The Mitchells vs. the Machines

The Mitchells vs. the Machines (dulu Connected ) adalah filem komedi, filem fiksyen sains dan filem animasi komputeryang dihasilkan oleh Sony Pictures Animation. Filem ini diarahkan oleh Mike Rianda (dalam debutnya sebagai pengarah utama), dan ditulis oleh Mike Rianda dan Jeff Rowe (yang juga berperanan sebagai pengarah bersama), dengan Phil Lord, Christopher Miller, dan Kurt Albrecht berperanan sebagai pengeluar. [2] [3] [4] Filem ini mengikuti keluarga yang tidak sempurna yang akhirnya terpaksa menyelamatkan Bumi dari pemberontakan robot. Dibintangi oleh suara Abbi Jacobson, Danny McBride, Maya Rudolph, Mike Rianda, Eric Andre, Olivia Colman, Fred Armisen, Beck Bennett, John Legend, Chrissy Teigen, Blake Griffin, dan Conan O'Brien .

The Mitchells vs the Machines
Pengarah
  • Mike Ruanda
  • Jeff Rowe (Pengarah bersama)
Penulis
  • Mike Rianda
  • Jeff Rowe
Dihasilkan oleh
Dibintangi
Disunting olehGreg Levitan
Muzik olehMark Mothersbaugh
Syarikat
penerbitan
Diedarkan oleh
Tarikh tayangan
  • 23 April 2021 (2021-04-23) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
110 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$50–100 juta[1]

The Mitchells vs. the Machines dilancarkan di teater terpilih pada 23 April 2021, [5] dan mula penstriman secara digital di Netflix pada 30 April. Filem ini dipuji oleh pengkritik.

Plot sunting

Katie Mitchell memulakan perjalanan dengan ibu bapanya, adik lelakinya dan anjing kesayangannya untuk memulakan tahun pertamanya di sekolah filem. Tetapi rancangan mereka untuk luangkan masa bersama sebagai sekeluarga terganggu apabila peranti elektronik dunia hidup untuk memulakan pemberontakan. Dengan bantuan dari dua robot yang ramah, keluarga Mitchell kini harus bersatu untuk menyelamatkan satu sama lain - dan planet bumi - dari revolusi teknologi baru.

Pelakon sunting

Watak Versi Inggeris Versi Melayu
Katie Mitchell Abbi Jacobson Izwanna Sulaiman
Rick Mitchell Danny McBride Syed Sadik Syed Saggaf
Linda Mitchell Maya Rudolph Nadia Bahrom
Aaron Mitchell Mike Rianda Aiman Afandi Mohd Nadzari
Monchi Doug the Pug Aiman Afandi Mohd Nadzari
Dr. Mark Bowman Eric Andre Mohd Syafiq Yahya
PAL Olivia Colman Nurdianah Shamsuddin
Deborahbot 5000 Fred Armisen Mohd Syafiq Yahya
Eric Beck Bennett Muhammad Adzlan Mohd Nazir
Robot Black Griffin Muhammad Adzlan Mohd Nazir
Abby Posey Charlyne Yi TBA
Haley Posey Chrissy Teigen TBA
Jim Posey John Legend TBA

Versi Melayu

  • Studio: SDI Media Malaysia
  • Penterjemah: Nurul Shazwanie Zaidi
  • Pemadan: Nurul Shazwanie Zaidi
  • Pengarah Alih Suara: Nurdianah Shamsuddin
  • Pengadun: David Teo

Pengeluaran sunting

Perkembangan sunting

Pada 22 Mei 2018, Sony Pictures Animation mengumumkan tajuk filem animasi yang dihasilkan oleh Phil Lord dan Christopher Miller yang sedang dalam pengembangan, berjudul The Mitchells vs. the Machines . Filem ini merupakan kolaborasi keempat duo dengan SPA yang mengikuti dua filem Cloudy with a Chance of Meatballs dan Spider-Man: Into the Spider-Verse, serta filem utama pertama studio sejak The Star . Mike Rianda dan Jeff Rowe, bekas penulis siri animasi Disney Channel Gravity Falls, berperanan sebagai penulis skrip filem, dengan Rianda berperanan sebagai pengarah dan Rowe sebagai pengarah bersama. [6]

