Tentera Laut Uthmaniyah

Tentera Laut Uthmaniyah (Turki: Osmanlı Donanması atau Donanma-yı Humâyûn), juga dikenali sebagai Armada Uthmaniyah, telah diasaskan pada awal kurun ke-14 selepas empayar Uthmaniyah berkembang menghampiri laut pada tahun 1323 dengan menawan Karamürsel, tapak limbungan kapal tentera laut Uthmaniyah pertama dan menjadi pemangkin akan masa depan tentera laut. Semasa kewujudan panjangnya, ia telah terlibat dalam banyak konflik dan telah menandatangani sejumlah perjanjian maritim. Semasa zaman kemuncaknya, armada laut Uthmaniyah mengunjur sehingga Lautan India, serta menghantar expedisi ke Indonesia pada tahun 1565.

sekitar tahun 1793 hingga 1923

Sepanjang sejarahnya, tentera laut diketuai oleh seorang yang berpangkat Kapudan Pasha (Laksamana Besar; atau dari segi bahasa "Kepten Pasha"). Pangkat ini dihapuskan pada tahun 1867, apabila ia telah digantikan oleh Menteri Tentera Laut (Turki: Bahriye Nazırı) dan sejumlah Komander Armada (Turki: Donanma Komutanları). Selepas kejatuhan empayar Uthmaniyah dan pengistiharan Republik Turki pada tahun 1923, tradisi tentera laut diteruskan dengan Tentera Laut Turki yang moden.

Armada pra-Uthmaniyah Turki sunting

Armada laut Turki pertama di Anatolia, yang mana terdiri daripada 33 buah kapal layar dan 17 buah perahu dayung, telah dibentuk di pelabuhan Smyrna (İzmir) by Tzachas pada tahun 1081, berikutan penaklukan ke atas Smyrna, Vourla (Urla), Kysos (Çeşme), Phocaea (Foça) dan Teos (Sığacık) di pantai Aegean, Anatolia pada tahun yang sama. Armada Tzachas menyerang Lesbos pada tahun 1089 dan Chios pada tahun 1090, sebelum dikalahkan oleh armada Byzantine berdekatan dengan Kepulauan Oinousses, luar pantai Chios pada 19 Mei 1090, yang mana menjadi kemenangan utama pertama diraih oleh pihak Anatolia Turki dalam pertempuran laut. Pada tahun 1091, armada Tzachas menyerang pulau-pulau Samos dan Rhodes di Laut Aegean, tetapi dikalahkan dan dihalau oleh para laksamana Byzantine iaitu Constantine Dalassenos dan John Doukas. Pada tahun 1095, armada Tzachas menyerang kota pelabuhan strategik dan Teluk Adramyttium (Edremit) di pantai Anatolia Aegean dan kota Abydos di Selat Dardanelles.[perlu rujukan]

Sultan Rûm Seljuq Alaeddin Keykubad I menakluk Alaiye (Alanya) dan membina sebuah gedung senjata tentera laut di sana. Alanya menjadi pelabuhan induk bagi armada Seljuk di Laut Mediterranean. Keykubad I kemudian menubuhkan sebuah armada di Laut Hitam yang berpangkalan di Sinope (Sinop), di bawah arahan Amir Chupan. Beliau berjaya menakluk sebahagian semenanjung Crimea dan Sugdak di Laut Azov (1220–1237).[perlu rujukan]

Kebangkitan sunting

Perluasan ke Laut Aegean, Laut Hitam, Laut Ionia dan Laut Adriatik sunting

Penaklukan pulau Kalolimno (Pulau ralmralı) di Laut Marmara pada tahun 1308 menandakan kemenangan tentera laut Uthmaniyyah yang pertama. Armada Uthmaniyyah membuat pendaratan pertama di thrace pada tahun 1321. Kubu Uthmaniyyah pertama di eropah dibina pada tahun 1351, dan pantai Anatolia di selat Bosporus yang strategik berhampiran Constantinople pada tahun 1352, dan kedua-dua pantai selat Dardanelles yang sama strategik ditakluki oleh Armada Uthmaniyyah.

