The Ides of March (filem)

The Ides of March ("Idus Martiae"[4]) ialah sebuah filem politik Amerika Syarikat tahun 2011 diarahkan oleh George Clooney. Filem ini dibintangi oleh Ryan Gosling, George Clooney, Evan Rachel Wood, Philip Seymour Hoffman, Marisa Tomei, Paul Giamatti dan Jeffrey Wright.

The Ides of March
PengarahGeorge Clooney
Lakon layarGeorge Clooney
Beau Willimon
Grant Heslov
BerdasarkanFarragut North oleh
Beau Willimon
Dihasilkan olehGeorge Clooney
Grant Heslov
Brian Oliver
DibintangiRyan Gosling
George Clooney
Evan Rachel Wood
Philip Seymour Hoffman
Paul Giamatti
Marisa Tomei
Jeffrey Wright
SinematografiPhedon Papamichael
Disunting olehStephen Mirrione
Muzik olehAlexandre Desplat
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehColumbia Pictures
Tarikh tayangan
  • 31 Ogos 2011 (2011-08-31) (Festival Filem Venice)
  • 07 Oktober 2011 (2011-10-07) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
101 minutes[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaEnglish
Bajet$12.5 juta[2]
Pecah panggung$76 juta[3]

Filem ini mendapat tayangan perdana di Festival Filem Venezia pada tanggal 31 Agustus 2011[5] dan ditayangkan di pnggung-panggung wayang se-Amerika Syarikat pada tanggal 7 Oktober tahun sama.[6] Filem ini mendapatkan review positif dari para kritikus.

Jalan cerita sunting

Stephen Meyers (Ryan Gosling) adalah pengurus kempen junior untuk Gabenor Mike Morris (George Clooney), yang bersaing melawan Senator Ted Pullman (Michael Mantell) sebagai presiden utama Partai Demokrat. Mereka berkempen saing untuk mendapatkan dukungan dari Senator Franklin Thompson (Jeffrey Wright), yang mengendalikan 356 delegasi yang akan meraih nominasi untuk kedua kandidat tersebut. Stephen ditanya oleh pengurus kempen Ted, Tom Duffy (Paul Giamatti), untuk bertemu secara rahasia. Stephen menelepon atasannya, pengurus kempen Mike, Paul Zara (Philip Seymour Hoffman), tetapi Paul tidak menjawab telefonnya. Stephen memutuskan untuk bertemu dengan Tom, yang memberinya posisi dalam kempen Ted, tetapi Stephen menolaknya. Saat Paul memanggilnya kembali, Stephen tidak memberitahu Paul tentang pertemuannya dengan Tom.

Stephen memulai hubungan seksual dengan Molly Stearns (Evan Rachel Wood), staf magang di mana ayahnya, Jack Stearns (Gregory Itzin), adalah ketua Jawatankuasa Nasional Demokrat. Stephen mengaku kepada Paul yang marah bahawa dia bertemu dengan Tom, yang memberitahu bahawa Ted akan menawarkan Franklin posisi Setiausaha Luar Negeri sebagai imbalan atas pengesahannya. Paul dan Stephen mendiskusikan masalah ini dengan Mike, menyampaikan bahawa mereka harus melakukan penawaran yang sama kepada Franklin. Mike menolaknya kerana dia benar-benar tidak setuju dengan Franklin dan kebijakannya dan dia menginginkan kempen "bersih" tanpa kesepakatan semacam itu.

Ketika Molly tidur, Stephen mengetahui bahawa Mike sedang mencoba menelepon Molly setelah Stephen tidak sengaja menjawab telefon tersebut. Dia mengetahui bahawa mereka memiliki hubungan seksual singkat beberapa minggu sebelumnya dan Molly sekarang hamil dengan anak Morris. Molly memerlukan $900 untuk menggugurkan kandungannya, tetapi dia tidak bisa memberitahu ayahnya yang alim beragama Katolik. Stephen membantunya namun masih memperingatkan Molly agar tidak memberitahu sesiapapun dan mengeluarkannya dari kempen sebagai solusi akhir. Ida Horowicz (Marisa Tomei), seorang wartawan akhbar The New York Times, mewawancarai dan menyampaikan kepada Stephen bahawa sebuah sumber anonim membocorkan pertemuannya dengan Tom, dan berencana menerbitkan sebuah artikel kecuali Stephen memberikan rincian tentang tawaran kempen Mike kepada Franklin.

