Teologi tubuh Katolik

Teologi mengenai tubuh adalah istilah yang luas untuk ajaran Katolik mengenai tubuh manusia .

Dogma Kenaikan of the Blessed Virgin Mary, yang ditakrifkan dalam perlembagaan apostolik Paus Pius XII 1950 Munificentissimus Deus, adalah salah satu perkembangan terkini dalam teologi badan Katolik.

Sejarah sunting

Teologi badan mempunyai sejarah dan tradisi yang terpanjang dalam Gereja Katolik. Bapa-bapa Gereja awal menulis tentang peranan badan dan hubungannya dengan jiwa, selalunya mengangkat jiwa ke atas badan. Tetapi seperti jiwa, ia juga dicipta oleh Tuhan mengikut imejnya [gambaran] . Ini dianggap penting walaupun pada hari ini, kerana kewujudan jiwa adalah asas bagi banyak ajaran Gereja mengenai tubuh manusia, dalam bidang seperti pengguguran . Ambrose dari Milan dan Augustine dari Hippo menerapkan pandangan ini dalam ajaran mereka tentang tubuh manusia, keperawanan dan membujang . Thomas Aquinas mengembangkan pandangan sistematik, yang mendominasi ajaran Gereja dan majlis ekumenikal termasuk Vatikan II . Semua paus baru-baru ini menyumbang dari sudut yang berbeza kepada teologi badan. Isu semasa termasuk maruah badan berdasarkan asal usul dan destinasi ilahinya, kebangkitan dan akhirnya; keperawanan, sakramen perkahwinan Kristian, dan isu terbitan seperti kesetiaan dan kontraseptif . Ajaran rasmi Gereja mengenai subjek ini dinyatakan dalam ensiklik Deus caritas est ( Cinta dalam Kristian ) daripada Paus Benediktus XVI, yang diumumkan pada Krismas, 25 Disember 2005.

Rujukan sunting

 

  • Arthur Fridolin Utz, Joseph Fulko Groner, Aufbau und Entfaltung des Gesellschaflichen Lebens, Soziale Summe Pius XII, Freiburg, Schweiz, 1954, 1961
  • Boniface Ramsey, Mula Membaca Bapa, Paulist Press