"The Immortals" (bahasa Melayu: Pengabdian) merupakan episod kesebelas rancangan televisyen dokumentari Amerika Syarikat Cosmos: A Spacetime Odyssey. Ia disiarkan pada 18 Mei 2014, di Fox, dan pada 19 Mei 2014, di National Geographic Channel.[1] Episod ini ditulis oleh Ann Druyan dan Steven Soter, dan diarahkan oleh Brannon Braga. Episod ini meneroka kemungkinan penyebaran kehidupan antara bintang dan kemungkinan pertemuan asing. Episod ini juga membentangkan hipotesis panspermia, di mana asal hidup dikaitkan dengan komet atau asteroid yang membawa organisma tahan radiasi.[2]

"The Immortals"
Episod Cosmos: A Spacetime Odyssey
No. episodEpisod 11
Diarahkan olehBrannon Braga
Ditulis olehAnn Druyan
Steven Soter
Diceritakan olehNeil deGrasse Tyson
Diterbitkan olehLivia Hanich
Steven Holtzman
MuzikAlan Silvestri
Disunting olehJohn Duffy
Michael O'Halloran
Eric Lea
Kod produksi111
Tarikh keluaran asal18 Mei 2014
Durasi penyiaran43 minit
Tetamu undangan
Christiane Amanpour sebagai Enheduanna
Kronologi episod
← Sebelum
"The Electric Boy"
Selepas →
"The World Set Free"
Senarai episod Cosmos: A Spacetime Odyssey

Ringkasan episod sunting

Episod ini merangkumi sifat bagaimana kehidupan mungkin telah berkembang di Bumi dan kemungkinan hidup di planet lain. Tyson bermula dengan menjelaskan bagaimana perkembangan sistem penulisan manusia membolehkan pemindahan maklumat melalui generasi, menggambarkan bagaimana Puteri Enheduanna (Christiane Amanpour) ca. 2280 BCE akan menjadi salah satu yang pertama menandatangani namanya untuk karya-karyanya, dan bagaimana Gilgamesh mengumpul cerita, termasuk Utnapishtim yang mendokumentasikan banjir besar yang setanding dengan kisah Bahtera Nabi Nuh. Tyson menerangkan bagaimana DNA juga merekodkan maklumat untuk menyebarkan kehidupan, dan mempostulasi teori tentang bagaimana DNA berasal di Bumi, termasuk evolusi dari kolam pasang cetek, atau dari peluru meteor dari planet-planet lain. Dalam kes yang kedua, Tyson menjelaskan bagaimana membandingkan komposisi meteorit Nakhla pada tahun 1911 kepada hasil yang dikumpulkan oleh program Viking menunjukkan bahawa bahan dari Marikh boleh transit ke Bumi, dan kemampuan beberapa mikrob untuk bertahan dalam keadaan ruang yang keras. Dengan gerakan sistem suria melalui galaksi selama berbilion tahun, kehidupan dapat dibayangkan dari planet ke planet dengan cara yang sama.

Tyson kemudian bergerak untuk mempertimbangkan sama ada kehidupan di planet lain boleh wujud. Beliau menerangkan bagaimana Projek Diana, yang dilakukan pada tahun 1940-an, menunjukkan bahawa gelombang radio dapat bergerak di angkasa, dan semua isyarat penyiaran manusia terus memancar ke angkasa dari planet kita. Tyson mengatakan bahawa projek-projek itu telah mencari isyarat yang sama yang berpotensi berpunca daripada sistem suria lain dan bahawa pembangunan dan jangka hayat tamadun luar angkasa mesti dipertimbangkan untuk pengesanan sedemikian dapat dicapai. Menurut Tyson, tamadun dapat dihapuskan oleh peristiwa kosmik seperti supernova, bencana alam seperti bencana Toba, atau bahkan merosakkan diri melalui perang atau cara lain, membuat perkiraan kemungkinan sulit. Tyson menggambarkan bagaimana galaksi elips, di mana beberapa bintang kerdil merah tertua wujud, akan menawarkan peluang terbaik untuk mencari tamadun yang mantap. Beliau menyimpulkan bahawa kecerdasan manusia yang digunakan dengan betul harus membenarkan spesies kita mengelakkan bencana seperti itu dan membolehkan kita berhijrah ke luar Bumi sebelum transformasi Matahari menjadi gergasi merah. Tyson menamatkan episod dengan petikan bahawa manusia masih mempunyai banyak "sungai" (pelayaran yang akan datang) untuk menyeberang.

Sambutan sunting

Episod ini menerima 1.1/3 dalam penarafan/saham 18-49, dengan 3.24 juta penonton Amerika menonton di Fox. Ia diletakkan di tempat ketiga dan terakhir di dalam slot masa di belakang The Good Wife dan The Women of SNL; dan kesembilan dari empat belas malam.[3]

Jennifer Ouellette menulis di dalam Los Angeles Times, "Selepas beberapa episod naratif dan episod yang digerakkan oleh watak-watak, ia sedikit kekecewaan yang akan menyebabkan siri itu kembali ke dalam hubungan yang lemah dan tanpa mengembara dari episod terdahulu. 'The Immortals' bercakap banyak tentang kuasa cerita, terlalu buruk ia tidak mengendahkan nasihatnya sendiri dalam kes ini."[4]

Rujukan sunting

  1. ^ Gannon, Megan (May 17, 2014). "'Cosmos' Tackles Life and Death in Sunday's Episode". Space.com. Dicapai pada May 20, 2014.
  2. ^ The Daily Galaxy (May 17, 2014). "'Cosmos: A Spacetime Odyssey' -- "The Immortals" (Preview & Background for Sunday's Episode)". The Daily Galaxy. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-10-23. Dicapai pada May 20, 2014.
  3. ^ Kondolojy, Amanda (May 20, 2014). "Sunday Final Ratings: 'The Amazing Race' & 'American Dream Builders' Adjusted Up". TV by the Numbers. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-06-10. Dicapai pada May 20, 2014.
  4. ^ Ouellette, Jennifer (May 19, 2014). "'Cosmos' recap: 'The Immortals' and the origins of life". Los Angeles Times. Dicapai pada May 22, 2014.

Pautan luar sunting