Ten German Bombers

"Ten German Bombers" merupakan satu lagu kanak-kanak patriotik, dinyanyikan oleh kanak-kanak sekolah British pada Perang Dunia Kedua tetapi lagu kontroversi diterima pakai pada tahun-tahun kebelakangan ini oleh fans Inggeris footballfootball pada perlawanan menentang pasukan bola sepak nasional Jerman.[1] Lagu ini menggunakan lagu yang sama dan pola pantun seperti "She'll Be Coming 'Round the Mountain". Pola pantun juga mengikuti format lagu "Ten Green Bottles", di mana ia adalah berkesan varian yang asal:

There were ten German bombers in the air,
There were ten German bombers in the air,
There were ten German bombers, Ten German bombers,
Ten German bombers in the air.
And the RAF from England shot one down,
And the RAF from England shot one down,
And the RAF from England, RAF from England,
The RAF from England shot one down.

Pantun-pantun ini kemudian diulangi dengan satu lagi pengebom yang ditembak jatuh setiap kali, pantun kesepuluh menjadi "Ada satu" dan "menembaknya ke bawah", sehingga tidak ada satu pun yang tinggal. Terakhir (kesebelas dan kedua belas) ayat-ayat dari lagu tersebut adalah:

There were NO German bombers in the air,
There were NO German bombers in the air,
There were NO German bombers, NO German bombers,
NO German bombers in the air.
'Cos the RAF from England shot them down,
'Cos the RAF from England shot them down,
'Cos the RAF from England, RAF from England,
'The RAF from England shot them down.[2]

Di bola sepak sunting

Sejak awal 1990-an lagu tersebut telah dinyanyikan oleh peminat bola sepak Inggeris di beberapa pertandingan melawan bola sepak nasional Jerman.

Hal ini biasanya disertai dengan lengan terentang dan mendatar gerakan alunan yang lembut, seolah-olah untuk meniru pesawat dalam penerbangan, dan pada beberapa kesempatan perkataan "air" (udara) diganti dengan "war" (perang).

Perilaku vokal itu telah akhirnya dianggap rasis oleh Persatuan Bola Sepak, dan bekas pengurus Inggeris Sven-Goran Eriksson meminta peminat untuk menggelakkan diri dari itu pada Piala Dunia FIFA 2006 di Jerman, permohonan bergema oleh Polis Greater Manchester dan pihak berkuasa lain. iklan televisyen yang dibintangi oleh David Beckham, Michael Owen dan Wayne Rooney meminta yang sama juga dirancang. Masalah serupa menghadiri lagu bola sepak "Two World Wars dan One World Cup". Langkah-langkah ini telah dikritik oleh beberapa elemen dari akhbar Britain, Tony Parsons, menulis dalam The Daily Mirror, berkata pada Disember 2005 bahawa .: "Kurang daripada seumur hidup lalu orang Jerman yang dikenakan kesengsaraan yang tidak terperi di dunia. Jika peminat bola sepak Inggeris memilih untuk menghadapi itu hanya 60 tahun kemudian, dengan memegang tangan mereka keluar dan berpura-pura menjadi pengebom Lancaster, saya akan menyarankan bahawa orang-orang Jerman yang turun dari agak ringan." Peminat Jerman pada tahun 2006, gembira dengan tiga kemenangan sebelumnya pasukan mereka di Piala Dunia, pakai lagu saingan. Contoh penyokong dari kedua-dua pasukan mengadakan pertandingan nyanyian tanpa persediaan di pusat Cologne. The nyanyian yang terkenal dan sering berbeza-beza "We're Heading For Berlin without England "(" Ohne England fahr wir nach Berlin ") menggunakan melodi "yellow submarine". Selama Piala Dunia 2006 anti-Jerman pemuzik Jerman Torsun (separuh daripada kumpulan Egotronic) mencatat penutup techno lagu. Lagu dan video YouTube yang disertakan (rakaman pengebom Jerman yang ditembak jatuh, tujuan Wembley, bendera Jerman dibakarkan, dan sebagainya) menarik perhatian media di Jerman, dan juga dari tabloid British "News of the World". Lagu ini akhirnya dimasukkan ke dalam kompilasi yang bertemakan Piala Dunia Weltmeister Hit 2006.

Notes sunting

  1. ^ "Don't mention the war! | Mail Online". Dailymail.co.uk. 10 December 2005. Dicapai pada 31 December 2010.
  2. ^ The Best England Football Chants Ever - Google Books. Books.google.com. Dicapai pada 31 December 2010.

External links sunting