Templat:Terbitan sendiri dalam baris

(Dilencongkan dari Templat:Self-published inline)

[sumber terbitan sendiri?]

Pendokumenan templat[lihat] [sunting] [sejarah] [nyahcache]

Penggunaan sunting

{{Terbitan sendiri dalam baris|tarikh=April 2024}}

Ini merupakan templat dalam baris yang digunakan untuk menandai kenyataan dengan sumber terbitan sendiri seperti laman web peribadi atau buku terbitan sendiri, yang mana, disebabkan kurangnya pemantauan pada bahan sebegini, menyebabkan kenyataan tersebut berpotensi untuk menjadi tidak boleh dipercayai.

Apabila templat ini dibubuh ke baris teks dalam rencana, teg pembersihan yang terhasil membuat pautan kepada laman dan bahagian mengenai dasar yang berkaitan: Wikipedia:Pengesahan § Sumber terbitan sendiri (dalam bahasa Inggeris).

Templat ini mengkategorikan rencana dengan tegnya ke kategori penyelenggaraan, Kategori:Pertikaian ketepatan, yang mana ianya tersembunyi dalam rencana ruang nama oleh tetapan tersedia dalam keutamaan pengguna. Pengguna yang log masuk dapat melihatnya dan semua kategori tersembunyi yang lain dengan menandai 'Tunjukkan kategori tersembunyi' di tab 'Penampilan' dalam Keutamaan.

Nota: Gunakan templat ini di luar penanda <ref>...</ref>.

Untuk menandai petikan individu itu sendiri sebagai merujuk kepada sumber yang meragukan, gunakan Templat:Sumber terbitan sendiri, di dalam <ref>...</ref>. Untuk keseluruhan bahagian atau rencana, gunakan Templat:Terbitan sendiri.

Templat ini mengambil parameter wajib (yang mana suatu bot akan menetapkannya jika diabaikan oleh penyunting):

  • |tarikh=tarikh–dalam format "Bulan Tahun" atau "TTTT-BB-HH", dll.

Jika tiada keraguan langsung yang sumber adalah terbitan sendiri, anda boleh menggunakan parameter berikut untuk membuang "?" dari keluaran templat:

  • |pasti=ya atau |pasti=y

Lihat juga sunting