan Selat Torres yang bergabung dengan Teluk ke Laut Coral. Kawasan di selatan (seperti Semenanjung Cape York, sebahagian daripada Queensland) dikenali sebagai Gulf Country.

Iklim adalah panas dan lembap dengan dua musim setiap tahun. Musim kering berlangsung dari April hingga November dan dicirikan oleh tenggara yang sangat kering ke angin timur, yang dihasilkan oleh sistem tekanan tinggi musim sejuk migrasi di selatan. Musim hujan berlangsung dari bulan Disember hingga Mac. Kebanyakan hujan tahun ini dimampatkan pada bulan-bulan ini, dan dalam tempoh ini, banyak kawasan rendah yang dibanjiri. Teluk terdedah kepada tropika selama tempoh antara November dan April. Jurang ini mengalami purata tiga siklon setiap tahun[2] yang difikirkan untuk mengangkut sedimen dalam arah mengikut arah jam di sepanjang pantai Teluk.[5]

Di banyak bahagian lain di Australia, terdapat peralihan iklim dramatik dalam jarak yang agak pendek. Great Dividing Range, yang sejajar dengan seluruh pantai timur dan tenggara, bertanggungjawab untuk corak khas jalur pantai yang disiram dengan air, kumpulan gunung yang agak sempit, dan kemudian dataran yang luas yang menerima sedikit hujan. Di Negara Teluk, bagaimanapun, tidak terdapat gunung untuk menyekat hujan kepada band pantai dan peralihan dari pertumbuhan tropika yang lembab di kawasan tepi pantai ke kawasan lutut gurun di Australia tengah secara beransur-ansur.

Pada bulan September dan Oktober awan Morning Glory muncul di Teluk Selatan. Titik pandang yang terbaik untuk melihat fenomena ini adalah di kawasan Burketown sejurus selepas fajar.

Ia telah dihipotesiskan bahawa Teluk mengalami peristiwa kesan asteroid utama pada 536 A.M.[6]

Terumbu karang sunting

Teluk Carpentaria diketahui mengandungi terumbu fringing dan koloni karang terpencil, tetapi tidak ada tambak berdekatan atau terumbu penghalang yang terdapat di Teluk pada masa ini.[7] Walau bagaimanapun, ini tidak selalu berlaku. Expeditions yang dijalankan oleh Geoscience Australia pada tahun 2003 dan pada tahun 2005 di atas RV Southern Surveyor mendedahkan kehadiran terumbu karang yang meliputi sekurang-kurangnya 300 km 2 di selatan Teluk Carpentaria.[8] Terumbu tampalan mempunyai permukaan atas mereka di kedalaman air min 28.6 ± 0.5 m, tidak dapat dikesan oleh satelit atau gambar udara, dan hanya diiktiraf menggunakan tinjauan multodeam swath sonar ditambah dengan sampling dasar laut dan video. Kewujudan mereka menunjuk kepada pertumbuhan karang kerangka kerangka Quaternary yang lebih awal, di bawah keadaan cuaca yang lebih sejuk dan keadaan laut yang lebih rendah daripada hari ini.[4]

Sungai utama sunting

Di Hujung Sekali Sungai Roper, Sungai Walker and Sungai Wilton mengalir ke Teluk Carpentaria. Cox River, Sungai Calvert, Sungai Leichhardt, Sungai McArthur, Sungai Flinders, Sungai Norman dan Sungai Gilbert mengalirkan Gulf Country. Sebilangan sungai mengalir dari Semenanjung Cape York ke Teluk Carpentaria, termasuk Sungai Smithburne, Sungai Mitchell, Sungai Alice, Sungai Staaten, Sungai Mission, Sungai Wenlock dan Sungai Archer.

Industri sunting

Kawasan luas dasar rumput laut telah membolehkan operasi udang komersial di Teluk Carpentaria.[9] Zink, plumbum dan perak ditambang dari lombong zink Sungai McArthur dan dieksport melalui Teluk. Satu lagi lombeng zink, Century Zinc berada di jurang di sempadan Queensland sempadan. Ia mengeksport produknya melalui kemudahan pelabuhan di Karumba. Industri lembu juga merupakan bahagian penting dalam ekonomi serantau di jurang.

