Tenis kerusi roda ialah salah satu bentuk tenis disesuaikan untuk pengguna kerusi roda. Saiz gelanggang, ketinggian bersih, raket, adalah sama, tetapi terdapat dua perbezaan utama daripada tenis pejalan kaki: atlet menggunakan kerusi roda yang direka khas, dan bola boleh melantun sehingga dua kali, di mana lantunan kedua juga mungkin berlaku di luar gelanggang.[1][2]

Beregu kerusi roda lelaki Wimbledon
Beregu kerusi roda lelaki Wimbledon

Tenis kerusi roda dimainkan di keempat-empat Grand Slam sejak 2007, dan merupakan salah satu sukan yang dipertandingkan di Sukan Paralimpik Musim Panas. Terdapat tiga kategori, Lelaki, Wanita, dan Quads; setiap kategori mempunyai kejohanan perseorangan dan beregu. Quad, bahagian terbaharu, adalah untuk pemain yang mengalami kehilangan fungsi yang ketara dalam sekurang-kurangnya satu anggota atas, tetapi mungkin termasuk pelbagai kecacatan selain kuadriplegia. Bahagian ini kadangkala dipanggil Campuran, terutamanya di Sukan Paralimpik. Pemain berempat sering menampal raket ke tangan mereka, untuk mengimbangi kehilangan fungsi, dan sesetengah pemain dibenarkan menggunakan kerusi roda berkuasa elektrik.

Rujukan sunting

  1. ^ Persekutuan Tenis Antarabangsa. "Rules of Wheelchair Tennis". Dicapai pada 2021-12-09.
  2. ^ Bullock, Mark. "Integration and Inclusion of Wheelchair Tennis into the International Tennis Federation" (PDF). CSD. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2018-07-14.

Pautan luar sunting