Templat:Sedang disunting

Pendokumenan templat[lihat] [sunting] [sejarah] [nyahcache]

Templat diatas adalah contoh templat yang bakal terpapar sekiranya anda meletakkan kod {{Sedang disunting}} pada bahagian paling atas bagi sesuatu laman yang sedang anda usahakan suntingan besar. Kod templat ini hanya sesuai untuk laman yang mengalami suntingan besar secara aktif. Jika anda mendapati sesuatu laman itu sedang mengalami pembinaan, sila gunakan kod {{Sedang dibina}}.

Ringkasan

Templat Sedang disunting diletakkan di bahagian paling atas laman yang kamu sedang aktif menyunting untuk sementara waktu. Tag ini bertujuan untuk memberitahu orang ramai bahawa seseorang sedang mengubah rencana pada masa itu, selain sebagai satu cara bagi mengurangkan konflik suntingan. Tolong jangan tinggalkan di rencana selama lebih daripada beberapa jam dari yang diperlukan, kerana melakukan perkara ini mungkin menghalang orang lain daripada menyumbang ke rencana tersebut. Jika ia sudah diletak di rencana untuk lebih daripada dua jam sejak suntingan terdahulu, ia perlu dipadamkan. Menentukan tempoh beberapa hari atau lebih untuk templat ini bertentangan dengan semangat mengelakkan konflik sunting; sila hanya gunakan untuk sesi di mana anda aktif menynuting rencana.

Jika kamu ingin menunjukkan sebuah rencana sedang dibina semula selama jangka masa yang lebih panjang, sila menggunakan {{Sedang dibina}}. Templat itu menggalakkan pengguna lain untuk menyunting rencana tersebut semasa menunjukkan ia sedang dibina semula.

Penggunaan

Masukkan sahaja {{Sedang disunting}} ataupun {{Sedang disunting|masa=masa templat ini dimasukkan}} pada bahagian paling atas rencana yang hendak kamu usahakan (masukkan ~~~~~ untuk parameter masa supaya lebih senang). Jika kamu hendak menempahkannya untuk jangka masa yang ditentukan dan, jika mahu, paparkan sebuah mesej, gunakan {{Sedang disunting|tempoh masa dan mesej|masa=~~~~~}}. Alternatif, jika sebahagian sahaja yang sedang disunting, anda boleh masukkan templat ini di atas bahagian tersebut dengan menggunakan {{Sedang disunting|section}}. Jangan lupa untuk memadam templat ini selepas selesai menyunting.

Menggunakan templat ini akan menambah laman ini ke Kategori: Laman yang aktif mengalami suntingan besar.

Pratonton

{{Sedang disunting}} akan papar:

{{Sedang disunting|bahagian}} akan papar:

{{Sedang disunting|5 minit}} akan papar:

{{Sedang disunting|30 minit untuk perbaiki maklumat dalam bahagian Sejarah|masa=20:49, 27 Februari 2009 (UTC)}} akan papar:


Butiran untuk VisualEditor

Berikut ialah pendokumenan TemplateData untuk templat ini yang digunakan oleh VisualEditor dan alatan-alatan lain; lihat laporan penggunaan parameter bulanan untuk templat ini.

TemplateData untuk Sedang disunting

Menandakan laman ini sebagai mengalami suntingan besar, supaya percanggahan suntingan dapat dielakkan.

Parameter templat[Sunting data templat]

ParameterKeteranganJenisStatus
1

Jika sebuah bahagian sahaja hendak dikunci, masukkan perkataan 'bahagian' atau 'section'. Jika tidak, parameter ini boleh digunakan untuk menyatakan sebab dan/atau tempoh laman ini akan disunting.

Tersedia
Rentetanpilihan
2

Gunakan sahaja jika 'bahagian' atau 'section' dimasukkan untuk parameter pertama. Parameter ini boleh digunakan untuk menyatakan sebab dan/atau tempoh bahagian ini akan disunting.

Tersedia
Rentetanpilihan
Masa ditambahmasa

Masa templat ini ditambahkan. Gunakan ~~~~~ sebagai nilainya.

Tersedia
~~~~~
Rentetanpilihan
Tambah kategorikategori

Jika nilainya adalah 'tidak' atau 'no', laman ini tidak akan dikategorikan ke dalam kategori pengemaskinian.

Tersedia
Rentetanpilihan