Terier Brazil

baka anjing dari Brazil

Terier Brazil[a] ialah satu baka anjing yang dikembangkan di Brazil. Ia merupakan salah satu daripada beberapa baka terier dan salah satu daripada dua baka asli Brazil yang diiktiraf di seluruh dunia.[2][3]

Terier Brazil
Terier Brazil
Nama lainFox paulistinha
Negara asalBrazil
Trait
Berat Hampir-hampir 10 kg (22 lb).[1]
Tinggi Jantan 35–40 cm (14–16 in)
Betina 33–38 cm (13–15 in)
Bulu Pendek, licin, dan halus
Warna Putih dengan tanda-tanda sawo matang dan warna-warna utama hitam, perang, biru, atau putih telur
Jangka hayat Purata 12–14 tahun
Anjing (Canis lupus familiaris)

Perihal sunting

Asal usul sunting

Satu teori tentang asal usul baka ialah bahawa terier Jack Russell, terier Parson Russell, dan terier rubah dibawa ke Brazil dari Eropah pada tahun 1800-an dan menjadi leluhur terdekat bagi terier Brazil.[4] Satu lagi teori ialah bahawa baka ini diterbitkan daripada baka Sepanyol seperti anjing pemburu tikus bodega Andalusia dan terier Valencia yang dibawa ke Brazil dalam kapal semasa zaman Kesatuan Iberia.[5]

Penampilan sunting

Terier ini berdiri setinggi 13–16 in (33–41 cm) pada paras kelasa.[6] Baka ini pada umumnya berukuran seberat 15–22 lb (6.8–10.0 kg).[7] Lapis bulunya pendek, licin, dan halus. Pewarnaannya sentiasa triwarna (putih, sawo matang, dan hitam atau putih, sawo matang, dan biru atau putih, sawo matang, dan perang). Ekor terpotong, dada sempit, tengkorak segi tiga rata, dan tubuh cukup seimbang merupakan ciri paling lazim. Telinganya separa mencucuk dan terlipat, dengan hujung yang jatuh ke bawah.

Perangai sunting

Perangai baka ini adalah sangat mirip dengan yang pada terier Jack Russell, iaitu sangat berwaspada, cergas, dan cerdas. Ia sangat ramah dan suka bermain dan menggali lubang. Ia juga bersemangat dan patuh tetapi tidak takut, sebagai anjing pengawas, ia hanya menyalak untuk menarik perhatian dan kemudian menyerahkan selebih urusan kepada pemilik. Baka ini memerlukan pelatihan adil dan tekal, jika tidak, ia dapat bersikap pemusnah. Naluri pemburunya ialah yang paling kuat sesama terier biasa dan tidak patut dipercayai dengan haiwan kecil lain.

Keadaan hidup dan senaman sunting

Pangsapuri atau ruang kecil adalah tidak baik untuk baka anjing ini, kerana ia sangat aktif; halaman bersaiz sederhana amat disyorkan. Ia juga memerlukan kedua-dua aktiviti fizikal dan mental untuk menjadi gembira. Kecenderungan lazim adalah terhadap menjadi bersikap pemusnah dan resah jika dibela di ruangan dalaman; oleh itu, sesi berjalan panjang harian ialah pilihan terbaik.

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ Jawi: تيريئر برازيل; Portugis: terrier brasileiro; bahasa Inggeris: Brazilian terrier

Rujukan sunting

  1. ^ "FCI-Standard N° 341 TERRIER BRASILEIRO (Brazilian Terrier)" [Piawaian FCI No. 341 Terier Brazil] (pdf). Persekutuan Kinologi Antarabangsa (dalam bahasa Inggeris). 28 September 2022. Dicapai pada 24 Januari 2024.
  2. ^ FCI - Terrier group (Inggeris)
  3. ^ FCI - Group 2 : Pinscher and Schnauzer - Molossoid and Swiss Mountain and Cattledogs. Section: 2 Molossian type - 2.1 Mastiff type (Inggeris)
  4. ^ AdoroCães.com.br Site - Terrier brasileiro (Portugis)
  5. ^ AdoroCães.com.br Site - Terrier brasileiro (Portugis)
  6. ^ The Dog Encyclopedia (dalam bahasa Inggeris). London, United Kingdom: DK Publishing. 2013. m/s. 210. ISBN 9781409364214. Dicapai pada 7 Mac 2024.
  7. ^ The dog encyclopedia (dalam bahasa Inggeris). Dennis-Bryan, Kim., Baggaley, Ann., John, Katie., DK Publishing, Inc. (ed. ke-1 Amerika). New York, Amerika Syarikat. Oktober 2013. ISBN 9781465421166. OCLC 859155647.CS1 maint: others (link)