Pada tahun 1373, pendaratan dan penaklukan pertama di pantai Macedonia Aegean dilakukan, diikuti oleh pengepungan Uthmaniyyah pertama di Thessaloniki pada tahun 1374. Penaklukan Uthmaniyyah pertama di Thessaloniki dan Macedonia selesai pada tahun 1387. Antara tahun 1387 dan 1423 armada Uthmaniyyah menyumbang ke peluasan wilayah Empayar Uthmaniyyah di semenanjung Balkan dan pantai laut hitam di Anatolia. Setelah penaklukan pertama wilayah Venesia di Morea, perang Uthmaniyyah-Venetia pertama (1423–1430) bermula.

Sementara itu, armada Uthmaniyyah terus memberikan sumbangan untuk pengembangan Empayar Uthmaniyyah di Laut Aegea dan Laut Hitam, dengan penaklukan Sinop (1424), Izmir (1426) dan penaklukan Thessaloniki dari Venesia (1430). Albania ditakluki oleh armada Uthmaniyyah dengan pendaratan antara 1448 dan 1479.

Perkembangan sunting

 
Laksamana Uthmaniyyah, Heyreddin Barbarossa menewaskan angkatan laut Liga Suci Maharaja Charles V, dibawah pimpinan Andrea Doria di Pertempuran Preveza pada tahun 1538.

Pada tahun 1453 armada Uthmaniyyah turut serta dalam penaklukan bersejarah Constantinople, Gökçeada, Lemnos dan Thasos. Penaklukan Duchy of Athens dan Despotate of Morea selesai antara tahun 1458 dan 1460, diikuti dengan penaklukan Empayar Trebizond dan jajahan Genoa Amasra pada tahun 1461, yang mengakhiri sisa-sisa akhir Empayar Byzantine . Pada tahun 1462 armada Uthmaniyyah menakluki pulau-pulau Genoa di Laut Aegean utara, yang ditadbir oleh keluarga Gattilusio, termasuk ibu kota mereka Mytilene di pulau Lesbos. Ini diikuti oleh Perang Uthmaniyyah-Venetia pada tahun 1463-1479. Pada periode berikutnya armada Ottoman memperoleh lebih banyak wilayah di Laut Aegea, dan pada tahun 1475 menginjakkan kaki di Crimea di pantai utara Laut Hitam. Sehingga tahun 1499 ini diikuti oleh pengembangan lebih lanjut di pantai Laut Hitam (seperti penaklukan Georgia pada tahun 1479) dan di semenanjung Balkan (seperti penaklukan terakhir Albania pada tahun 1497, dan penaklukan Montenegro pada tahun 1499). Kehilangan benteng Venesia di Montenegro, berhampiran Castelnuovo yang strategik, mencetuskan Perang Uthmaniyyah-Venetian pada tahun 1499-1503, di mana armada Turki Kemal Reis mengalahkan pasukan Venesia pada Pertempuran Zonchio (1499) dan Pertempuran Modon ( 1500). Menjelang tahun 1503, armada Uthmaniyyah menyerang pantai Adriatik timur laut Itali, dan merebut sepenuhnya wilayah Venesia di Morea, pantai Laut Ionia dan pantai Laut Adriatik tenggara.

Menurut Kâtip Çelebi, armada khas Uthmaniyyah pada pertengahan abad ke-17 terdiri dari 46 kapal (40 kapal dan 6 maona) yang kru adalah 15.800 orang, kira-kira dua pertiga (10.500) adalah pendayung, dan selebihnya (5.300) pejuang.

Perluasan ke Levant dan Maghreb, operasi di Mediterranean Barat sunting

Bermula dari penaklukan Syria pada tahun 1516, armada Uthmaniyyah Selim I mula memperluas wilayah Uthmaniyyah ke arah pantai Levant dan Mediterranean di Afrika Utara. Antara tahun 1516 dan 1517 Algeria ditaklukkan dari Sepanyol oleh pasukan Oruç Reis, yang menyatakan kesetiaannya kepada Kerajaan Uthmaniyyah, yang diikuti dengan penaklukan Mesir dan berakhirnya Empayar Mamluk pada tahun 1517. Pada tahun 1522 pulau Rhodes yang strategik , kemudian kerusi Ksatria St John, ditakluki oleh armada tentera laut Kurtoğlu Muslihiddin Reis; Suleiman Saya membiarkan para Ksatria meninggalkan pulau itu, dan mereka memindahkan pangkalan mereka terlebih dahulu ke Sicily dan kemudian ke Malta.