Perincian lebih lanjut dinyatakan setahun kemudian di Festival Filem Animasi Antarabangsa Annecy 2019 pada bulan Jun, ketika presiden Sony Animation Kristine Belson mendedahkan bahawa filem itu akan menggunakan gaya animasi yang serupa dengan Spider-Man: Into the Spider-Verse, dan dunia keluarga Mitchell dan robot yang tinggal di sini pada mulanya adalah alam semesta yang terpisah sebelum bertembung. [7] Pada 20 Februari 2020, gambar pertama diturunkan melalui Entertainment Weekly, dan diumumkan judulnya diubah menjadi Connected . [8] Filem ini dinamakan semula menjadi The Mitchells vs. the Machines setelah Sony menjual hak pengedaran kepada Netflix pada 12 Januari 2021. [1] Menurut Rianda, judul itu ditukar kembali ke Mitchells kerana dia dan eksekutif Netflix tidak terkesan dengan gelaran kedua. [9]

Para pelakon sunting

Pada 19 Februari 2020, Abbi Jacobson dilantik sebagai Katie Mitchell. [10] Ini diikuti dengan pengumuman pemeran Danny McBride, Maya Rudolph, Rianda, Eric Andre, dan Olivia Colman pada keesokan harinya. [8] Semasa pesta menonton Spider-Man: Into the Spider-Verse yang diadakan di Twitter pada 6 Mei 2020, Lord mengesahkan bahawa Blake Griffin telah menyertai, dia menjadi sebagai salah satu robot. [11]

Pada 23 Mac 2021, menjelang pelancaran Netflix filem ini, lebih banyak anggota pelakon disahkan akan membintangi filem itu, termasuk Fred Armisen, Chrissy Teigen, John Legend, Charlyne Yi, Conan O'Brien, Alex Hirsch dan Jay Pharoah, antara yang lain. [12] Hirsch kemudian mengumumkan bahawa dia juga berkhidmat sebagai perunding kreatif dalam filem ini. [13]

Animasi sunting

Kerja animasi di Sony Pictures Imageworks sudah bermula pada Mei 2019, seperti yang disahkan oleh animator Nick Kondo di Twitter . [14] Bekas alumni Gravity Falls, Dana Terrace dan Matt Braly bekerja sebagai seniman papan cerita dalam filem itu, tetapi dalam versi terakhir ketika filem itu keluar, mereka tidak disahkan. [15]

Pelancaran sunting

Mitchells vs. the Machines pada asalnya dijadualkan untuk dilancarkan secara teater oleh Sony Pictures Release di Amerika Syarikat pada 10 Januari 2020, [16] tetapi kemudian ditangguhkan hingga 18 September tahun itu. [8] Ia ditangguhkan lagi hingga 23 Oktober, kerana wabak COVID-19 . [17] Filem ini kemudian dikeluarkan dari jadual pelancaran pada bulan Oktober, walaupun filem itu masih akan dilancarkan pada tahun 2020 pada saat penghapusan filem ini. [18]

Pada 21 Januari 2021, Netflix membeli hak pengedaran filem di seluruh dunia dengan harga sekitar $ 110 juta, dengan Sony mengekalkan hak pengedaran di China. [1] [19] Dua bulan kemudian pada 23 Mac, mereka mengumumkan bahawa filem ini akan dilancarkan pada 30 April, [12] berikutan tayangan teater terhad seminggu sebelumnya pada 23 April. [20]

Penerimaan sunting

Di laman web agregator ulasan Rotten Tomatoes, filem ini mendapat penilaian kelulusan 97% berdasarkan 106 ulasan, dengan penilaian purata 8.30 / 10. Konsensus pengkritik laman web ini berkata: "Menarik dan bertenaga, The Mitchells vs. the Machines menyampaikan kisah lucu dan menyenangkan yang dapat dinikmati oleh seisi keluarga." [21] Pada Metacritic, filem ini memiliki skor rata-rata tertimbang 81 dari 100 berdasarkan 25 pengkritik, yang menunjukkan "pujian universal." [22]

Masa Depan sunting

Dalam temu bual dengan Fandango pada November 2021, Michael Rianda membayangkan idea sekuel yang menyatakan dia mempunyai idea untuk satu dan terdapat "sesetengah orang yang teruja dengan idea itu".

