Tarkul

(Dilencongkan dari Terakol)

Tarkul atau terakol, terkul dan terakul (Jawi: تركول) adalah antara senjata api yang digunakan di Nusantara. Tarkul pada awalnya menggunakan teknologi kancing roda yang mana kemajuan teknologi ini membolehkan senjata ini membakar serbuk bedil secara sendiri tanpa memerlukan sumbu.[1]

Terakul yang dijumpai di medan tempur di Cerro Gordo, Mexico

Istilah ini boleh merujuk kepada blunderbuss dalam bentuk pistol, tetapi juga boleh merujuk kepada musket flintlock. Tarkul nampaknya lebih disukai oleh pasukan berkuda kerana saiznya.[2]:211[3]:5 Mereka menggunakan mekanisme flintlock, dan mungkin berasal dari senapang flintlock Belanda yang memasuki kawasan itu pada abad ke-17.[4]:64 Walau bagaimanapun, kemungkinan senjata ini hanya popular di kalangan pahlawan Melayu sejak kebelakangan ini — terakul baru direkodkan dalam Tuhfat al-Nafis dari tahun 1860-an.[5][6]:211-212 Manuskrip itu menyebut bahawa tentera Bugis dengan zirah rantai dan bersenjatakan terakul pemburas mengalahkan tentera Raja Kechil bersenjatakan meriam dan pedang pada 1721 M.[7]:318

Lihat pula sunting

Referensi sunting

  1. ^ Hassan, Muhammad Saufi (4 Disember 2016). "Istinggar Senjata Api Hebat Orang Melayu Dahulu". Metro Ahad. m/s. 39. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  2. ^ Ismail, Norain B.T. (2012). Peperangan dalam Historiografi Johor: Kajian Terhadap Tuhfat Al-Nafis. Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya.
  3. ^ Wan Hasbullah, Wan Mohd Dasuki (4 April 2019). Istinggar dalam Manuskrip Melayu: Tradisi Ilmu dan Teknologi Minangkabau. Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur. A workshop paper in Wacana Manuskrip Melayu Siri 1 (2019).
  4. ^ Wan Hasbullah, Wan Mohd Dasuki (2014). "Manuskrip Ilmu Bedil Sebagai Sumber EtnosejarahTeknologi Senjata Api Melayu". Kemanusiaan. 21 (1): 53–71.
  5. ^ Lihat maklumat tentang Tuhfat al-Nafis di Malay Concordance Project.
  6. ^ Ismail, Norain B.T. (2012). Peperangan dalam Historiografi Johor: Kajian Terhadap Tuhfat Al-Nafis. Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya.
  7. ^ Winstedt, R. O. (1932). "A Malay History of Riau and Johore". Journal of the Malayan Branch of the Royal Asiatic Society. 10 (2).