The Expendables 3 ialah sebuah filem aksi berbahasa Inggeris tahun 2014 arahan Patrick Hughes.

The Expendables 3
Poster tayangan
panggung wayang
PengarahPatrick Hughes
Lakon layar
Cerita olehSylvester Stallone
Berdasarkanwatak-watak oleh
David Callaham
Dihasilkan oleh
  • Avi Lerner
  • Kevin King-Templeton
  • Danny Lerner
  • Les Weldon
  • John Thompson[2]
Dibintangi
SinematografiPeter Menzies, Jr.
Disunting oleh
  • Sean Albertson
  • Paul Harb
Muzik olehBrian Tyler
Syarikat
penerbitan
Diedarkan oleh
Tarikh tayangan
  • 04 Ogos 2014 (2014-08-04) (London)
  • 15 Ogos 2014 (2014-08-15) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
126 minit[3]
NegaraAmerika Syarikat[1]
Bahasabahasa Inggeris
Bajet$90-100 juta[4][5]
Pecah panggung$214.7 million[6]

Pelakon sunting

Filem The Expendables 3 ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Sylvester Stallone, Jason Statham, Antonio Banderas, Jet Li, Wesley Snipes, Dolph Lundgren, Kelsey Grammer, Randy Couture, Terry Crews, Kellan Lutz, Ronda Rousey, Glen Powell, Victor Ortiz, Robert Davi, Mel Gibson, Harrison Ford, dan Arnold Schwarzenegger.

Ringkasan sunting

Pembangunan dan pre-penerbitan sunting

Pada March 2012, Couture berkata bahawa terbitan ketiga bagi siri The Expendables mungkin memulakan penggambaran pada akhir 2012, selepas tayangan filem The Expendables 2.[7] Pada April 2012, Steven Seagal berkata bahawa dia ditawarkan peranan dalam filem ketiga itu.[8] Pada Ogos 2012, pengarah Avi Lerner mengesahkan bahawa Nicolas Cage telah menandatangani yang ketika itu potensi susulan. Dia juga bekata bahawa pangarah bercadang untuk membawa balik siri bintang (cuba mendapatkan Mickey Rourke mengulang peranannya, menawarkan Clint Eastwood bagi satu peranan dan bercadang untuk mendapatkan Harrison Ford dan merisik Wesley Snipes selepas dia dibebaskan dari penjara.[9] Stallone berkata, "Kami memikirkan konsep berlainan—yang ketiga merupakan yang paling sukar. Yang kedua merupakan sambungan yang semulajadi. Yang ketiga, itu yang menjadikan ia sukar. Kami memikirkan dengan teliti mengenainya...Anda kini perlu memberikan penonton sesuatu yang mereka tidak jangkakan sama sekali- malah mungkin pergi ke genre berlainan."[10] Juga pada bulan Ogos, Chuck Norris berkata bahawa dia mungkin tidak kembali bagi susulan.[11] Pada 13 Ogos 2012, Jean-Claude Van Damme membayangkan bahawa Stallone mungkin memasukkannya dalam filem The Expendables 3 sebagai Claude Vilain, saudara pada Jean Vilain.[12] Pada 31 Oktober 2012, ia disahkan bahawa Nu Image dan Millennium Films dalam proses pra jualan hak pengedaran antarabangsa bagi filem The Expendables 3.[13] Pada 19 Disember 2012, ia dilaporkan bahawa Jackie Chan telah bersetuju untuk menyertai susulan dengan syarat dia mempunyai lebih dari peranan kecil.[14] Chan kemudian menarik diri dari projek tersebut akibat percanggahan jadual.[15]

Sekuel sunting

Expend4bles dijadualkan dedahkan pada September 22, 2023.