Pada tahun 1527 armada Uthmaniyyah turut serta dalam penaklukan Dalmatia, Croatia, Slavonia, dan Bosnia. Pada tahun 1529 armada Uthmaniyyah di bawah Salih Reis dan Aydın Reis memusnahkan armada Sepanyol Rodrigo Portundo berhampiran Isle of Formentera. Ini diikuti oleh penaklukan pertama Tunisia dari Sepanyol dan penaklukan Morea oleh pasukan Hayreddin Barbarossa, yang armada kemudiannya menakluki pulau-pulau milik Duchy of Naxos pada tahun 1537. Setelah itu, armada Uthmaniyyah mengepung pulau Venesia Corfu, dan mendarat di pantai Calabria dan Apulia, yang memaksa Republik Venesia dan Habsburg Spanyol diperintah oleh Charles V untuk meminta Paus untuk membuat Liga Suci yang terdiri dari Sepanyol, Republik Venesia, Republik Genoa, Kepausan Negeri dan Kesatria Malta. Armada bersama diperintah oleh laksamana terkemuka Charles V, Andrea Doria. Liga Suci dan armada Uthmaniyyah di bawah pimpinan Hayreddin Barbarossa bertemu pada September 1538 di Pertempuran Preveza, yang sering dianggap sebagai kemenangan tentera laut Turki terbesar dalam sejarah. Pada tahun 1543 armada Uthmaniyyah berpartisipasi dengan pasukan Perancis dalam pengepungan Nice, yang pada masa itu adalah sebahagian dari Duchy of Savoy. Selepas itu, Francis I dari Perancis membolehkan armada Uthmaniyyah untuk musim sejuk di pelabuhan Toulon Perancis. Musim sejuk Uthmaniyyah yang unik ini di Toulon (kadang-kadang disebut secara tidak tepat sebagai penjajahan; Uthmaniyyah hanya tinggal musim sejuk dan tidak memaksakan bentuk pemerintahan pada penduduk) membiarkan Uthmaniyyah menyerang pelabuhan Habsburg Sepanyol dan Itali (musuh Perancis); mereka meninggalkan Toulon pada bulan Mei 1544. Matrakçı Nasuh, Janissari Uthmaniyyah abad ke-16, polimath, dan pedang, dilaporkan telah mengambil bahagian dalam musim sejuk di Toulon. [rujukan?]

Pada tahun 1541, 1544, 1552 dan 1555, armada Sepanyol-Itali Charles V di bawah pimpinan Andrea Doria dikalahkan di Algiers, Naples, Ponza, dan Piombino.

Operasi di Lautan Hindi dan penaklukan terakhir di Afrika Utara sunting

Sementara itu, Armada Samudera Hindia Uthmaniyyah, yang berpusat di Suez dan Basra, mengalahkan pasukan Portugis beberapa kali berhampiran semenanjung Arab, menakluki Aden dan Yaman (1538–1539) yang merupakan pelabuhan Portugis yang penting, bersama dengan Jeddah, Djibouti di Pantai Laut Merah. Pengepungan Uthmaniyyah Diu pada tahun 1538, yang bertujuan untuk menyingkirkan Portugis dari India, gagal mencapai tujuan ini.

Antara tahun 1547 dan 1548, Yaman ditakluk dari Portugis, sementara di Teluk Parsi dan Laut Arab, pelabuhan penting Portugis lain seperti Oman dan Qatar ditakluki pada tahun 1552, tetapi Uthmaniyyah gagal mengambil Pulau Hormuz dan oleh itu penguasaan Teluk Parsi tetap teguh di tangan Portugis.

Pada tahun 1565 Kesultanan Aceh di Sumatera (Indonesia) menyatakan kesetiaan kepada Kerajaan Uthmaniyyah, dan pada tahun 1569 armada Uthmaniyyah Kurtoğlu Hızır Reis berlayar ke pelabuhan baru seperti Debal, Surat, Janjira dan akhirnya menjejakkan kaki ke Aceh dengan peralatan yang lengkap armada 22 kapal, yang menandakan pengembangan wilayah Uthmaniyyah paling timur.

