The Prestige (filem)

The Prestige ialah filem drama misteri 2006 diarahkan oleh Christopher Nolan, dari layar diadaptasi oleh Nolan dan Jonathan dari novel 1995 Christopher Priest dengan tajuk yang sama. Produksi bersama Amerikan-British ini dibintangi Hugh Jackman sebagai Robert Angier, Christian Bale sebagai Alfred Borden dan David Bowie sebgai Nikola Tesla. Ia juga dibintangi Michael Caine, Scarlett Johansson, Piper Perabo, Andy Serkis dan Rebecca Hall. Produksi bertama diantara Touchstone Pictures dan Warner Bros. Pictures, filem ini ditayangkan pada Oktober 20, 2006 dan menerima ulasan positif.

The Prestige
PengarahChristopher Nolan
Lakon layar
BerdasarkanThe Prestige oleh
Christopher Priest
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiWally Pfister
Disunting olehLee Smith
Muzik olehDavid Julyan
Syarikat
penerbitan
Diedarkan oleh
Tarikh tayangan
  • 17 Oktober 2006 (2006-10-17) (El Capitan Theatre)
  • 20 Oktober 2006 (2006-10-20) (Amerika Syarikat)
  • 10 November 2006 (2006-11-10) (United Kingdom)
Masa tayangan
130 minit
Negara
  • United Kingdom[1]
  • Amerika Syarikat[1]
BahasaInggeris
Bajet$40 juta[2]
Pecah panggung$109.7 juta[2]

Plot sunting

Templat:Spoiler Filem ini bermula dengan seorang ahli silap mata (Michael Caine) melakukan ilusi burung lenyap untuk seorang gadis muda menjelaskan bahawa setiap helah mempunyai tiga bahagian: Ikrar, di mana penonton disajikan dengan objek biasa; The Turn, di mana objek itu bertukar menjadi sesuatu yang luar biasa; dan The Prestige, di mana objek itu dikembalikan.

Filem ini kemudian memancarkan kembali ke testimoni ahli silap mata dalam babak pertama di perbicaraan ahli silap mata, Alfred Borden (Christian Bale) kerana membunuh pesaing ahli silap mata Robert Angier (Hugh Jackman) dengan melemaskannya dalam satu tangki air semasa persembahan Angier. Pada masa ini, ahli silap mata di tempat kejadian yang pertama adalah jurutera Angier (pereka ilusi Angier), John Cutter. Borden disabitkan kesalahan dan dihukum mati berdasarkan, sebagagian, pada testimoni Cutter.

Filem ini kemudian memancarkan ke belakang ke permulaan kedua-dua karier Angier dan Borden sebagai pembantu untuk "Milton the Magician" dengan Cutter berlakon sebagai ingénieur Milton dan isteri Angier, Julia (Piper Perabo) sebagai pembantu Milton. Angier dan Borden menghadiri persembahan ahli silap mata tua Cina seolah-seolah dia mampu membuat mangkuk ikan besar muncul entah dari mana. Apabila merak memerhati ahli silap mata Cina itu memasuki keretanya selepas persembahan, Borden menyedari bahawa kelemahan lelaki itu adalah sebenarnya perbuatan "benar": Beliau telah menghabiskan keseluruhan kerjaya beliau berpura-pura menjadi cacat supaya tidak ada seorang pun akan menyedari dia sebenarnya cukup kuat untuk membawa 'bulatan' yang penuh dengan air di antara kakinya disembunyikan di bawah jubahnya semasa persembahan dan tiada siapa yang akan mencari gaya berjalannya yang diperlukan untuk ilusi ini menjadi luar biasa. Borden komen bagaimanana silap mata yang hebat memlerukan komitmen dan pengorbanan.

