The ASEAN Way (Melayu: Cara ASEAN) ialah lagu tema rasmi Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN).[2] Lirik lagu ini ditulis oleh Payom Valaiphatchra (Bahasa Thai: พยอม วลัยพัชรา; RTGSPhayom Walaiphatchara) dan lagunya dicipta oleh Kittikhun Sodprasert (Bahasa Thai: กิตติคุณ สดประเสริฐ; RTGSKittikhun Sotprasoet) dan Sampow Triudom (Bahasa Thai: สำเภา ไตรอุดม; RTGSSamphao Trai-u-dom), penyertaan kemenangan dari 99 finalis dari 10 negara.[3]

The ASEAN Way

National anthem  Persatuan Negara-negara Asia Tenggara
Juga dikenali sebagaiLagu Tema Asia Tenggara
LirikPayom Valaiphatchra[1]
MuzikKittikhun Sodprasert
Sampow Triudom
Diguna pakai20 November 2008
Sampel audio

Pertandingan Lagu Tema ASEAN sunting

Pertandingan ini telah dilancarkan dan diumumkan di seluruh negara anggota ASEAN, dalam usaha untuk mencari lagu rasmi menggantikan lagu de facto yang dahulunya serantau, Lagu ASEAN, yang dianggap sebagai tidak mempunyai semangat oleh beberapa negara anggota. Pertandingan ini terbuka kepada semua warga ASEAN, terhad kepada 20 penyertaan bagi setiap negara anggota. Pemenang menerima lebih AS$20,000 dalam ganjaran dan diisytiharkan sebagai lagu serantau rasmi Asia Tenggara. Panel hakim sebulat suara mengundi "The ASEAN Way" sebagai lagu serantau rasmi Persatuan Negara-negara Asia Tenggara di pusingan akhir pada 20 November 2008.[4]

Kriteria sunting

  • Bahasa: Inggeris
  • Lagu kebangsaan ini harus mencerminkan maruah, kerjasama, dan perpaduan ASEAN
  • Haruslah mencerminkan pelbagai budaya dan etnik ASEAN
  • Hendaklah komposisi asal
  • Tidak boleh lebih panjang daripada 60 saat

Panel juri sunting

Dan 3 juri bukan ASEAN:

Rujukan sunting

  1. ^ "A few minutes with Ms. Payom Valaiphatchra, the lyricist of ASEAN anthem, The ASEAN Way" (dalam bahasa Inggeris). Czech Leaders. Dicapai pada 23 Februari 2021.
  2. ^ "An Asean song" (dalam bahasa Inggeris). The Star Online. 1 Mac 2009. Dicapai pada 5 Oktober 2009.
  3. ^ "Is the ASEAN Way the Right Way?". Asean Insight Economists (dalam bahasa Inggeris). 28 July 2015. Dicapai pada 21 April 2017.
  4. ^ "ASEAN unveils official anthem and cartoon" (dalam bahasa Inggeris). Hindustan Times. 28 Februari 2009. Dicapai pada 23 Februari 2018.

Pautan luar sunting