Teluk Guinea adalah bahagian paling timur laut Samudera Atlantik tropika dari Tanjung Lopez di Gabon ke arah utara dan barat ke Tanjung Palmas di Liberia.[1] Persimpangan Khatulistiwa dan garisan Meridian (garis lintang dan bujur sifar darjah) merentasi teluk ini.

Teluk Guinea
Peta Teluk Guinea serta barisan pulau yang terbentuk daripada gunung-gunung berapi garisan Cameroon.
Koordinat0°0′N 0°0′E / 0.000°N 0.000°E / 0.000; 0.000Koordinat: 0°0′N 0°0′E / 0.000°N 0.000°E / 0.000; 0.000
Nama asliPerancis: Golfe de Guinée
Portugis: Golfo da Guiné
Sumber sungaiSungai Niger
Sumber laut/lautanLautan Atlantik
Negara lembanganLiberia, Ivory Coast, Ghana, Togo, Benin, Nigeria, Cameroon (Ambazonia), Equatorial Guinea, Gabon, São Tomé dan Príncipe, Republik Congo, Republik Demokratik Congo, Angola
Luas permukaan2,350,000 km2 (910,000 bt2)
PulauBioko, São Tomé, Príncipe, Ilhéu Bom Bom, Ilhéu Caroço, Elobey Grande, Elobey Chico, Annobon, Corisco, Bobowasi

Sungai-sungai yang mengalir ke Teluk Guinea termasuk Niger dan Volta. Garis pantai di teluk merangkumi Bight of Benin dan Bight of Bonny.

Nama sunting

Asal nama Guinea dianggap sebagai sebuah kawasan di wilayah ini, walaupun maklumat terperinci tentang perkara ini dipertikaikan. Bovill (1995) memberikan sebuah penerangan yang mendalam:[2]

Nama Guinea biasanya dikatakan sebagai bentuk rosak nama Ghana yang diambil oleh Portugis di Maghrib. Penulis pada masa ini mendapati perkara ini tidak dapat diterima. Nama Guinea telah digunakan di Maghrib dan di Eropah jauh sebelum masa Putera Henry. Contohnya, pada peta bertarikh sekitar 1320 oleh kartografer Genoa Giovanni di Carignano yang mendapat maklumatnya mengenai Afrika daripada seorang rakan senegara di Sijilmas [kota perdagangan kuno di Afrika Utara], kita dapati Gunuia, dan di atlas Catalan tahun 1375 sebagai Ginyia. Sebuah petikan di Leo [Africanus] (jilid III, 822) menunjukkan Guinea telah menjadi bentuk Jenne yang rosak [sebuah kota berusia 2,000 tahun di pusat Mali di sungai Niger], kurang terkenal daripada Ghana tetapi bagaimanapun selama berabad-abad terkenal di Maghrib sebagai pasar yang hebat dan tempat belajar. Petikan yang relevan berbunyi: "Kerajaan Ghinea ... dipanggil oleh pedagang negara kita Gheneoa, oleh penduduk semula jadi Genni dan oleh Portugis dan orang lain di Eropah sebagai Ghinea." Namun begitu, nampaknya lebih mungkin Guinea berasal dari aguinaou, Berber Negro. Marrakech [kota di tenggara Maghribi] mempunyai sebuah pintu gerbang yang dibangun pada abad kedua belas, yang disebut Bab Aguinaou, Gerbang Negro (Delafosse, Haut-Sénégal-Niger, II, 277-278). Aplikasi moden nama Guinea ke pantai hanya bermula pada tahun 1481. Pada tahun itu, Portugis membina kubu, São Jorge da Mina (zaman moden Elmina), di wilayah Gold Coast, dan raja mereka, John II, diizinkan oleh Paus [Sixtus II atau Innocent VIII] untuk menggayakan dirinya sebagai Lord of Guinea, gelaran yang bertahan hingga kepupusan monarki baru-baru ini.

Nama "Guinea" juga digunakan bagi pesisir selatan Afrika Barat, utara Teluk Guinea, yang kemudian dikenal sebagai "Guinea Atasan", dan pantai barat Afrika Selatan ke sebelah timur yang kemudiannya dikenal sebagai "Guinea Bawahan". Nama "Guinea" masih melekat pada nama tiga negara di Afrika: Guinea, Guinea-Bissau, dan Guinea Khatulistiwa serta New Guinea di Melanesia .

Geografi sunting

Sungai utama yang mengalir ke teluk ini ialah Sungai Niger.

Berbagai takrifan sempadan geografi Teluk Guinea pernah diberikan; Pertubuhan Hidrografi Antarabangsa mentakrifkan sejauh barat daya Teluk Guinea sebagai "suatu talian dari Cap Lopez (0°37′S 8°43′E / 0.617°S 8.717°E / -0.617; 8.717) di Gabon ke arah barat laut ke Ihléu Gago Coutinho (Ilheu Das Rolas) ( 0°01′S 6°32′E / 0.017°S 6.533°E / -0.017; 6.533 ); dan dari situ suatu garis dari Ihléu Gago Coutinho ke arah barat laut ke Tanjung Palmas (4°22′N 7°44′W / 4.367°N 7.733°W / 4.367; -7.733) di Liberia."[1]

Kepulauan di Teluk Guinea sunting

Teluk Guinea mengandungi sejumlah pulau dengan pulau-pulau yang terbesar berada di rantai barat daya-timur laut, yang merupakan sebahagian dari garis gunung berapi Cameroon.

Annobón, juga dikenali sebagai Pagalu atau Pigalu ialah sebuah pulau yang merupakan sebahagian daripada Guinea Khatulistiwa.

Pulau Bobowasi ialah sebuah pulau di pesisir pantai barat Afrika di Teluk Guinea yang merupakan sebahagian daripada Wilayah Barat di Ghana.

Bioko ialah sebuah pulau di pesisir wilayah Ambazonian Cameroon di Teluk Guinea yang berada di bawah kedaulatan Guinea Khatulistiwa.

Corisco ialah sebuah pulau milik Guinea Khatulistiwa.

Selain itu, Elobey Grande dan Elobey Chico ialah dua pulau kecil di bawah kekuasaan Equatorial Guinea.

São Tomé dan Príncipe (nama rasmi Republik Demokratik São Tomé dan Príncipe) ialah sebuah negara pulau berbahasa Portugis di Teluk Guinea yang merdeka daripada Portugal pada tahun 1975. Ia terletak di luar pantai khatulistiwa barat Afrika dan terdiri daripada dua pulau, São Tomé dan Príncipe. Pulau-pulau ini berjauhan sebanyak 140 kilometer (87 bt) dan sekitar 250 dan 225 kilometer (155 dan 140 bt) masing-masing di pesisir pantai barat laut Gabon. Kedua-dua pulau adalah sebahagian daripada gunung berapi pergunungan yang pupus. São Tomé, pulau selatan yang agak besar, terletak di utara Khatulistiwa.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Limits of Oceans and Seas, Draft 4th Edition: North Atlantic Ocean and its Sub-Divisions". International Hydrographic Organization. 2002. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 March 2016. Dicapai pada 5 April 2017.
  2. ^ Hale, Thomas A. "From the Griot of Roots to the Roots of Griot: A New Look at the Origins of a Controversial African Term for Bard" (PDF). Oral Tradition. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2017-12-02. Dicapai pada 2020-05-22.

Pautan luar sunting