Menurut Pengerusi Pertubuhan Nelayan Komersial Teluk Carpentaria, Gary Ward, jumlah penangkapan kapal Indonesia yang memancing secara haram di perairan Teluk meningkat pada awal tahun 2005.[10] Menjelang tahun 2011 bilangan interceptions bot memancing haram telah menurun dengan ketara dengan punca yang dikaitkan dengan usaha penguatkuasaan dan program pendidikan di Indonesia.[11]

Pelan pelabuhan utama sunting

Pada tahun 2012, sebuah pelabuhan baru utama yang terletak di barat Karumba dan sambungan kereta api ke Wilayah Mineral Barat Utara dicadangkan oleh Carpentaria Rail. Kelebihan pelabuhan di Karumba berbanding Townsville adalah bahawa ia adalah tiga atau empat hari lebih dekat ke Asia melalui laluan perkapalan.[12]

Fisiografi sunting

Teluk Carpentaria adalah salah satu bahagian fisiografi yang berbeza dari wilayah Lembangan Carpentaria yang lebih besar (dan sekitarnya), yang pada gilirannya adalah sebahagian daripada bahagian fisiografi yang lebih besar Australia Timur.

Rujukan sunting

  1. ^ http://permanent.access.gpo.gov/websites/pollux/pollux.nss.nima.mil/NAV_PUBS/SD/pub175/175sec01.pdf
  2. ^ a b David Hopley; Scott Smithers (2010). "Queensland". Dalam Eric C.F. Bird (penyunting). Encyclopedia of World's Coastal Landforms. Springer. m/s. 1255. ISBN 978-1-4020-8638-0.
  3. ^ Torgersen, T., Hutchinson, M.F., Searle, D.E., Nix, H.A., 1983. General bathymetry of the Gulf of Carpentaria and the Quaternary physiography of Lake Carpentaria. Palaeogeogr., Palaeoclimatol., Palaeoecol. 41, 207-225
  4. ^ a b Harris, P.T., Heap, A.D., Marshall, J.F., McCulloch, M.T., 2008. A new coral reef province in the Gulf of Carpentaria, Australia: colonisation, growth and submergence during the early Holocene. Marine Geology 251, 85-97.
  5. ^ Harris, P.T., Heap, A., 2009. Cyclone-induced net sediment transport pathway on the continental shelf of tropical Australia inferred from reef talus deposits. Continental Shelf Research 29, 2011-2019.
  6. ^ Richard A. Lovett (3 February 2010). Giant Meteorites Slammed Earth Around A.D. 500?. National Geographic News. National Geographic Society. Retrieved 3 March 2013.
  7. ^ Veron, J.E.N., 2000. Corals of the World. Australian Institute of Marine Science, Townsville.
  8. ^ Harris, P.T., Heap, A.D., Wassenberg, T., Passlow, V., 2004. Submerged coral reefs in the Gulf of Carpentaria, Australia. Marine Geology 207, 185-191.
  9. ^ Tomascik, Tomas; Anmarie Janice Mah; Anugerah Nontji; Mohammad Kasin Moosa (1997). The Ecology of the Indonesian Seas: Part Two. Periplus Editions. m/s. 829. ISBN 962-593-163-5. Dicapai pada 17 November 2011.
  10. ^ Ian Townsend (18 April 2005). "Govt to step up Gulf of Carpentaria patrols". PM (radio program). Australian Broadcasting Corporation. Dicapai pada 28 September 2012.
  11. ^ Paul Sutherland (10 November 2011). "Less illegal fishing in the Gulf of Carpentaria". ABC News. Australian Broadcasting Corporation. Dicapai pada 28 September 2012.
  12. ^ Nick Dalton (28 June 2013). "Port plan could see hundreds of jobs and build strong export links". The Cairns Post. News Limited. Dicapai pada 11 July 2013.

Pautan luar sunting

Templat:List of Australian seas

Templat:Drainage basins of Australia Templat:DutchplacenamesAus