Teologi moral Katolik

 

Teologi moral Katolik adalah kategori utama dalam doktrin di Gereja Katolik, bersamaan dengan etika agama . Teologi moral merangkumi pengajaran Katolik sosial, Katolik etika perubatan, etika seksual, dan pelbagai doktrin pada moral individu menurut dan teori moral. Ia boleh dibezakan sebagai berurusan dengan "cara perilaku seseorang itu", berbeza dengan teologi dogmatik yang mencadangkan "apa yang harus dipercayai".

Penerangan sunting

Sumber teologi moral Katolik termasuk kedua-dua Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru, dan etika falsafah seperti undang-undang semula jadi yang dilihat serasi dengan doktrin Katolik. Teologi moral kebanyakannya tidak dibezakan daripada teologi secara umum semasa era patristik, dan terdapat dalam homili, surat dan ulasan mengenai Kitab Suci bapa-bapa Gereja awal.

Semasa Zaman Pertengahan, teologi moral berkembang dengan ketepatan dan skop melalui skolastik . Kebanyakan teologi moral Gereja Katolik semasa, terutamanya mengenai undang-undang semula jadi, berdasarkan dalam Summa Theologica oleh St. Thomas Aquinas, yang dianggap sebagai salah satu risalah terbaik teologi moral Katolik. [1]

Teologi moral Katolik kontemporari dibangunkan oleh tindakan Magisterium, oleh Paus, uskup lain, dan oleh karya ahli teologi moral Katolik awam, yang merangkumi ajaran magisterial, serta (dalam beberapa perkara) pendapat teologi. Contoh ahli teologi moral Katolik termasuk St. Alphonsus Liguori (pengarang Teologi Moral ), Germain Grisez (pengarang The Way of the Lord Jesus ) dan John Finnis (pengarang Natural Law and Natural Rights ). Teologi moral cenderung untuk dikembangkan secara paling berwibawa melalui pernyataan doktrin rasmi, seperti ensiklik paus, yang berdasarkan pernyataan dogmatik Majlis Ekumenikal (cth, Vatikan II ), Kitab Suci, dan Tradisi Suci . Di samping itu, ahli teologi moral menerbitkan karya mereka sendiri dan menulis dalam pelbagai jurnal yang dikhaskan secara keseluruhan, atau sebahagiannya untuk teologi moral. Jurnal ilmiah ini membantu dalam menjadikan teologi Gereja lebih jelas dan mudah diakses oleh orang lain, dan berfungsi sebagai forum di mana perbincangan ilmiah tentang pemahaman dan penerapan isu berlaku. Walau bagaimanapun, jurnal ini semata-mata tidak menambah atau membuang apa-apa daripada ajaran Katolik.

Fungsi Kurikulum adalah untuk pembentukan paderi lazimnya merangkumi kursus yang diperlukan dan elektif dalam teologi moral Katolik.

Pendekatan sunting

  • Dalam pendekatan deontologi, moral mengambil bentuk kajian tentang "bagaimana seseorang itu bertindak" berhubung dengan undang-undang yang ditetapkan oleh iman.
  • Dalam pendekatan teleologi, "bagaimana seseorang itu bertindak" berkaitan dengan tujuan akhir yang sekali lagi ditetapkan oleh iman.
  • Dalam pendekatan dialogis, moral mengikuti corak iman secara langsung, "bagaimana seseorang itu bertindak" berkaitan dengan pertemuan dengan Tuhan melalui iman. [2] Kehidupan bermoral adalah tindak balas kepada Logos atau Firman Tuhan. "Iman dalam Logos ...memahami nilai moral sebagai tanggungjawab, sebagai tindak balas kepada Firman, dan dengan itu memberikan mereka kefahaman serta orientasi penting mereka." [3]

Lihat juga sunting

  • Ajaran Katolik tentang moral seksual
  • Katolik
  • teologi Kristian
  • Sepuluh Perintah dalam teologi Katolik
  • Katolik tradisionalis

Rujukan sunting

  1. ^ Lehmkuhl, Augustinus. "Moral Theology." The Catholic Encyclopedia. Vol. 14. New York: Robert Appleton Company, 1912. 26 May 2019 <http://www.newadvent.org/cathen/14601a.htm>.
  2. ^ Bernhard Häring, Free and faithful in Christ. Moral Theology for priests and laity, I/General Moral Theology. For freedom Christ has set us free (Gal 5,1), Slough 1978, focus on chapter 3
  3. ^ Ratzinger, Joseph Cardinal (Pope Benedict XVI). Introduction To Christianity, 2nd Edition (Communio Books) (Kindle Locations 304-306). Ignatius Press.