Dalam biologi, teori sel adalah teori saintifik yang pertama kali dirumuskan pada pertengahan abad kesembilan belas, bahawa organisma hidup terdiri daripada sel-sel, bahawa sel-sel adalah unit struktur asas / organisasi semua organisma, dan semua sel berasal dari sel-sel yang sedia ada. Sel adalah unit asas struktur dalam semua organisma dan juga unit asas pembiakan.

Tiga prinsip teori sel adalah seperti yang diterangkan di bawah:

  1. Semua organisma hidup terdiri daripada satu atau lebih sel.
  2. Sel adalah unit asas struktur dan organisasi dalam organisma.
  3. Sel-sel timbul daripada sel-sel yang sedia ada.

Teori ini pernah diterima secara universal, tetapi kini sesetengah ahli biologi menganggap entiti bukan selular seperti virus sebagai organisma hidup, dan dengan itu tidak bersetuju dengan prinsip pertama. Pada tahun 2021: "pendapat pakar tetap dibahagikan kira-kira satu pertiga antara ya, tidak, dan tidak tahu".  Oleh kerana tidak ada definisi kehidupan yang diterima secara universal, perbincangan akan diteruskan.

Sejarah sunting

Dengan peningkatan berterusan yang dibuat kepada mikroskop dari masa ke masa, teknologi pembesaran menjadi agak maju untuk mencari sel. Penemuan ini sebahagian besarnya dikaitkan dengan Robert Hooke, dan memulakan kajian saintifik sel, yang dikenali sebagai biologi sel. Apabila memerhatikan sekeping gabus di bawah teropong, dia dapat melihat liang-liang. Ini mengejutkan pada masa itu kerana dipercayai tidak ada orang lain yang melihat ini. Untuk terus menyokong teorinya, Matthias Schleiden dan Theodor Schwann kedua-duanya mengkaji sel haiwan dan tumbuhan. Apa yang mereka dapati ialah terdapat perbezaan yang signifikan antara kedua-dua jenis sel. Ini mengemukakan idea bahawa sel bukan sahaja asas untuk tumbuh-tumbuhan, tetapi juga haiwan.