Tenggelamnya Prince of Wales dan Repulse

Pada 10 Disember 1941 semasa berlakunya Perang Dunia Kedua, suatu peperangan laut meletus dalam medan Pasifik berlaku di pantai timur Tanah Melayu jauh pesisiran Kuantan, Pahang di mana kapal-kapal perang HMS Prince of Wales dan Repulse milik Tentera Laut Diraja British ditenggelamkan pesawat pengebom bumi dan torpedo milik Angkatan Laut Imperial Jepun.

Penenggelaman kedua-dua kapal ini segera melumpuhkan Armada Timur British di Singapura. Kejadian ini menyedarkan terhadap betapa berkesannya serangan udara menumpaskan kapal-kapal laut sekiranya tidak mendapatkan perlindungan udara walaupun dengan kapal berlengkapan besar sekalipun, sepertimana juga yang dibuktikan serangan Jepun di Pearl Harbor, Hawaii yang menenggelamkan sebanyak 4 buah kapal perang milik Amerika Syarikat.[1]

Latar belakang sunting

Sir Thomas Phillips dinaikkan pangkat menjadi laksamana penuh serta dilantik sebagai Panglima Tertinggi Armada Timur pada 1 Disember. Kapal Repulse yang dinakhodakannya untuk menuju Australia bersama-sama HMAS Vampire dan HMS Tenedos beberapa hari kemudian. Namun, pasukan beliau dipanggil semula setengah jalan ke Singapura untuk berhimpun bersedia sebarang operasi menentang pihak Jepun.

Mulanya pertempuran sunting

Pada awal pagi 8 Disember 1941, [2] kelompok pesawat pengebom Mihoro membedil Singapura.[3] Putera Wales dan Repulse bertindak menyerang balas dengan meriam anti pesawat mereka, namun kedua-dua pihak tidak terkena sebarang serangan. Pihak Jepun membuat pendaratan di Kota Bharu, Tanah Melayu pada 8 Disember (waktu tempatan), dan pasukan darat British ditekan keras.

Laksamana Philips diarahkan pihak atasan untuk segera menggunakan kapal-kapalnya memintas dan menyerang balas kapal-kapal milik Jepun yang menyeberangi Laut China Selatan. Philips sendiri yakin pihak Tentera Udara Diraja (RAF) tidak dapat menjamin perlindungan ke atas kapal-kapalnya memandangkan mereka dilengkapi pesawat pejuang yang bukan sahaja tidak mencukupi malah juga berkeadaan usang. Skuadron No. 453 berpesawat Brewster Buffalo bersiap sedia di RAF Sembawang untuk menyediakan perlindungan dekat[4] dengan tugasan sebagai suatu Skuadron Pertahanan Armada (Fleet Defence Squadron) di bawah kelolaan Leftenan Penerbangan Tim Vigors diarahkan prosedur radio Force Z. [5]

Kapal Prince of Wales, yang dinakhodakan Phillips dilengkapi suatu sistem penangkasan pesawat musuh paling canggih pada ketika itu, Sistem Kawalan Bersudut Tinggi.[6] Malangnya, cuaca panas dan kelembapan sekitar perairan Malaya merosakkan radar AA FC sehingga tidak dapat digunakan, malah peluru meriam ia turut menjadi rosak.[7] Seberapa orang juruteknik Tentera Udara Diraja telah dipanggil untuk memeriksa radar kapal tersebut namun pembaikan dimaklumkan memerlukan tempoh seminggu untuk pembaikan kesan sementara kapal bantuan Force Z tiba dalam beberapa hari. [8]

Keberlepasan ke Singgora sunting

Setelah angkatan Force Z - terdiri daripada Prince of Wales, Repulse, Electra, Express, Vampire dan Tenedos - menerima maklumat mengenai ketibaan konvoi tentera Jepun di Malaya, angkatan ini berlepas dari Singapura pada jam 1710 pada 8 Disember. Phillips ada mencatat bahawa beliau merancang menyerang pihak Jepun di tepi bandar Singgora pada 10 Disember - rancangannya didilhat barangkalinya berhasil sekiranya angkatannya berlepas sehari lebih awal.[9]

