The Libertines merupakan sebuah kugiran rock Inggeris yang dibentuk di London pada 1997 dan aktif sehingga 2004. Sebahagian daripada apa yang dipanggil sebagai pergerakan pengembalian rock garaj ketika itu, kugiran ini diteguhkan oleh kerjasama penulisan lagu dan keserasian[1] antara Pete Doherty (vokal/gitar irama), Carl Barât (vokal/gitar utama), John Hassall (bes) dan Gary Powell (dram).

The Libertines
Berasal dariLondon, England
GenrePengembalian rock garaj
Rock indie
Pengembalian pasca-punk
Rock alternatif
Tahun aktif1997–2004
Syarikat rakaman
Rough Trade
Pengkarya berkait
Babyshambles
Dirty Pretty Things
Yeti
The Chavs
Razorlight
Bekas ahliCarl Barât
Pete Doherty
John Hassall
Gary Powell
Anthony Rossomando
Steve Bedlow (Scarborough Steve)
Paul Dufour
Johnny Borrell
Nick Gavrilović

Kugiran ini memperoleh kemahsyuran[2] pada awal 2000-an. Walaupun pada awalnya kejayaan arus perdana mereka adala terhad, profil mereka semakin memuncak melalui sebuah single #2 dan album #1 di Carta UK. Pada Disember 2004, album swa-judul mereka telah dipilih sebagai album kedua terbaik dalam tahun berkenaan oleh NME. Kedua-dua LP panjang penuh mereka telah diterbitkan oleh Mick Jones, dari kugiran punk British The Clash.

Walau bagaimanapun, muzik kugiran ini sering dibayangi oleh konflik dalamannya, kebanyakannya berpunca daripada ketagihan Doherti terhadap kokain dan heroin, menbawa kepada perpecahan kugiran ini. Ahli-ahli The Libertines telah menubuhkan kugiran baru, dengan tahap kejayaan komersil serta kritis yang berbeza-beza.

Diskografi sunting

Album studio
  • Up the Bracket (2002)
  • The Libertines (2004)

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Clare, Betty (2004-07-30). "Us against the world". The Guardian. Dicapai pada 2007-11-28. the chemistry between all four members of the band, an unpredictability that inspires magic and mayhem in equal measure Check date values in: |date= (bantuan)
  2. ^ Dowling, Stephen (2006-03-03). "Saluting the Libertines' legend". BBC News. Dicapai pada 2007-11-28. won notoriety for the tumultuous relationship between front men Pete Doherty and Carl Barat Check date values in: |date= (bantuan)

Pautan luar sunting