Julia lemas dalam tangki semasa persembahan helah penyeksaan air Cina. Angier menyalahkan Borden untuk kematian isterinya apabila Borden mendakwa dia tidak ingat jika dia telah mengikat tangannya dengan simpul dia tidak dapat melepaskan]]. Kedua-dua mereka kemudiannya melancarkan karier berasingan. Borden menjadi "The Professor" dengan Bernard Fallon sebagai ingénieurnya manakala Angier menjadi "The Great Danton" dengan Olivia Wenscombe (Scarlett Johansson) dan Cutter sebagai ingénieurnya. Borden bertemu dan berkahwin dengan seorang wanita bernama Sarah dan mereka mempunyai seorang anak perempuan, Jess. Angier bertambah marah melihat Borden menikmati kebahagiaan hidup keluarga yang dia percaya Borden "mencuri" daripadanya apabila dia membunuh Julia. Realiti perkahwinan mereka walau bagaimanapun menggoncang, Sarah mengesan dualiti aneh pada suaminya. Keengganan Borden untuk menjelaskan dualiti ini membawa Sarah untuk mula minum alkohol.

Angier cuba untuk membunuh Borden dengan mensabotaj helah tangkapan peluru. Borden terselamat, tetapi kehilangan dua jarinya. Borden membalas dengan mensabotaj helah sangkar burung Angier, mencederakan penonton dan merosakkan reputasi Angier.

Tidak lama selepas itu, Borden mula melakukan helah yang menarik dikenali sebagai The Transported Man, dimana dia memasuki satu kabinet dan keluar dari satu kabinet lain di seberang pentas, seolah seolah telah merentasi keseluruhan pentas dalam satu saat. Cutter menegaskan bahawa Borden berjaya melakukan ini dengan menggunakan orang kedua. Angier enggan menerima ini, mempercayai bahawa Borden tidak akan menerima untuk berada di bawah pentas (selepas hilang melalui pintu perangkap) manakala orang keduanya menerima tepukan penonton. Tidak dapat memikirkan cara lain untuk meniru silap mata itu, Angier mula menggunakan orang kedua untuk melakukan The New Transported Man, tetapi tidak lama selepas itu terpengaruh kepada kekecewaan yang dia percaya Borden tak akan terima. Angier menghata Olivia untuk mencari rahsia Borden, tetapi dia sebaliknya menjadi rapat dengan Borden. Borden mensabotaj Angier di atas pentas, melumpuhkan kakinya, dan mula melaksanakan The Original Transported Man bersama Olivia, membenarkannya melakukan helah itu dengan lebih berjaya.

Olivia menghantar Angier sebuah diari yang disulitkan yang kononnya mengandungi rahsia untuk helah Borden. Tetapi, Angier kemudiannya menyedari diari itu adalah kod rahsia dan tidak boleh dinyahkod tanpa kunci. Angier dan Cutter menculik Fallon untuk memaksa Borden melepaskan kekunci. Apabila mempelajari bahawa kata kunci ialah "Tesla", Angier menjadi yakin bahawa pencipta yang bijak tetapi kontroversi Nikola Tesla mencipta mesin untuk Borden yang akan membawanya secara serta-merta ke seberang pentas. Angirer menjemput Cutter menemaninya untuk berjumpa Tesla dan mendapatkan rahsia. Tetapi, Cutter enggan, menegaskan bahawa "obsesi adalah permainan seorang lelaki muda." Angier bergerak seorang diri ke Colorado Springs di mana Tesla tinggal di pengasingan untuk menjalankan uji kaji ortodoks beliau. Angier menyuruh Tesla untuk membuat salinan mesin teleportasi yang dia percaya Borden guna. Angier mentafsirkan diari Borden dan mendapati ia adalah satu penipuan yang Borden menyuruh Olivia memberi kepadanya dan bertambah maraj apabila mesin itu gagal. Walau bagaimanapun, dia dan Tesla kemudiannya mendapati mesin itu sebenarnya berkesan dengan membuat salinan apa saja yang diletakkan di dalamnya. Selepas pesaing Tesla, Thomas Edison menghantar orang suruhan untuk membakar makmalnya, Tesla pergi dan memberi amaran kepada Angier untuk memusnahkan mesinnya. Sementara itu, Sarah menggantung dirinya.