Rujukan sunting

  1. ^ a b c Rubin, Rebecca (January 21, 2021). "Netflix Buys Lord and Miller Animated Film 'The Mitchells vs. The Machines' From Sony". Variety. Dicapai pada January 21, 2021.
  2. ^ "The Mitchells Vs. The Machines': Chris Miller & Phil Lord To Produce AI-Gone-Wild Toon For Sony" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 May 2018.
  3. ^ "Sony Pictures Animation". Diarkibkan daripada yang asal pada 27 March 2019. Dicapai pada 15 April 2017.
  4. ^ "Michael Rianda". tumblr.com. Dicapai pada 15 April 2017.
  5. ^ Debruge, Peter (April 21, 2021). "New Movies to Watch This Week: 'Mortal Kombat,' 'Together Together,' 'Stowaway,' 'Street Gang'". Variety. Dicapai pada April 22, 2021.
  6. ^ Galuppo, Mia (May 22, 2018). "Phil Lord, Chris Miller to Produce Animated Feature 'The Mitchells vs. the Machines'". The Hollywood Reporter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada June 15, 2019.
  7. ^ Hopewell, John (June 12, 2019). "Sony Pictures Animation Links to Tencent, Sets New 'Boondocks,' Tartakovsky Duo". Variety (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada June 15, 2019.
  8. ^ a b c Coggan, Devan (February 20, 2020). "First look: A family battles a robot uprising in Phil Lord and Chris Miller's 'Connected'". Entertainment Weekly (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada February 20, 2020.
  9. ^ Beck, Jerry (April 26, 2021). "Interview: Mike Rianda Gears-Up For Debut Of "The Mitchells Vs. The Machines"". Animation Scoop. Dicapai pada April 26, 2021.
  10. ^ N'Duka, Amanda (February 19, 2020). "Abbi Jacobson To Star In Sony Animated Film 'The Mitchells Vs The Machines' From Producers Chris Miller & Phil Lord". Deadline Hollywood (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada February 19, 2020.
  11. ^ Phil Lord [@philiplord] (May 6, 2020). "So @blakegriffin23 plays baseball in Miles' universe. Fun Fact: he plays an indestructible robot in our next animated production @ConnectedMovie #BreakingNews #SpiderVerse #QuarantineWatchParty" (Twit). Dicapai pada May 7, 2020 – melalui Twitter.
  12. ^ a b Vito Oddo, Marco (March 23, 2021). "Highly Anticipated Animated Film 'The Mitchells vs. The Machines' Gets a Netflix Release Date, New Cast Announcements". Collider. Dicapai pada March 23, 2021.
  13. ^ https://twitter.com/_alexhirsch/status/1374525835403612166?s=21
  14. ^ @NickTyson (May 27, 2019). "Super excited to start working on a new movie at Sony this week called The Mitchells Vs. The Machines!" (Twit). Diarkibkan daripada yang asal pada April 8, 2020 – melalui Twitter.
  15. ^ Fun fact: I paid genius storyboard artists and showrunners Dana Terrace and @Radrappy out of my own pocket. (I paid @radrappy with a PS4!) to help sell the movie and this is one of Dana's shots that made it into the final movie! Jenny Li and Patrick Mueller animated this shot
  16. ^ McLean, Tom (May 22, 2018). "Sony Dates 'The Mitchells Vs. The Machines' for 2020". Animation World Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada January 21, 2021.
  17. ^ Bean, Travis (April 24, 2020). "'Spider-Man 3' And 'Spider-Man: Into The Spider-Verse 2' Get New Release Dates". Forbes (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada April 24, 2020.
  18. ^ D'Alessandro, Anthony (17 September 2020). "Sony Pictures Animation's 'Connected' Also Moves Out Of The Immediate Fall Schedule". Deadline Hollywood. Dicapai pada 17 September 2020.
  19. ^ D'Alessandro, Anthony (January 21, 2021). "Sony Sells Lord & Miller Film 'The Mitchells vs. The Machines' To Netflix". Deadline Hollywood. Dicapai pada January 21, 2021.
  20. ^ Debruge, Peter (April 21, 2021). "New Movies to Watch This Week: 'Mortal Kombat,' 'Together Together,' 'Stowaway,' 'Street Gang'". Variety. Dicapai pada April 22, 2021.
  21. ^ "The Mitchells vs. the Machines (2021)". Rotten Tomatoes. Dicapai pada April 30, 2021.
  22. ^ Ralat: |id= tertinggal ketika menggunakan {{Cite Metacritic}}

 

Pautan luar sunting