Kemenangan tentera laut Uthmaniyyah dalam Pertempuran Preveza pada tahun 1538 dan Pertempuran Djerba pada tahun 1560 memastikan ketuanan Uthmaniyyah di Laut Mediterranean selama beberapa dekad, sehingga Uthmaniyyah mengalami kekalahan ketenteraan pertama mereka di tangan orang Eropah pada Pertempuran Lepanto (1571). Tetapi kekalahan di Lepanto, walaupun sangat disambut di Eropah, hanyalah kemunduran sementara: ia tidak dapat membalikkan penaklukan Uthmaniyyah ke atas Cyprus, dan dalam setahun, Uthmaniyyah membangun armada yang sama besarnya, yang pada tahun 1574 menaklukkan Tunisia dari Sepanyol. Ini menyelesaikan penaklukan Uthmaniyyah di Afrika Utara, berikutan operasi armada Uthmaniyyah di bawah Turgut Reis yang sebelumnya telah menakluki Libya (1551); dan armada di bawah Salih Reis yang telah menakluki pantai Maghribi di luar Selat Gibraltar pada tahun 1553.

 
Bahagian yang masih wujud pada peta dunia Piri reis. Benua Amerika, Lautan Atlantik, dan Afrika barat jelas terlihat dalam peta ini.

Operasi di Lautan Atlantik sunting

Bermula dari awal abad ke-17, armada Uthmaniyyah mulai menjelajah ke Lautan Atlantik (sebelumnya, Kemal Reis telah berlayar ke Kepulauan Canary pada tahun 1501, sementara armada Murat Reis the Elder telah menangkap Lanzarote dari Kepulauan Canary pada tahun 1585). Pada tahun 1617, armada Uthmaniyyah menawan Madeira di Lautan Atlantik, sebelum menyerang Sussex, Plymouth, Devon, Hartland Point, Cornwall dan daerah-daerah lain di barat England pada bulan Ogos 1625. Pada tahun 1627 kapal-kapal tentera laut Uthmaniyyah, disertai oleh Barbary corsairs di bawah pimpinan Murat Reis the Younger, menawan Isle of Lundy di Saluran Bristol, yang berfungsi sebagai pangkalan utama operasi tentera laut dan persendirian Uthmaniyyah di Atlantik Utara untuk lima tahun akan datang. Mereka menyerbu Kepulauan Shetland, Kepulauan Faroe, Denmark-Norway, Iceland dan Vestmannaeyjar. Antara tahun 1627 dan 1631 pasukan Uthmaniyyah yang sama juga menyerbu pantai Irlandia dan Sweden. Kapal-kapal Uthmaniyyah kemudiannya muncul di pesisir timur Amerika Utara, terutama dilihat di jajahan Inggeris seperti Newfoundland dan Virginia.


Operasi Laut Hitam sunting

Sebelum Uthmaniyyah, sultan Seljuq Rûm, Alaeddin Keykubad I, telah membentuk armada Laut Hitam yang berpusat di Sinop, yang, di bawah komando Amir Chupan, telah menakluki beberapa bahagian semenanjung Krimea dan Sugdak di Laut Azov antara tahun 1220 dan 1237.

Pada tahun-tahun setelah penaklukan mereka di Konstantinopel pada tahun 1453, Turki Uthmaniyyah telah menguasai wilayah Mediterania dengan armada dapur mereka. Pada tahun 1475, sultan Uthmaniyyah Mehmed II menggunakan 380 dapur di bawah komando Gedik Ahmet Pasha, yang armadanya menakluki Kerajaan Yunani Theodoro bersama-sama dengan bandar-bandar pelabuhan Crimealo, Cembalo, Soldaia, dan Caffa ("Kefe") dalam bahasa Turki Sebagai hasil dari penaklukan ini, mulai tahun 1478, Khanate Krimea menjadi negara bawahan dan pelindung Kerajaan Uthmaniyyah, yang berlangsung hingga 1774.

