Tengah hari

(Dilencongkan dari Tengahari)

Tengah hari (juga tengah siang atau rembang) biasanya ditakrifkan sebagai pukul 12 pada siang hari, yang bertentangan dengan tengah malam. Istilah tengah hari juga digunakan bahasa sehari untuk merujuk kepada tempoh masa di pertengahan siang. Matahari rembang adalah apabila Matahari transit meridian samawi tempatan dan pada tahap altitud tertinggi di langit, pada pukul 12 masa suria ketara. Waktu tempatan atau waktu jam matahari rembang bergantung kepada longitud dan tarikh.[1] Bertentangan tengah hari ialah tengah malam.

Matahari pada tengah hari dari Kerala, India

Dalam banyak budaya di Hemisfera Utara, tengah hari mempunyai perkaitan geografi purba dengan arah "selatan "(seperti tengah malam dengan "utara" dalam sesetengah budaya). Sisa-sisa perkaitan tengah hari = selatan dipelihara dalam perkataan untuk tengah hari dalam Perancis (Midi) dan Itali (Mezzogiorno), kedua-duanya juga merujuk kepada bahagian-bahagian selatan negara masing-masing. Poland, Belarus, Ukraine, dan Serbia moden melangkah lebih jauh, dengan perkataan untuk tengah hari (południe, поўдзень, південь, пoднe – secara harfiahnya "separuh hari") juga bermaksud "selatan" dan perkataan untuk "tengah malam" (północ, поўнач, північ, пoнoħ – secara harfiahnya "separuh malam", sebagaimana dengan bahasa Inggeris pertengahan bermakna "setengah") juga bermaksud "utara".

Matahari rembang sunting

Matahari rembang (secara tidak rasmi tengah hari buta)[2] adalah apabila Matahari transit meridian samawi – kira-kira masa apabila ia paling tinggi di atas ufuk pada hari itu ("masa transit Matahari"). Ini juga merupakan asal-usul istilah ante meridiem (a.m.) dan post meridiem (p.m.) seperti yang dinyatakan di bawah. Matahari betul-betul di atas kepala semasa matahari rembang di khatulistiwa semasa ekuinoks, di garisan Sartan (latitud 23° 26′ 16″ U) pada solstis Jun, dan pada garisan Jadi (23° 26′ 16″ S) pada solstis Disember. Di hemisfera Utara, di atas garisan Sartan, matahari adalah betul-betul ke selatan pemerhati semasa matahari rembang, dan di hemisfera Selatan, di bawah garisan Jadi, ia betul-betul ke utara.

Masa berlalu dari matahari rembang tempatan satu hari ke hari berikutnya betul-betul 24 jam hanya empat contoh di mana-mana tahun. Ini berlaku apabila kesan kecondongan ekliptik Bumi dan kelajuan orbitnya mengelilingi Matahari mengimbangi antara satu sama lain. Empat hari bagi epok semasaberpusat kira-kira 11 Februari, 13 Mei, 25 Julai dan 3 November.

Ia berlaku pada hanya satu garis Longitud tertentu setiap kejadian. Garisan ini berbeza tahun ke tahun memandangkan tahun benar Bumi bukanlah hari dengan nombor integer (nombor tepat tanpa pecahan perpuluhan), walaupun dengan pembetulan tahun lompat. Masa dan lokasi peristiwa ini juga berbeza kerana orbit Bumi menjadi secara graviti diganggu oleh planet-planet lain.

Keempat-empat hari 24 jam tepat berlaku dalam kedua-dua hemisfera U dan S pada masa yang sama. Masa UTC tepat untuk empat hari itu juga menandakan apabila garis yang bertentangan dengan longitud itu iaitu 180 darjah daripadanya mengalami dengan 24 jam tepat dari tengah malam tempatan ke tengah malam tempatan pada hari berikutnya. Oleh itu, empat bulatan agung Longitud yang berbeza-beza menentukan dari tahun ke tahun apabila hari 24 jam tepat (tengah hari ke tengah hari atau tengah malam ke tengah malam) berlaku.

Dua masa paling lama merentangi dari tengah hari hingga tengah hari berlaku dua kali setiap tahun sekitar 20 Jun (24 jam ditambah 13 saat) dan sekitar 21 Dis (24 jam ditambah 30 saat).

Masa yang singkat berlaku dua kali setiap tahun sekitar bulan 25 Mac (24 jam tolak 18 saat) dan sekitar 13 Sept (24 jam tolak 22 saat).

Tatanama sunting

Tengah hari biasanya ditunjukkan 12 p.m., dan tengah malam oleh 12 a.m. Walaupun sesetengah berhujah bahawa penggunaan itu adalah "tidak betul"[3] berdasarkan makna Latin asal (a.m. ialah ante meridiem dan p.m. ialah post meridiem, yang masing-masing bermaksud "sebelum tengah hari" dan "selepas tengah hari"), penggunaan 12 p.m. untuk merujuk kepada tengah hari ialah konvensional. Standard awal menunjukkan tengah hari sebagai "12M" atau "12m" (untuk "meridies"), yang pada satu masa dinyatakan dalam U.S. GPO Government Style Manual, telah jadi kekaburan relatif; edisi semasa GPO tidak menyebutnya.[4][5][nb 1]

Walau bagaimanapun, sesetengah masih menganggap penggunaan 12 a.m. dan 12 p.m. mengelirukan dan mencari penyusunan kurang kabur. Kaedah alternatif biasa mewakili masa ini adalah:

  • menggunakan jam 24 jam (00:00 dan 12:00, 24:00; tetapi tidak 24:01)
  • menggunakan "12 tengah hari" atau "12 tengah malam" (walaupun "12 tengah malam" mungkin masih ada kesamaran mengenai tarikh tertentu)
  • menentukan tengah malam antara dua hari atau tarikh berturut-turut (seperti "tengah malam Sabtu/Ahad" atau "tengah malam 14/15 Disember")
  • mengelakkan masa khusus tersebut dan menggunakan "11:59 p.m." atau "12:01 a.m.". (Ini adalah perkara biasa dalam industri pelancongan untuk mengelakkan kekeliruan jadual penumpang, terutama jadual kereta api dan kapal terbang.)

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ The 29th edition of the U.S. GPO Government Printing Office Style Manual (2000) section 12.9

Rujukan sunting

  1. ^ "The Sun as an Energy Resource"
  2. ^ "high noon". The Cambridge Advanced Learner's Dictionary & Thesaurus. Cambridge University Press. Dicapai pada 2016-12-19.
  3. ^ NIST Physics Laboratory FAQ "Times of Day"
  4. ^ "U.S. GPO Government Printing Office Style Manual Chapter 9". 2008. Dicapai pada 2009-06-11.
  5. ^ "U.S. GPO Government Printing Office Style Manual Chapter 12". 2008. Dicapai pada 2009-06-11.

Pautan luar sunting