Tetuán is a daerah Madrid, Sepanyol. Daerah ini mendapatkan namanya dari Tetouan, Maghribi, yang merupakan modal bekas Bahasa Sepanyol naungan di utara Maghribi.

Tetuán
Partial view of the Tetuán district. In the background, the Puerta de Europa [1] inclined buildings
Partial view of the Tetuán district. In the background, the Puerta de Europa [1] inclined buildings
Lokasi Tetuán
NegaraSepanyol Sepanyol
Komuniti Aut.sempadan Madrid
Munisipaliti Madrid
Keluasan
 • Jumlah5.38 km2 (2.08 batu persegi)
Penduduk
155,649
 • Kepadatan28,888/km2 (74,820/batu persegi)
Madrid district number6

Geografi sunting

Subbahagian sunting

Daerah pentadbiran dibahagikan kepada 6 wad (Barrios):

Sejarah sunting

Apabila Leopoldo O'Donnell kembali dengan tenteranya ke Sepanyol selepas [Battle [Tétouan]] (1861), beliau berkhemah di utara tempat yang Madrid sementara kemasukan kemenangan ke dalammodal yang diatur. Kem, yang memperoleh struktur tetap serta kedai-kedai dari semasa ke semasa, menjadi kejiranan Madrid yang dikenali sebagai "Tetuán de las Victorias" (Tetuan kemenangan). Apabila 1 penyusunan semula pentadbiran mengambil tempat dalam tahun 60an, beberapa kampung dekat dengan Madrid yang telah telah dicapai oleh Madrid besar meningkat akibat Francois politik telah menyertai ke Madrid, dan begitu Tetuan de las Victorias menjadi 1 daerah yang lebih besar bandar Madrid.

Seni Bina sunting

Beberapa kawasan Tetuan mempunyai rumah sangat tua, dan oleh itu ia didiami oleh pendatang banyak dari Amerika Selatan dan Afrika Sub-Sahara. Tetapi juga terletak di daerah ini beberapa pencakar langit yang paling berkaitan bandar, seperti Menara Picasso, menjadikan ia satu bidang perniagaan yang penting.

Tetuan adalah lokasi untuk Masjid PusatMadrid, masjid kedua terbesar di Madrid, dan mempunyai pusat budaya dan agama Islam di Sepanyol.

Rujukan sunting

  1. ^ Translated as "Gate of Europe"

Pautan luar sunting

  Kategori berkenaan Tetuán di Wikimedia Commons Aquí Tetuán Diarkibkan 2019-11-10 di Wayback Machine

Templat:Districts of Madrid