Tetingkap Snell (juga dipanggil bulatan Snell[1] atau lurang optikal[2]) adalah fenomena yang mana penglihatan bawah air melihat segala sesuatu di atas permukaan melalui lebar kon cahaya kira-kira 96 darjah.[3] Fenomena ini disebabkan oleh pembiasan cahaya memasuki air, dan mematuhi hukum Snell.[4] Kawasan di luar tetingkap Snell akan sama sekali gelap atau menunjukkan pantulan objek bawah air dengan pantulan dalam penuh.

Seorang penyelam dilihat dari bawah yang muncul di dalam tetingkap Snell.

Jurugambar bawah air kadang-kadang menggubah gambar dari bawah sehingga subjek mereka berada dalam tetingkap Snell, yang menyoroti dan memberi tumpuan kepada subjek.

Pembentukan imej sunting

Refraksi cahaya pada antara muka antara dua medium, termasuk pantulan dalam penuh. Melihat secara tepat pada permukaan air, seseorang dapat melihat di atas permukaan; Melihat pada sudut rata, seseorang hanya dapat melihat pantulan bahagian bawah air.
Lihat lurus dari bawah air. Hemisfera di atas air dapat dilihat, dimampatkan (seperti lensa mata ikan bulat) ke dalam bulatan (tetingkap Snell) yang dibatasi oleh sudut genting. Semua di luar lingkaran sudut genting dipantulkan dari bawah air.
 
Tepian tetingkap Snell, dalam hal ini sempadan antara pantulan bawah (warna teal) dan pantulan langit dan struktur air di atas (biru dan kelabu)

Dalam keadaan ideal, pemerhati melihat ke atas di permukaan air dari bawah melihat imej sempurna bulat keseluruhan di atas air hemisfera—dari ufuk ke ufuk. Oleh sebab pembiasan di sempadan udara/air, tetingkap Snell memampatkan sudut pandangan 180° di atas air ke sudut 97° di bawah air, sama dengan kesan lensa mata ikan. Kecerahan imej ini tidak ada apa-apa pada lilitan/ufuk kerana lebih banyak cahaya tuju pada sudut geselan yang rendah dipantulkan daripada dibiaskan (lihat Persamaan Fresnel). Pembiasan adalah sangat sensitif terhadap apa-apa penyelewengan dalam kekasaran permukaan (seperti riak atau gelombang), yang akan menyebabkan gangguan tempatan atau penyisipan lengkap imej. Kekeruhan di dalam air akan menyelubung imej di belakang cahaya terserak.

Rujukan sunting

  1. ^ Dave Hughes (1990). Tactics for Trout. Stackpole Books. ISBN 0-8117-2403-4.
  2. ^ David K. Lynch and William Livingstone (2001). Color and Light in Nature. Cambridge University Press. m/s. 79. ISBN 0-521-77504-3.
  3. ^ Martin Edge and Ian Turner (1999). The Underwater Photographer. Focal Press. ISBN 0-240-51581-1.
  4. ^ Robert Williams Wood (1914). Physical Optics. The Macmillan Company.

Pautan luar sunting