Selepas The Expendables 3 (2014) berprestasi rendah di box office, masa depan siri ini dibiarkan dalam keraguan dan pengeluaran terhenti selama beberapa tahun. Menjelang November 2014, telah diumumkan bahawa projek itu sedang dibangunkan dengan niat untuk mengekalkan penarafan R-nya seperti dua filem pertama. Skrip itu telah disiapkan lewat tahun itu, walaupun rundingan dengan penerbit sedang berjalan. Selama bertahun-tahun, beberapa pelakon melaporkan minat atau mendakwa mereka didekati untuk membintangi ansuran keempat. Pada Mac 2014, Pierce Brosnan menyatakan bahawa dia telah bersetuju dengan penerbit Avi Lerner untuk membintangi ansuran keempat. Menjelang April tahun yang sama, Sylvester Stallone mendedahkan pilihan pertamanya untuk penjahat itu ialah Jack Nicholson, sambil menyebut minatnya untuk meyakinkan Clint Eastwood untuk menyertai produksi. Menurut Jackie Chan, dia didatangi untuk membintangi filem itu oleh Stallone tetapi tidak pasti mengenai masa skrin yang terhad dalam filem ensemble, sebab itu dia menolak peranan dalam dua penyertaan sebelum ini. Pada Ogos 2021, telah dinyatakan bahawa fotografi utama akan bermula pada bulan Oktober. Penggambaran secara rasmi dimulakan pada 29 September 2021. Pada Oktober 2021, Stallone mengumumkan di media sosial bahawa dia telah selesai penggambaran adegannya untuk filem itu. Filem ini telah diberi tajuk semula Expend4bles menjelang Jun 2023. Pada 26 April 2023, Guillaume Roussel mengumumkan bahawa dia akan mengarang skor filem itu, menggantikan Brian Tyler daripada tiga ansuran sebelumnya.

Rujukan sunting

  1. ^ "The Expendables 3 (2014)". British Film Institute. Dicapai pada 17 Januari 2019.
  2. ^ a b Goldberg, Matt (August 19, 2013). "THE EXPENDABLES 3 Begins Filming; Synopsis Released; Cage, Chan, Rourke, and Jovovich Absent from Cast List". Collider. Diarkibkan daripada yang asal pada August 19, 2013. Dicapai pada August 19, 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ "THE EXPENDABLES 3 | British Board of Film Classification". Bbfc.co.uk. 31 Julai 2014. Dicapai pada 31 Julai 2014.
  4. ^ Bruce Willis 'wanted $1m a day for Expendables 3'.
  5. ^ https://www.the-numbers.com/movies/franchise/Expendables-The
  6. ^ "The Expendables 3". Box Office Mojo. Dicapai pada 14 Oktober 2014.
  7. ^ Orange, B. Alan (March 23, 2012). "The Expendables 3 to Start Filming This Fall". Movie Web. Diarkibkan daripada yang asal pada November 16, 2012. Dicapai pada November 16, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  8. ^ Outlaw, Kofi (April 5, 2012). "Steven Seagal Offered 'Expendables 3′ Role". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada August 13, 2013. Dicapai pada November 16, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  9. ^ Ashurst, Sam (August 13, 2012). "Clint Eastwood in talks for Expendables 3". Total Film. Future Publishing. Diarkibkan daripada yang asal pada August 13, 2012. Dicapai pada August 13, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  10. ^ Niall, Browne (August 14, 2012). "Will 'The Expendables 3′ Go Sci-Fi & Who Will Sign Up?". Screen Rant. Dicapai pada August 14, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  11. ^ Currie, Matt (August 23, 2012). "Chuck Norris Says He's Done with The Expendables Franchise". Collider. Diarkibkan daripada yang asal pada August 23, 2012. Dicapai pada August 23, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  12. ^ Currie, Matt (August 13, 2012). "Van Damme talks Expendables 3". MSN. Diarkibkan daripada yang asal pada August 13, 2012. Dicapai pada August 13, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  13. ^ Goldberg, Matt (October 31, 2012). "AFM 2012: The Expendables 3 Confirmed; The Mechanic 2 Announced". Collider. Diarkibkan daripada yang asal pada October 31, 2012. Dicapai pada October 31, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  14. ^ Tsui, Clarence (December 18, 2012). "Jackie Chan Joins 'Expendables 3,' Eyes New Project With Chris Tucker". The Hollywood Reporter. Dicapai pada December 19, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  15. ^ https://www.youtube.com/watch?v=0jewyFy3l74

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Banner" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BehindtheScenes" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Cannes" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CastAug132013B" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CastBanderas" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CastCouture" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CastDavi" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CastFord1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CastGrammer" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CastLutz" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CastRousey2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CastPowell" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CharacterPosters" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CharacterPosters2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CinemaCon" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CinematicTrailer" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Expendables4Brosnan" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Expendables4Hogan" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Filming1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmingEnd" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PG-13" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PG-13 2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelAug2013" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelApril2013" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelJune2013" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelJuly2013" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelJune2013B" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelJuly2013C" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelMarch2013" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelMay2013" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TeaserTrailer" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Trailer1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Trailer2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TVTrailer1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TVTrailer2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TVTrailer3" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "EX4VanDamme" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Documents

Pautan luar sunting