Tong zi dan

(Dilencongkan dari Telur anak teruna)


Telur anak teruna ialah hidangan tradisional Dongyang, Zhejiang, China apabila telur direbus dalam air kencing anak lelaki muda yang barangkali petani, sebaiknya di bawah usia sepuluh tahun. Dinamakan "tong zi dan" (Bahasa Cina: 童子蛋; pinyin: Tóngzǐdàn), hidangan ini diterjemahkan secara harfiah menjadi "telur lelaki" dan merupakan tradisi musim bunga di bandar iaitu air kencing dikumpulkan dari anak-anak teruna yang belum mumaiyiz. Telur tersebut telah disenaraikan oleh pegawai di China sebagai sebahagian daripada "warisan budaya tidak ketara tempatan" di wilayah ini.[1]

Sejarah sunting

Hidangan ini ialah tradisi lama Dongyang dan amalannya bermula sejak berabad-abad lamanya. Secara umum, China mempunyai sejarah panjang kaedah pengawetan makanan. Telur pindang pada mulanya dikembangkan untuk mengawet makanan untuk jangka masa yang lama. Walaupun telur teruna tidak semestinya mempunyai asal usul yang sama, perkembangannya berasal dari latar belakang budaya yang serupa.[2] Tidak ada penjelasan yang baik mengapa mesti air kencing kanak-kanak lelaki. Ia berlaku selama berabad-abad.[3] Namun, melalui sejarah, diyakini di rantau ini bahawa air kencing mempunyai pelbagai manfaat kesihatan dan biasanya dimakan pada zaman kuno.[1][4][3] Pada masa-masa seperti itu, telur adalah satu-satunya makanan yang tersedia untuk petani dan pekebun. Oleh kerana landskap Zhejiang yang berbukit-bukit dan berada di tepian sungai, pertanian telah menjadi sumber budaya di rantau ini selama berabad-abad. Walaupun padi adalah tanaman yang paling banyak ditanam, kebanyakan petani memelihara babi dan unggas mereka sendiri di tanah mereka juga.[5] Ini menyebabkan ketersediaan telur untuk orang biasa dan, dengan manfaat urin yang sepatutnya ditambahkan pada waktu itu, telur anak teruna menjadi semakin popular. Sifat tradisional hidangan ini berpunca dari kecenderungan sejarah budaya makanan Cina untuk memberi perhatian lebih mendalam mengenai sejarah terperinci makanan tertentu. Telur anak teruna adalah salah satu contoh bagaimana budaya makanan Cina lebih mementingkan anekdot yang berkaitan dengan makanan, seperti masa penemuannya atau tokoh sejarah penting yang berkaitan dengan penemuan makanan tersebut.[6] Ini berbeza dari segi sejarah dengan budaya makanan barat yang lebih mementingkan ramuan hidangan dan kemahiran yang diperlukan untuk penyediaannya. Walaupun sejarah yang tepat agak kabur bagi kebanyakan sumber rasmi, trend makanan Cina yang lama menjelaskan kesetiaan orang Dongyang terhadap hidangan tradisional yang banyak orang gemar.

Penyediaan sunting

Hidangan ini disediakan dengan merendam telur dalam air kencing anak lelaki terlebih dahulu. Air kencing diambil secara tempatan oleh setiap penjual. Kemudian campuran dipanaskan di atas dapur. Setelah mendidih, kulit telur retak di seluruh permukaan telur. Selepas itu, telur dimasukkan kembali ke dalam air kencing. Air kencing yang digunakan kemudian diganti dengan air kencing segar dan prosesnya diulang. Proses rendaman membolehkan telur menjadi matang dalam air kencing kerana dibiarkan mendidih. Keseluruhan proses ini adalah usaha sepanjang hari.[1][4] Menurut beberapa resipi, herba yang berbeza juga boleh ditambahkan ke dalam pemerap. Setelah selesai, putih telur mempunyai warna keemasan pucat dan kuning telur menjadi hijau.[7] Hidangan telur anak teruna ini mirip dengan telur padi dalam proses pemgawetan dan akar sejarahnya, walaupun telur padi telah menjadi semakin meluas dan tidak menggunakan air kencing.[2]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c "Boys' urine-soaked eggs listed as local specialty, intangible cultural heritage | Ministry of Tofu 豆腐部". Ministryoftofu.com. March 11, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-12-31. Dicapai pada October 30, 2016.
  2. ^ a b Deutsch, Jonathan; Murakhver, Natalya (January 1, 2012). They Eat That? A Cultural Encyclopedia of Weird and Exotic Food from Around the World. United States of America: Jonathan Deutsch and Natalya Murakhver. m/s. 190,204,205. ISBN 978-0-313-38059-4.
  3. ^ a b Chan, Royston (May 29, 2012). "'Virgin Boy Eggs' Cooked In Urine Are Spring Delicacy In Dongyang, China". Huffington Post. Dicapai pada October 30, 2016.
  4. ^ a b Song, Aly (March 29, 2012). "Urine-soaked 'virgin boy eggs' are a springtime taste treat in China". nbcnews. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-08-03. Dicapai pada October 30, 2016.
  5. ^ Fu Hung, Frederick; Falkenheim, Victor C. (March 27, 2013). "Zhejiang". Encyclopædia Britannica, Inc. Dicapai pada November 18, 2016.
  6. ^ Yue, Siwei. "Functionalism Theory Applied in C-E Translation of Chinese Food Culture Text". ACADEMY PUBLISHER. ProQuest 1346774351. Missing or empty |url= (bantuan)
  7. ^ Levin, Dan (July 22, 2016). "Recipe for a Chinese Ritual Dish: Eggs, Time and Plenty of Urine". The New York Times. Dicapai pada October 30, 2016.