Tepung beras

tepung yang diperbuat daripada beras

Tepung beras adalah satu bentuk tepung diperbuat daripada beras yang digiling halus. Ia adalah berbeza daripada kanji beras, yang biasanya dihasilkan oleh merendam beras dalam larutan alkali. Tepung beras adalah pengganti yang baik terutamanya bagi tepung gandum, yang menyebabkan kerengsaan dalam sistem penghadaman mereka yang alahan gluten. Tepung beras juga digunakan sebagai ejen pemekat dalam resipi yang disejukkan atau dibekukan kerana ia menghalang pemisahan cecair.

Penghasilan sunting

Tepung beras boleh dibuat sama ada daripada beras putih atau beras perang. Untuk membuat tepung, yang sekam padi diasingkan dan beras mentah diperolehi, yang kemudiannyadikisar menjadi tepung.

Jenis sunting

Dalam bahasa Jepun, tepung beras dipanggil komeko (Jepun: 米粉) dan boleh didapati dua bentuk: pulut dan bukan pulut.[1] Beras pulut juga dikenali sebagai beras manis, tetapi walaupun namanya begitu, ia tidalah manis ataupun tidak mengandungi gluten;[2]tetapi menggambarkan kelekitan nasi semasa ia dimasak. Jenis bukan pulut dipanggil jōshinko (Jepun: 上新粉) diperbuat daripada beras bijian pendek dan digunakan terutamanya untuk membuat kuih.[3] Mochigomeko (Jepun: もち米粉, atau mochiko untuk pendek) dihasilkan dari kisaran beras pulut (Jepun: もち米, Hepburn: mochigome) masak dan digunakan untuk membuat mochi atau sebagai pemekat sos.[3] Satu lagi jenis dipanggil shiratamako (Jepun: 白玉粉) dihasilkan dari kisaran beras pulut mentah dan sering digunakan untuk menghasilkan kuih.[3]

Dalam bahasa Cina ia dipanggil mifen (Bahasa Cina: 米粉pinyin: mǐ fěn), galapong dalam Ilokano/Filipina, dan pirinç unu dalam bahasa Turki.

 
Mochi Jepun

Kegunaan sunting

Banyak hidangan yang dibuat daripada tepung beras, termasuk mi beras dan pencuci mulut seperti mochi Jepun dan cascaron Filipina. Banh canh Vietnam juga menggunakan tepung beras. Tepung beras digunakan dalam membuat ayam Jeneral Tso, neer dosa, golibaje (Mangalore bajji), mantou, dan rotti. Tepung dicampur dengan gandum, sekoi, tepung bijirin lain, dan kadang kala buah-buahan atau sayur-sayuran kering untuk membuat manni, sejenis makanan bayi. Ini biasanya dilakukan di daerah Dakshina Kannada, Udupi Karnataka, India. Ia adalah ramuan biasa dalam masakan Bangladesh dan digunakan dalam banyak roti dan pencuci mulut seperti shondesh dan bhaka phitha (kek nasi kukus). Ia juga digunakan dalam Kheer Iran (pencuci mulut biasa Asia Selatan).

 
Roti beras Jepun

Penanaman cendawan sunting

Tepung beras perang boleh digabungkan dengan vermikulit untuk digunakan sebagai substrat penanaman cendawan. Kek keras substrat boleh bertumbuh dalam bekas lembap. Kaedah ini sering (walaupun tidak semestinya) digunakan oleh penanam cendawan yang boleh dimakan, kerana ia adalah satu kaedah yang sangat mudah dan kos rendah cendawan tumbuh.

Catatan sunting

  1. ^ Hosking, Richard (1997). A Dictionary of Japanese Food. Tuttle Publishing. m/s. 191. ISBN 9780804820424. Dicapai pada Jan 29, 2013.
  2. ^ Alden, Lori (1996). "Cook's Thesaurus: Rice". Lori Allen. Dicapai pada 2006-03-02.
  3. ^ a b c 辻静雄 (2006). Japanese Cooking: A Simple Art. Kodansha International. m/s. 70. ISBN 9784770030498. Dicapai pada Jan 29, 2013.

Pautan luar sunting