The Accidental Spy

The Accidental Spy ialah sebuah filem aksi dari Hong Kong tahun 2001 arahan Teddy Chan. Filem ini menjalankan pengambaran di Seoul, Hong Kong, Istanbul dan Turki.

The Accidental Spy
PengarahTeddy Chan
PenulisIvy Ho
Dihasilkan olehJackie Chan
Raymond Chow
DibintangiJackie Chan
Eric Tsang
Vivian Hsu
Wu Hsing-kuo
Kim Min
Disunting olehKwong Chi-leung
Muzik olehPeter Kam
Syarikat
penerbitan
Golden Harvest
Diedarkan olehGolden Harvest (Hong Kong)
Dimension Film (Amerika Syarikat)
Tarikh tayangan
18 Januari 2001
Masa tayangan
108 minit
NegaraHong Kong
BahasaKantonis
Mandarin
Inggeris
Korea
Turki
Pecah panggungHK$30,009,076.00 Million

Sinopsis sunting

Filem ini mengisahkan Buck Yuen seorang penjual peralatan sukan yang kurang berjaya. Pada suatu hari, Buck mencuba menggangur untuk mengikuti dua lelaki yang kelihatan mencurigakan dan berjaya menggagalkan rancangan jahat mereka. Selepas berjaya menjadi pahlawan, Buck menjadi cukup terkenal sehingga seorang Detektif datang kepadanya dan memberitahu hal yang penting dalam hidupnya iaitu dia ialah seorang anak yang sudah lama hilang dari seorang pengusaha kaya.

Buck pada awalnya tidak percaya, tetapi detektif itu berjaya menyakinkan dan membuatkan dia terbang ke Korea dan berjumpa dengan ayahnya sedang tenat. Buck berasa terkejut ketika berjumpa dengan ayahnya kerana ibu dan bapa menjalani hidup yang mewah seperti apa yang diinginkannya selama ini, dengan berlimpahan harta dan memiliki banyak pembantu.

Buck mendapat tugas yang terakhir dari ayahnya sebelum meninggal iaitu mesti menyelesaikan teka-teki. Teka-teki yang cukup susah kerana Buck perlu pergi ke Turki untuk mencari sebuah ubat yang dianggap berbahaya yang baru.

Pelakon sunting

  • Jackie Chan sebagai Buck Yen
  • Eric Tsang sebagai Manny Liu
  • Vivian Hsu sebagai Yong
  • Kim Min sebagai Carmen Wong
  • Wu Hsing-kuo sebagai Lee Sang-zen
  • Cheung Tat-ming sebagai Stan
  • Scott Adkins sebagai Ketua Turki

Pautan luar sunting