Kegagalan pengepungan Malta pada tahun 1565 dan kemenangan angkatan laut Liga Suci ke atas Uthmaniyyah pada Pertempuran Lepanto pada tahun 1571 menunjukkan bahawa bandul mulai berayun dengan cara lain, tetapi Laut Hitam, untuk sementara waktu, dianggap sebagai "Tasik Turki". Selama lebih dari seratus tahun ketuanan tentera laut Uthmaniyyah di Laut Hitam bertumpu pada tiga tiang: Turki Uthmaniyyah menguasai Selat Turki dan muara Danube; tidak ada negeri di rantau ini yang dapat mengumpulkan kekuatan tentera laut yang efektif; dan ketiadaan lanun secara maya di Laut Hitam. Namun, setelah tahun 1550-an, ini adalah permulaan serangan tentera laut yang sering dilakukan oleh Zaporozhian Cossack yang menandakan perubahan besar dalam penguasaan Laut Hitam. Kapal mendayung Cossacks yang tidak dinamis, yang disebut chaikas, dapat menampung hingga tujuh puluh orang dan dilengkapi dengan meriam, kapal-kapal itu dibuat kapal laut yang luar biasa. Mereka mempunyai kelebihan berbanding dengan dapur Uthmaniyyah di mana kecil, dan rendah di perairan, mereka sukar untuk dilihat dan sangat mudah dikendalikan. Pada awal 1600-an Cossack dapat mengumpulkan armada hingga 300 kapal seperti itu dan mengirimnya ke setiap sudut Laut Hitam. Mereka mula menyerang kota-kota besar seperti Caffa, Varna, Trabzon, dan juga pinggiran kota Constantinople.

Guillaume Levasseur de Beauplan, seorang jurutera tentera Perancis, memberikan catatan langsung mengenai operasi Cossack dan taktik mereka terhadap kapal dan bandar Turki di Pantai Laut Hitam. Titik tertinggi dari serangan Cossack datang pada tahun 1637, ketika rombongan besar Zaporozhian dan Don Cossack mengepung kubu Azov. Setelah pertempuran darat dan laut selama dua bulan, kubu ini ditakluki oleh Cossack.

Tentera Laut Uthmaniyyah juga terlibat dalam blokade pantai barat Georgia selama abad keenam belas dan ketujuh belas untuk memaksa kerajaan tempatan tunduk.

Genangan sunting

pada sisa abad ke-17 dan ke-18, operasi armada Uthmaniyyah sebahagian besarnya terbatas pada Laut Mediterranean, Laut Hitam, Laut Merah, Teluk Parsi dan Laut Arab. Perang Uthmaniyyah-Venetian yang berpanjangan pada tahun 1645–1669 berakhir dengan kemenangan Uthmaniyyah dan selesainya penaklukan Crete, menandakan puncak wilayah Empayar. Pada tahun 1708 satu lagi objektif jangka panjang, penaklukan Oran (kubu terakhir Sepanyol di Algeria) dicapai.

Abad ke-18 adalah zaman kebuntuan bagi armada Uthmaniyyah, dengan banyak kemenangan ditandingi oleh banyak kekalahan. Kemenangan tentera laut Uthmaniyyah yang penting dalam tempoh ini termasuk penaklukan semula Moldavia dan Azov dari Rusia pada tahun 1711. Perang Uthmaniyyah-Venetian pada tahun 1714-1718 menyaksikan penaklukan Morea dari pihak Venesia dan penghapusan kubu kuat pulau Venesia terakhir di Aegean.

Namun, semasa Perang Rusia-Turki 1768–1774, armada Uthmaniyyah musnah dalam Pertempuran Chesme (1770). Perang Rusia-Turki berikutnya (1787-1792) sekali lagi menyaksikan banyak kekalahan tentera laut di tangan Armada Laut Hitam Rusia di bawah pimpinan Laksamana Fyodor Ushakov.

Semasa Perang Kemerdekaan Yunani (1821-1829), tentera laut pemberontak Yunani yang terdiri dari kapal dagang yang ditukar pada awalnya mencabar ketuanan tentera laut Uthmaniyyah di Aegean, menyekat kubu Uthmaniyyah di Morea dan menyumbang kepada penangkapan mereka oleh pasukan darat Yunani. Berikutan campur tangan eyalet Uthmaniyyah Mesir pada tahun 1824, armada Uthmaniyyah-Mesir yang jauh lebih unggul di bawah pimpinan Ibrahim Pasha berjaya menguasai dan berjaya menyerang Kreta dan Morea sehingga kedatangan armada gabungan Inggeris-Perancis-Rusia yang hancur sebahagian besar tentera laut Uthmaniyyah-Mesir pada Pertempuran Navarino pada tahun 1827.

