The Crisis of Islam: Holy War and Unholy Terror

The Crisis of Islam: Holy War and Unholy Terror adalah sebuah buku dikarang oleh Bernard Lewis. Nukleus buku adalah sebuah rencana diterbit dalam The New Yorker pada November 2001.

Menurut pengarang, dunia Islam dikunci dalam suatu perjuangan dalaman ke atas apa yang terbaik untuk mengalamatkan dan akhirnya menyelesaikan masalah endemik ke banyak masyarakat-masyarakatnya: iaitu, kemiskinan yang tersebar, ekonomi yang tidak sama, kerajaan yang tersebar luas oleh para pemerintah kuku besi, dan tidak dapat bersaing dengan timbulan ekonomi. Krisisnya adalah berkaitan pilihan dunia Islam menghadapi di antara dua jawapan yang langsung bertentangan.

Mereka yang menentang dalam Islam yang bertikai untuk penyebaran lanjut dan aman kebebasan ekonomi dan politik dengan caranya untuk menyelesaikan masalah-masalah ini adalah pelbagai gerakan pengganas Islam, yang paling terkenalnya Wahhabi, yang penyakit-penyakit pada apa-apa modenisasi dan Barat mempengaruh dunia Islam telah menerima, dan menyokong suatu penolakan yang bukan tempahan Barat. Penolakan ini termasuk keganasan terhadap negara-negara dan keminatan Barat, dan paling terutamanya keganasan terhadap pemerintah Islam "tidak alim" dan telah mengambil cara-cara "Barat". Yang pengganas mencarikan penubuhan negara-negara dan masyarakat-masyarakat berasaskan Hukum Islam dan mores tradisional.

Pengarang memberikan amaran bahawa penyelasaian pertikaian ini di antara pengaruh Barat dan anti-Barat dalam dunia Islam akan mendapati sama ada dunia Islam mengambil tempatnya di samping dengan negara-negara lain dalam suatu masyarakat sedunia, atau ia akan merosot kembali ke kemunduran dan pertikaian sukar dipengaruhi dengan negara-negara bukan-Islam.

Pautan luar sunting