The Flapper merupakan sebuah filem senyap komedi Amerika 1920 yang dibintangi oleh Olive Thomas. Diarahkan oleh Alan Crosland, filem itu adalah yang pertama di Amerika Syarikat untuk menggambarkan gaya hidup "flapper", yang akan menjadi kegilaan budaya atau fad pada tahun 1920-an.

The Flapper
Slaid kaca untuk filem
PengarahAlan Crosland
Lakon layarFrances Marion
Cerita olehFrances Marion
Dihasilkan olehMyron Selznick
DibintangiOlive Thomas
Warren Cook
SinematografiJohn W. Brown
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSelect Pictures
Tarikh tayangan
  • 10 Mei 1920 (1920-05-10) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
88 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBisu (Kad tajuk bahasa Inggeris)
The Flapper

Plot sunting

Genevieve 'Ginger' King (Thomas) yang berumur enam belas tahun tinggal di sebuah keluarga yang sangat kaya di bandar Orange Orange, Florida, di mana walaupun hanya meminum soda dengan seorang lelaki dianggap skandal. Kerana tingkah laku yang dipersoalkan dan kerinduan untuk kehidupan yang mendebarkan, ayah Ginger memutuskan untuk menghantarnya ke sekolah asrama, Mrs. Paddles' School for Young Ladies, yang dikendalikan oleh disiplin ketat Puan Paddles (Marcia Harris ) di Lake Placid, New York.

Walaupun ketegasan di sana, kanak-kanak perempuan bersenang-senang menjadi masalah gaya hidup flapper termasuk menggoda. Richard Channing (William P. Carleton), seorang lelaki yang lebih tua, menunggang seminari setiap hari, mendorong fantasi romantis di kalangan gadis sekolah. Apabila Ginger mengenalinya dengan menunggang lengan dengan Channing, dia berbohong kepadanya tentang usianya, dengan mengatakan dia adalah "kira-kira dua puluh". Ginger cepat terpesona dan menjadi terpikat dengannya. Ginger tidak lama lagi mendapat masalah dengan ketua wanita dengan menyelinap ke kelab tempatan di mana Channing sedang mengadakan pesta. Salah seorang rakan sekolahnya, Hortense (Katherine Johnston), yang digambarkan sebagai "rama-rama di kalangan kupu-kupu", memaklumkan kepadanya. Motivasi sebenar Hortense untuk melakukan ini adalah untuk mendapatkan kepala sekolah keluar dari jalan supaya dia dapat merompak selamat sekolah dan melarikan diri dengan teman lelakinya yang penyangak Thomas Morran (Arthur Housman).[1] Bertindak dengan nota perkataan yang dia terima, Ginger—ketika pulang dari sekolah—pergi ke hotel di New York City di mana Hortense dan Thomas tinggal. Mereka memaksa dia untuk mengambil beg pakaian untuk disimpan dengan selamat, bekas-bekas yang mengandungi barang-barang berharga dicuri, termasuk pakaian mewah dan barang kemas.

Mengetahui bahawa Channing telah pergi ke Orange Springs pada perjalanan kapal layar, Ginger memutuskan untuk menggunakan pakaian dan permata untuk mempersembahkan dirinya sebagai seorang wanita yang berpengalaman, berpakaian "berpengalaman" ketika dia pulang ke rumah.[1] Rancangannya gagal, dan bapanya percaya dia berbohong ketika dia mengatakan itu semua lelucon. Detektif kemudian muncul ingin tahu mengapa dia mempunyai hasil rompakan; dan kedua penyokong muda Bill dan Channing fikir dia telah benar-benar menjadi wanita jahat. Hortense dan teman lelakinya yang penyangaknya kini muncul di Orange Springs untuk menuntut kembali rompakan mereka. Penangkapan mereka kemudian oleh polis membersihkan nama Ginger dan mengembalikan reputasinya.

Peristiwa-peristiwa dalam kehidupan Ginger King dan watak lain dipersembahkan sebagai insiden dalam filem berita (bukan fiksyen) di akhir filem.

Pelakon sunting

Nota produksi sunting

  • Frances Marion yang menulis lakon layar, dikreditkan dengan mempopularkan istilah slanga "flapper" di seluruh Amerika Syarikat pada tahun 1920-an.[2]
  • Olive Thomas muncul dalam dua filem selepas The Flapper. Dia meninggal dunia di Paris pada September 1920.[3]

Keluaran domain umum dan media rumah sunting

  • The Flapper, asalnya "enam reeler", tidak lagi di bawah hak cipta. Kini di domain awam, filem ini percuma untuk penggunaan umum dan tidak terhad.[1][4]
  • Pada tahun 2005, The Flapper telah dikeluarkan di Region 1 DVD oleh Milestone Collection sebagai sebahagian daripada The Olive Thomas Collection.[5]

Rujukan dan nota sunting

  1. ^ a b c Petikan kata adalah transkripsi dari salah satu kad tajuk dalam The Flapper. “Bill Sprague Collection -THE FLAPPER-Olive Thomas-PUBLIC DOMAIN”, Internet Archive, San Francisco, California. Retrieved August 27, 2018.
  2. ^ Boyer Sagert, Kelly (2010). Flappers: A Guide to an American Subculture. ABC-CLIO. m/s. 89. ISBN 0-313-37690-5.
  3. ^ Lowe, Denise (2005). An Encyclopedic Dictionary of Women in Early American Films, 1895-1930: 1895-1930. Haworth Press. m/s. 526. ISBN 0-7890-1843-8.
  4. ^ “The Flapper, 1920”, Public Domain Movies—Feature Films in the Public Domain. Retrieved August 27, 2018.
  5. ^ Giddins, Gary (2005-05-17). "Rediscovering Maurice Elvey's Masterpiece". nysun.com. Dicapai pada 20 November 2012.

Pautan luar sunting

Templat:Alan Crosland