Armada Danube sunting

Saiz Armada Danube dalam Tentera Laut Uthmaniyah semasa Perang Turki Besar pada akhir kurun ke-17 adalah 52 buah kapal (4 buah galliot, 28 buah frigat dan 20 buah bot sungai bawah-rata) dengan 4,070 anak kapal.[1]

Kejatuhan sunting

 
Kapal tempur layar Mahmudiye
 
Kapal selam Abdulhamid

Abad ke-19 menyaksikan penurunan kekuatan tentera laut Uthmaniyyah, walaupun kadang-kadang pulih. Berikutan kekalahan terhadap gabungan armada Inggeris-Perancis-Rusia pada Pertempuran Navarino pada tahun 1827, Sultan Mahmud II memberi keutamaan untuk mengembangkan pasukan tentera laut Uthmaniyyah yang kuat dan moden. Kapal wap pertama Tentera Laut Uthmaniyyah diperoleh pada tahun 1828. Pada tahun 1829 kapal perang terbesar di dunia selama bertahun-tahun, kadem 201 x 56 (1 kadem = 37.887 cm) atau 76.15 m × 21.22 m (249.8 kaki × 69.6 kaki) kapal perang layar Mahmudiye, yang memiliki 128 meriam di 3 geladak dan membawa 1.280 pelaut di atas kapal, dibina untuk Tentera Laut Uthmaniyyah di Imperial Arsenal di Tanduk Emas di Constantinople. Pada tahun 1830-an, sekitar 2.500 pelaut Kristian (terutamanya orang Armenia dan Yunani) direkrut di tentera laut Uthmaniyyah. Ini menimbulkan reaksi negatif dari masyarakat Kristian. Banyak orang Yunani dari Rhodes dan Chios melarikan diri ke pulau-pulau kecil yang berdekatan. Pada tahun 1847 pelaut Kristian menuntut imam dan chapel mereka sendiri di kapal perang, yang ditolak berdasarkan Syariah. Laksamana Besar dan Wazir Agung menyokong tuntutan orang-orang Kristian, tetapi Sheih ul-Islam menyatakan bahawa perkhidmatan Kristian di atas kapal setara dengan pembinaan gereja-gereja baru, dan oleh itu dilarang oleh undang-undang agama.

Pada tahun 1875, semasa pemerintahan Sultan Abdülaziz, Tentera Laut Uthmaniyyah memiliki 21 kapal perang dan 173 jenis kapal perang yang lain, kedudukan sebagai tentera laut ketiga terbesar di dunia setelah tentera laut Inggeris dan Perancis. Tetapi ukuran angkatan laut yang besar terlalu banyak membebani ekonomi Uthmaniyyah yang runtuh. Abdülhamid II sedar bahawa kerajaan memerlukan tentera laut untuk melindungi dirinya dari ancaman Empayar Russia yang terus meningkat. Walau bagaimanapun, krisis ekonomi Uthmaniyyah pada tahun 1875 dan beban kewangan tambahan dari Perang Russo-Turki (1877-1878) yang melucutkan melucutkan Empayar Uthmaniyyah dari sumber kewangan dan kebebasan ekonomi untuk mengekalkan dan memodenkan armada besar. Separuh kedua abad ke-19 adalah zaman kejayaan dalam bidang kejuruteraan tentera laut. Tentera Laut Uthmaniyyah dengan cepat menjadi usang, dan perlu mengganti semua kapal perangnya sekali dalam satu dekad untuk mengikuti perkembangan teknologi - yang, memandangkan keadaan ekonomi yang suram, jelas bukan pilihan.

Kapal selam yang disebutkan di atas adalah usaha untuk mendapatkan keuntungan dari angkatan laut Yunani (yang hanya memiliki satu kapal selam kelas Nordenfelt, versi yang lebih kecil dan lebih tua). Namun, dengan cepat disedari bahawa - seperti kapal selam Nordenfelt lain yang diperintahkan oleh Rusia - mereka mengalami masalah kestabilan dan terlalu mudah untuk merayap di permukaan. Orang Turki tidak dapat mencari kru yang bersedia berkhidmat di kapal selam primitif. Abdül Hamid akhirnya reput di dok, sementara Abdül Mecid tidak pernah siap sepenuhnya.

Pembubaran sunting

 
Tentera Laut Uthmaniyyah pada awal Perang Dunia I.

Mengikuti Revolusi Young Turk pada tahun 1908, Jawatankuasa Kesatuan dan Kemajuan yang secara efektif menguasai negara ini berusaha untuk mengembangkan pasukan tentera laut Uthmaniyyah yang kuat. Keadaan armada yang buruk menjadi jelas semasa Perarakan Tentera Laut Uthmaniyyah pada tahun 1910, dan Yayasan Tentera Laut Uthmaniyyah ditubuhkan Untuk membeli kapal baru melalui sumbangan orang ramai. Mereka yang membuat sumbangan menerima pelbagai jenis pingat mengikut ukuran sumbangan mereka.