Setelah meninggalkan Molly ke klinik aborsi, Stephen menemui Paul untuk meminta bantuan. Paul mengungkapkan bahawa dia membocorkan pertemuan tersebut ke Ida dengan persetujuan Mike sebagai dalih untuk memecat Stephen atas ketidaksetiaannya yang diakui. Stephen yang marah dan putus asa kemudian menawarkan usahanya kepada Tom, yang mengakui bahawa dia hanya bertemu dengan Stephen untuk mempengaruhi pekerjaan lawannya di bawah kemungkinan bahawa Stephen akan datang dan bekerja untuknya atau dipecat kerana mengambil keputusan tersebut. Tom meminta maaf kerana telah menggunakan Stephen dan menasihatinya untuk keluar dari politik sebelum Stephen menjadi orang yang sinis seperti Tom. Stephen menawarkan untuk menjual Mike, tetapi Tom menolak, percaya bahawa dukungan Franklin terhadap Ted terjamin.

Setelah diberitahu bahawa Stephen telah mengancam akan membongkar kempen tersebut, Molly mati terlebih dos ubatan di bilik hotelnya. Stephen ada di tempat kejadian dan mencuri telefon Molly. Tanpa sepengetahuan pihak kempen Mike, dia bertemu dengan Franklin untuk menetapkan persyaratan terhadap dukungan dan delegasinya. Stephen bertemu dengan Mike dan memberikan dua pilihan: mengangkat Stephen sebagai pengurus kempen Mike menggantikan Paul dan menawarkan dukungan Franklin untuk Mike, atau menghubungi pers dengan catatan bunuh diri Molly dan mengungkapkan perselingkuhannya. Mike mengalah, menyerahkan apa yang tersisa dari kejujuran peribadinya dan memenuhi tuntutan Stephen. Paul dipecat secara filosofis dan kembali ramah saat dia bersemuka dengan Stephen di majlis pengebumian Molly.

Franklin secara resmi mendukung Mike yang seterusnya menjadi calon dari Parti Demokrat secara de facto. Setelah menjadi pengurus kempen senior, Stephen sedang dalam perjalanan ke stesen televisyen untuk diwawancarai oleh John King, tetapi Ida menyergapnya dan menyampaikan bahawa cerita Ida selanjutnya adalah tentang bagaimana Stephen menyerahkan Franklin dan delegasinya dan mendapatkan promosinya. Franklin segera menyatakan keselamatan Ida akan terjamin agar tidak datang lebih jauh. Stephen mengambil tempat duduknya untuk wawancara, ketika Mike menyelesaikan pidato tentang bagaimana masalah "kejujuran dan martabat", dan ditanya untuk mengetahui bagaimana masalah utama dari suatu peristiwa terungkap.

Barisan pelakon sunting

Sambutan sunting

Penerimaan kritis sunting

Filem ini mendapatkan review positif dari para kritikus. Berdasarkan Rotten Tomatoes, filem ini memiliki rating 84%, berdasarkan 228 ulasan, dengan rating rata-rata 7,4/10.[7] Berdasarkan Metacritic, filem ini mendapatkan skor 67 dari 100, berdasarkan 43 kritik, menunjukkan "ulasan yang baik".[8] Berdasarkan CinemaScore, filem ini mendapatkan nilai "B" dari penonton filem untuk skala A+ sampai F.[9]

Kutipan panggung sunting

Filem ini memperoleh sebanyak $40.962.534 di Amerika Utara dan $35.030.527 di negara lain. Total pendapatan yang dihasilkan oleh filem ini mencapai $75.993.061, melebihi anggaran produksi filem $12,5 juta.[10]

Pada pembukaan minggu, filem ini mendapatkan $10.470.143, menempati posisi kedua di box office di belakang filem Real Steel.[10]

Rujukan sunting

  1. ^ "The Ides of March (15)". E1 Films. British Board of Film Classification. September 12, 2011. Dicapai pada September 12, 2011.
  2. ^ Kaufman, Amy (October 6, 2011). "Movie Projector: 'Real Steel' to crush 'Ides of March'". Los Angeles Times. Dicapai pada October 7, 2011.
  3. ^ "The Ides of March (2011)". Box Office Mojo. Amazon.com. Dicapai pada May 15, 2012.
  4. ^ Peristiwa ini merujuk kepada pembunuhan Julius Caesar oleh seberapa pengikut ternamanya lalu diibaratkan kepada motif dalam jalan cerita filem ini.
  5. ^ Vivarelli, Nick (June 22, 2011). "Venice confirms 'Ides' as opener". Variety. Reed Business Information. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-09-19. Dicapai pada June 22, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ McClintock, Pamela (March 3, 2011). "Sony Sets Release Date for George Clooney's 'The Ides of March'". The Hollywood Reporter. Prometheus Global Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-09-19. Dicapai pada April 11, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ "The Ides of March (2011)". Rotten Tomatoes. Dicapai pada February 20, 2018.
  8. ^ "The Ides of March reviews". Metacritic. Dicapai pada February 20, 2018.
  9. ^ "CinemaScore". cinemascore.com.
  10. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BOM tidak disediakan

Pautan luar sunting