Pada jam 0713 tanggal 9 Disember, Force Z melepasi Kepulauan Anambas ke arah timur, dan bertukar hala 330 darjah, kemudiannya 345 darjah. Angkatan ini dirisik dua pesawat pengintipan Jepun, namun keadaan ini tidak dilaporkan,[10] sebelum ditemui oleh kapal selam Jepun <i id="mwARQ">I-65</i> pada 1400 pada 9 Disember, yang membayangi kapal-kapal British selama lima jam, radioing kedudukan mereka. Phillips sendiri tidak sedar keadaannya yang telah dikesan. Selepas laporan pengintipan Jepun dimaklumkan kepada Naib Laksamana Jisaburō Ozawa yang mengetuai pasukan serangan, Ozawa mengarahkan kebanyakan kapal perangnya mengiringi pengangkutan kosong ke Teluk Cam Ranh di selatan Vietnam.

Serangan udara dari pihak Jepun sunting

Para pesawat Jepun yang tersisa kembali menuju angkatan British yang mengundur lalu segera menyerang kapal Repulse jam 1113 tidak seperti yang dirancang kerana bahan api mereka semakin mengurang. Hnaya satu bom daripada beberap gugus 250 kg (550 lb)[11] mengena menembusi hangar dan geladak atas lalu meledakkan dewan utama kapal.[12] Kerosakan ini tidak serius dengan seberapa mangsa sedikit, maka Repulse terus memara dengan kelajuan sebanyak 25 kts (46 km/j, 29 bsj).[13] Lima daripada lapan pesawat pengebom ini dirosakkan serangan anti pesawat manakala dua pesawatlain terpaksa kembali ke pangkalan.

 
Anak-anak kapal Prince of Wales meninggalkan kapal menuju kapal pemusnah Express pemusnah. Prince of Wales menyenget sebaik sahaja gambar ini ditangkap maka Express terpaksa menarik diri. Penyengetan kapal ini menyukarkan meriam-meriamnya menembakan kapal tong 5.25   dalam senjata api, yang tidak dapat menekan cukup rendah untuk melibatkan penyerang kerana senarai itu.
 
Mangsa-mangsa yang melarikan diri dari Prince of Wales dan Repulse hanyut bakal diselamatkan sebuah kapal pemusnah.

Kapal-kapal pemusnah Electra dan Vampire segera menyelamatkan mangsa yang selamat dari Repulse, manakala Express menyelamatkan mereka dari Prince of Wales. Sebanyak hampir 571 daripada 1,000 orang kelasi Repulse diselamatkan oleh Electra, kapal Vampire pula menyelamatkan sembilan orang pegawai, 213 kelasi, dan seorang wartawan perang awam dari Repulse, dan dua kelasi Prince of Wales .

Laksamana Phillips dan Kapten John Leach di Prince of Wales memilih tinggal di kapal untuk menyelamatkan anak-anak kapal yang masih terperangkap; kedua-duanya terkorban beberapa lama kemudian. Kapten William Tennant dari Repulse diselamatkan oleh Vampire. Secara keseluruhannya, sebanyak 513 orang kelasi Repulse dan 327 orang kelasi Prince of Wales terkorban dalam serangan ini.

Kesan berikutan sunting

Sehari selepas kejadian ini berlangsung, Winston Churchill menerima khabar serangan ini daripada First Sea Lord Dudley Pound melalui panggilan telefon. Churchill kemudiannya menyampaikan berita mengenai serangan ini ke Dewan Rakyat sebelum tengah hari pada 11 Disember, yang diikuti oleh kajian penuh keadaan di Malaya pada keesokan harinya.

Singapura pada asasnya telah dikurangkan ke pangkalan tanah selepas kedua-dua kapal modal hilang, menjadi sebuah kubu tanah, sesuatu yang tidak pernah dimaksudkan untuk menjadi, bukannya asas yang mana untuk memproyeksikan kuasa angkatan laut. Armada Timur akan menghabiskan sisa tempoh serangan ini untuk menarik balik kapal mereka ke Ceylon dan Hindia Belanda. Mereka tidak diperkuat oleh kapal perang sehingga Mac 1942, dengan kedatangan HMS Warspite dan empat kelas-Revenge kelas-Revenge . [14] Walaupun semua lima kapal perang terselamat dalam serbuan Lautan Hindi, perkhidmatan mereka di Pasifik adalah tidak teratur dan kemudiannya ditarik balik ke Afrika Timur dan Mediterranean . [15]