Pada tahun 1910, Tentera Laut Uthmaniyyah membeli dua kapal perang pra-dreadnought dari Jerman: SMS Weissenburg dan kapal saudaranya SMS Kurfürst Friedrich Wilhelm. Kapal-kapal ini masing-masing dinamai Turgut Reis dan Barbaros Hayreddin.

Perang Itali-Turki 1911–1912 dan Perang Balkan 1912–1913 terbukti malapetaka bagi Kerajaan Uthmaniyyah. Pada zaman dahulu, orang Itali menduduki Tripolitania Uthmaniyyah(sekarang Libya) dan Kepulauan Dodecanese di Laut Aegea dan Regia Marina mengalahkan tentera laut ringan Uthmaniyyah dalam pertempuran di Preveza, Beirut dan Kunfuda Bay. Pada yang terakhir, armada Yunani yang lebih kecil berjaya terlibat dengan kapal perang Uthmaniyyah dalam pertempuran tentera laut Elli dan Lemnos. Keadaan armada Yunani yang lebih baik di Laut Aegea semasa Perang Balkan menyebabkan pembebasan semua pulau Aegean yang dikuasai Uthmaniyyah selain dari di Dodecanese yang diduduki Itali. Ini juga menghalang penguatan dan bekalan Uthmaniyyah ke pertempuran darat di semenanjung Balkan, di mana Liga Balkan muncul sebagai pemenang. Satu-satunya kejayaan tentera laut Uthmaniyyah semasa Perang Balkan adalah tindakan menyerang kapal penjelajah ringan Hamidiye di bawah komando Rauf Orbay.

Selepas Perang Balkan, Uthmaniyyah terus terlibat dalam perselisihan mengenai kedaulatan pulau-pulau Aegean Utara dengan Yunani. Perlumbaan tentera laut berlaku pada tahun 1913-1914, dengan kerajaan Uthmaniyyah memerintahkan kapal perang yang sangat ditakuti seperti Sultan Osman-ı Evvel dan Reşadiye dengan sumbangan awam yang telah disebutkan kepada Yayasan Tentera Laut Uthmaniyyah. Walaupun Istanbul telah membuat pembayaran penuh untuk kedua kapal perang itu dan mengirim perwakilan Turki ke Britain untuk mengambilnya setelah selesainya percubaan laut mereka, United Kingdom merampasnya pada saat Perang Dunia Pertama pada bulan Ogos 1914 dan menamakannya sebagai HMS Agincourt dan HMS Erin. Ini menimbulkan perasaan tidak senang terhadap Britain di kalangan orang awam Uthmaniyyah, dan Kerajaan Jerman mengambil kesempatan dari situasi ketika kapal perang SMS Goeben dan SMS kapal penjelajah ringan Breslau tiba di Dardanelles dan memasuki perkhidmatan di Tentera Laut Uthmaniyyah sebagai Yavuz Sultan Selim dan Midilli, masing-masing. Kejadian ini memberi sumbangan besar kepada keputusan Porte untuk memasuki Perang Dunia Pertama di sisi Kuasa Pusat. Namun, Jerman dan Uthmaniyyah telah menandatangani pakatan rahsia, pakatan Uthmaniyyah-Jerman pada 2 Ogos 1914, sebelum serangan tentera laut Inggeris.

Perang Dunia I dan selepasnya sunting

Tindakan ketenteraan pertama Uthmaniyyah dalam Perang Dunia Pertama adalah serangan mengejut oleh Tentera Laut Uthmaniyyah di pantai Laut Hitam Rusia pada 29 Oktober 1914. Serangan tentera laut mendorong Rusia dan sekutunya, Britain dan Perancis, untuk mengisytiharkan perang ke atas Kerajaan Uthmaniyyah pada bulan November 1914. Semasa Perang Dunia I, Tentera Laut Uthmaniyyah menggunakan Kuasa Entente di Laut Tengah dan Laut Hitam.

