The Bad Guys ialah filem Amerika 2022 animasi komputer filem komedi jenayah secara longgar berdasarkan siri buku kanak-kanak dengan nama yang sama oleh Aaron Blabey, diterbitkan oleh DreamWorks Animation dan diedarkan oleh Universal Pictures. Filem ini diarahkan oleh Pierre Perifel (dalam penampilan sulung arahannya), ditulis oleh Etan Cohen, dan membintangi suara Sam Rockwell, Marc Maron, Awkwafina, Craig Robinson, Anthony Ramos, Richard Ayoade, Zazie Beetz, Alex Borstein dan Lilly Singh. Ia menceritakan kisah sekumpulan haiwan penjenayah yang, apabila ditangkap, berpura-pura cuba mengubah diri mereka sebagai rakyat contoh, hanya untuk ketua mereka mendapati dirinya benar-benar tertarik untuk mengubah caranya kerana penjahat baru mempunyai rancangannya sendiri.

The Bad Guys
PengarahPierre Perifel
Lakon layarEtan Cohen
BerdasarkanThe Bad Guys oleh
Aaron Blabey
Dihasilkan oleh
  • Damon Ross
  • Rebecca Huntley
Dibintangi
Disunting olehJohn Venzon
Muzik olehDaniel Pemberton
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehUniversal Pictures
Tarikh tayangan
  • 22 April 2022 (2022-04-22) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
100 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$69-80 juta[2][3]
Pecah panggung$188.9 juta[4][5]

Pengusahaan filem itu bermula pada 2018, plot dan tema menarik banyak inspirasi filem jenayah dan siri anime seperti Ocean's Eleven, Lupin III, Fiksyen Pulp dan Beastars (tolak kandungan gelap yang dikaitkan dengan dua ciri terakhir). Animasi yang memberi inspirasi untuk reka bentuk filem itu datang daripada Sony Pictures Animation Spider-Man: Into the Spider-Verse. Pengeluaran bermula di DWA Glendale dan beberapa aset pengeluaran tambahan telah dipinjam daripada Gambar Obor-obor, dengan lakonan suara dilakukan dari jauh kerana pandemi COVID-19.

The Bad Guys telah dikeluarkan di beberapa negara mulai 16 Mac 2022, dan di Amerika Syarikat pada 22 April, dalam format 2D dan RealD 3D. Ia menerima ulasan secara umumnya positif daripada pengkritik dan merupakan kejayaan box office, mengutip $188 juta di seluruh dunia, menjadikannya filem kesembilan kutipan tertinggi pada 2022.

Bahan suara sunting

  • Sam Rockwell sebagai Encik Wolf, seorang yang cerdik, menawan, pencopet serigala kelabu dan ketua kumpulan "Bad Guys", yang juga bertindak sebagai pemandu percutian anak kapal. Dia juga boleh memecahkan tembok keempat untuk menangani penonton tentang perkara tertentu.
  • Marc Maron sebagai En. Snake, sarkastik dan sinis yang menceroboh ular coklat timur, komandan kedua En. Wolf dan kawan baik.
  • Awkwafina sebagai Cik Tarantula, seorang pakar berlidah tajam dan menyindir penggodam redknee tarantula juga dikenali sebagai "Webs" atau "Mata Hairy", ahli terkecil dan satu-satunya wanita daripada kumpulan itu.
  • Craig Robinson sebagai Encik Shark, seorang ahli penyamaran yang kebudak-budakan dan sensitif dan ahli terbesar kumpulan itu.
  • Anthony Ramos sebagai Encik Piranha, seorang Bolivia piranha perut merah, "otot" meriam longgar yang bercantum pendek dan bongsu dalam kumpulan itu.
  • Richard Ayoade sebagai Profesor Rupert Marmalade IV, seorang guinea pig dermawan yang mencadangkan bahawa kumpulan Encik Wolf mula melakukan "perbuatan baik" sambil mempunyai agenda jahatnya sendiri. Dia menggunakan meteorit untuk menggerakkan peranti kawalan minda untuk menghipnotis tentera guinea pig untuk merompak dana amal.
    • Barbara Goodson menyuarakan seorang wanita tua yang En. Wolf bertujuan untuk penyeluk saku yang kemudiannya didedahkan sebagai android yang dipandu oleh Marmalade.
  • Zazie Beetz sebagai Diane Foxington / "The Crimson Paw", musang merah gabenor yang kemudiannya didedahkan sebagai bekas pencuri wanita dan Encik Wolf's minat cinta.
  • Alex Borstein sebagai Misty Luggins, manusia pemarah ketua polis yang bertekad untuk menangkap Lelaki Jahat pada sebarang notis yang diberikan.
  • Lilly Singh sebagai Tiffany Fluffit, seorang manusia tempatan pemberita berita dengan kecenderungan untuk membesar-besarkan laporannya.

Catatan sunting

  1. ^ Credited onscreen as DreamWorks Animation Studios

Rujukan sunting

  1. ^ "The Bad Guys". British Board of Film Classification. Dicapai pada April 25, 2022.
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan opening tidak disediakan
  3. ^ Fuster, Jeremy (April 21, 2022). "'The Bad Guys' Leads a Crucial Box Office Weekend for Non-Franchise Films". TheWrap. The Wrap News Inc. Dicapai pada April 21, 2022.
  4. ^ "The Bad Guys (2022)". Box Office Mojo. IMDb. Dicapai pada May 28, 2022.
  5. ^ "The Bad Guys (2022)". The Numbers. Nash Information Services, LLC. Dicapai pada May 28, 2022.

Pautan luar sunting

Templat:The Bad Guys