Rujukan sunting

  1. ^ The USN’s remaining four carriers, the USS Hornet, Ranger, Wasp and Yorktown, were still in the Atlantic, while the Royal Navy did not have any carriers attached to its Eastern Fleet.
  2. ^ 7 December in Britain and the US
  3. ^ Full text of "ZERO!", E. P. Dutton & Co. r Inc., dicapai pada 20 January 2010
  4. ^ Stephen, p. 108.
  5. ^ "Tim Vigors – Telegraph". The Telegraph. 19 November 2003. Dicapai pada 12 June 2011.
  6. ^ The Royal Navy and the Mediterranean Convoys. A Naval Staff History, p. 26.
  7. ^ Battleship: The Loss of the Prince of Wales and the Repulse, Middlebrook.
  8. ^ Alan Matthews, 2006, "The sinking of HMS Prince of Wales and HMS Repulse" (Force Z Survivors Association). Access date: 13 October 2007.
  9. ^ Willmott, H. P. Barrier and the Javelin (Annapolis: U.S. Naval Institute Press, 1983).
  10. ^ Stephen, p. 102.
  11. ^ Middlebrook and Mahoney, Battleship, p. 172, and Tarrant, King George V Class Battleships, p. 115–116.
  12. ^ Marder, Old Friends, New Enemies, p. 467, and Middlebrook and Mahoney, Battleship, p. 177.
  13. ^ Stephen, p. 109.
  14. ^ HMS Revenge, British battleship, WW2, Naval-History.Net, dicapai pada 27 January 2010
  15. ^ HMS Warspite, British battleship, WW2, Naval-History.Net, dicapai pada 27 January 2010

Bibliografi sunting

  • Burton, John (2006). Fortnight of Infamy: The Collapse of Allied Airpower West of Pearl Harbor. US Naval Institute Press. ISBN 1-59114-096-X.
  • Jack Greene, War at Sea, Pearl Harbor to Midway, 1988. (The Malayan Campaign). Combined Books. .
  • Hein, David. "Vulnerable: HMS Prince of Wales in 1941." Journal of Military History 77, no. 3 (July 2013), pp. 955–989. ISSN 0899-3718.http://www.smh-hq.org/jmh/jmhvols/773.html
  • Horodyski, Joseph M. "British Gamble in Asian Waters." Military Heritage. December 2001. Volume 3, No. 3: 68–77 (sinking of the British battleship Prince of Wales and battlecruiser Repulse by Japanese on 10 December 1941 upon US entry into World War II).
  • Richard Hough, The Hunting of Force Z: the brief, controversial life of the modern battleship and its tragic close with the destruction of the "Prince of Wales" and "Repulse".
  • Klemen, L.; Bert Kossen, Pierre-Emmanuel Bernaudin, Dr. Leo Niehorster, Akira Takizawa, Sean Carr, Jim Broshot, Nowfel Leulliot (1999–2000), "Seventy minutes before Pearl Harbor – The landing at Kota Bharu, Malaya, on December 7th 1941", Forgotten Campaign: The Dutch East Indies Campaign 1941–1942CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  • Stephen, Martin. Sea Battles in Close-up, p. 99–114. Shepperton, Surrey: Ian Allan, 1988.
  • Alan Matthews, Sailors' Tales: Life Onboard HMS Repulse During World War Two .
  • Martin Middlebrook and Patrick Mahoney, Battleship: The Sinking of the Prince of Wales and the Repulse. New York: Charles Scribner's Sons, 1979. Contains details of the attack and damage sustained, and tables of survivors and losses.
  • Samuel Eliot Morison, History of United States Naval Operations in World War II, Volume III, "The Rising Sun in the Pacific".
  • V. E. Tarrant, King George V class Battleships, Arms and Armour Press, 1991, .
  • William Garzke and Robert Dulin, Battleships. Allied Battleships in World War II. United States Naval Institute. 1980. . Detailed analysis of the sinking using the data available at the time.
  • Arthur Nicholoson. Hostages to Fortune. Sutton Publishing. 2005 .
  • Survey report compiled after Expedition 'Job 74', May 2007.
  • Paul S. Dull, A battle history of the Imperial Japanese Navy, 1941–1945, Naval Institute Press, 2007. .
  • Frank Owen, The Fall of Singapore, Penguin Books, 2001, .

Pautan luar sunting