Pada tahun 1915 di Pertempuran Gallipoli, armada Inggeris dan Perancis gagal melewati Selat Dardanelles (Çanakkale Boğazı) berkat kubu kuat Turki yang melapisi Selat, penambangan oleh kapal-kapal kecil Turki seperti Nusret, dan pertempuran sengit oleh tentera Turki di darat , laut dan udara. [halaman diperlukan] Semasa pertempuran, kapal selam Inggeris HMS E11 menenggelamkan Barbaros Hayreddin pada 8 Ogos 1915.

Pada tahun terakhir Perang Dunia I, ketika kembali dari misi pengeboman pelabuhan Sekutu Mudros di pulau Lemnos, Yunani, Midilli berlari ke ladang ranjau antara Lemnos dan Gökçeada pada 20 Januari 1918, dan tenggelam setelah mengalami kerosakan teruk oleh lima pukulan berturut-turut. Semasa misi itu, Midilli, bersama dengan Yavuz Sultan Selim, telah berjaya menenggelamkan kapal perang Inggeris HMS Raglan dan HMS M28, serta sebuah kapal pengangkut 2.000 tan, dan telah mengebom pelabuhan Mudros, bersama dengan pos komunikasi dan udara ladang Sekutu di bahagian lain dari Lemnos. Kapal perang Yavuz Sultan Selim menjadi salah satu kapal perang Uthmaniyyah yang paling aktif sepanjang Perang Dunia Pertama; dia membombardir banyak pelabuhan di Laut Hitam dan Laut Aegea, ketika terlibat dengan kapal perang Rusia yang sangat menakutkan dari kelas Imperatritsa Mariya dan menenggelamkan sejumlah kapal perang dan kapal perang Rusia dan Britain. [rujukan?]

Setelah berakhirnya Perang Dunia I, Sekutu yang berjaya membubarkan Tentera Laut Uthmaniyyah dan kapal-kapal besar armada Ottoman ditarik ke Kepulauan Prince di Laut Marmara di bawah kawalan kapal perang Sekutu, atau terkunci di dalam Tanduk Emas. Sebahagian daripada mereka dibatalkan [rujukan?].

Selepas kemerdekaan Republik Turki pada tahun 1923, kapal perang utama yang tersisa dari bekas armada Uthmaniyyah, seperti kapal perang TCG Yavuz, kapal perang pra-dreadnought TCG Turgut Reis, kapal penjelajah yang dilindungi TCG Hamidiye dan TCG Mecidiye, kapal penjelajah torpedo Berk-i Satvet dan Peyk-i Şevket, kapal perusak TCG Samsun, TCG Basra dan TCG Taşoz, dan kapal torpedo TCG Burak Reis, TCG Kemal Reis, TCG Îsâ Reis dan TCG Sakız dirombak, diperbaiki dan dimodenkan, sementara kapal dan kapal selam baru diperoleh [kutipan diperlukan].

Laksamana sunting

Antara laksamana Uthmaniyyah yang terkenal ialah:

Kapal sunting

 
Kapal perang Uthmaniyyah pada tahun 1914(Kapal tempur Osman I yang tidak sempat diserahkan itupun termasuk dalam gambar ini).

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ottoman Warfare 1500-1700, Rhoads Murphey, 1999, p.235

Bibliografi sunting

  • E. Hamilton Currey, Sea-Wolves of the Mediterranean (London, 1910).
  • Bono, Salvatore: Corsari nel Mediterraneo (Corsairs in the Mediterranean) (Perugia, Oscar Storia Mondadori, 1993); Corsari nel Mediterraneo: Condottieri di ventura. Online database in Italian, based on Salvatore Bono's book. Diarkibkan 2008-05-05 di Wayback Machine
  • Bradford, Ernle, The Sultan's Admiral: The life of Barbarossa (London, 1968).
  • Wolf, John B., The Barbary Coast: Algeria under the Turks (New York, 1979).
  • Melis, Nicola, “The importance of Hormuz for Luso-Ottoman Gulf-centred policies in the 16th century: Some observations based on contemporary sources", in R. Loureiro-D. Couto (eds.), Revisiting Hormuz – Portuguese Interactions in the Persian Gulf Region in the Early Modern Period (Wiesbaden, Harrassowitz, 2008, 107–120 (Maritime Asia, 19).
  • Tuncay Zorlu, Innovation and Empire in Turkey: Sultan Selim III and the Modernisation of the Ottoman Navy (London, I.B. Tauris, 2011).

Pautan luar sunting

Templat:Ottoman Empire topics