Angier kembali ke London, menghiburkan penonton dengan "The Real Transported Man", lenyap dalam mesin dan muncul semula di belakang dewan. Pada hakikatnya, salinan dirinya jatuh ke dalam pintu perangkap dan menjunam ke dalam tangki air dan mati lemasa manakala Angier muncul semula. Borden ternampak Angier lemas semasa pergi ke belakang pentas untuk mengetahui rahsianya tetapi dia ditankap dan disabitkan atas kesalahan membunuh Angier. Di dalam penjara, Borden dikunjungi oleh ejen Lord Caldlow, yang menawarkan untuk menjaga Jess secara pertukaran untuk rahsia Borden. Borden dengan berat hati bersetuju untuk kepentingan anak perempuannya. Tetapi, apabila Lord Caldlow menunjukkan diri bersama Jess untuk mengambil rahsianya, Borden mengenalinya sebagai Angier, menyedari bahawa Angier merancang penyabitan Borden. Angier mengoyak kertas yang diberi oleh Borden yang ditulisnya rahsia helah beliau, menegaskan bahawa dia tidak lagi memerlukan benda itu. Angier pergi bersama Jess, oercaya bahawa dia telah mencapai kemenangan yang lengkap dalam persaingan dengan Borden. Tetapi, Borden mengisytiharkan bahawa dia akan kembali untuk membalas dendam. Fallon melawat Borden buat kali terakhir dimana Borden memberitahunya untuk "hidup bagi kita berdua." Sebeku digantung, Borden melafazkan satu perkataan terakhir: "Abracadabra".

Cutter mendapat tahu bahawa Caldlow telah membeli semua peralatan Angier, termasuk mesin. Beliau melawat Lord Caldlow untuk memohon supaya mesin itu dihancurkan. Dia mengenal pasti Angier, yang telah mengaku lebih awal kepada Borden bahawa dia sentiasa adalah Lord Caldlow (dia telah menggunakan nama Robert Angier untuk ganti keluarganya rasa malu kerjaya teater beliau). Cutter meluat dengan Angier untuk membiarkan Borden digantung dan mengambil anak perempuan Borden.

Cutter mengiringi Angier kerana beliau menyimpan mesin di bawah teater dengan "bahan prestij" yang lain. Dalam perjalanan keluar, Cutter mengenal pasti dan mengganguk kepada Fallon dan dia masuk. Fallon menembak Angier. Sambil perlahan-lahan mati, Angier memandang ke atas dan melihat bahawa pembunuh itu hilang dua jari dan mempunyai muka Borden. Dia kemudian menyedari bahawa "Borden" sebenarnya kembar seiras yang berkongsi kehidupan mereka di atas pentas dan di luar. Sama seperti mereka bergilir-gilir menjadi lelaki dalam kotak dan prestij, mereka bergilir-gilir menjadi Borden dan (dengan memakai solekan) Fallon. Apabila seseorang kembar hilang jari kerana Angier, saudara lain juga membuang jarinya supaya mereka kelihatan serupa untuk memastikan ilusi hanya terdapat satu Borden. Seorang kembar (yang hidup) mencintai Sarah dan bapa kepada anak perempuan itu manakal seorang lagi (yang digantung) mencintai Olivia. Lalu mereka masing-masing mempunyai separuh daripada kehidupan yang penuh, yang sudah cukup untuk mereka tetapi tidak bagi wanita mereka cintai. Dia mencaci Angier kerana tidak mengetahui apa pengorbanan sebenar untuk helah yang bagus, dan ia tidak mengambil apa-apa untuk mencuri kerja orang lain. Angier menjelaskan bahawa ia memerlukan keberanian untuk memasuki mesin setiap malam tidak tahu jika dia akan menjadi orang yang di dalam kotak atau yang dalam The Prestige. Borden meninggalkan dia untuk mati sementara api menjilat bangunan, pemutus cahaya kepada tangki-tangki, masing-masing mengandungi Angier yang lemas.

Filem ini kemudian memancarkan kembali ke tempat kejadian pertama di mana Cutter, setelah dikhianati Angier, melaksanakan helah burung lenyap untuk menggembirakan Jess. Borden kemudian muncul untuk menuntut semula anak perempuannya. Templat:Endspoiler

Pelakon sunting

Tayangan sunting

Filem ini mendapat $14.8 juta semasa hujung minggu pembukaan di Amerika Syarikat. Ia mengutip $109 juta, termasuk $53 juta di Amerika Syarikat.[2] Filem ini menerima pencalonan Anugerah Akademi untuk Arahan Seni Terbaik (Nathan Crowley dan Julie Ochipinti) dan Sinematografi Terbaik Wally Pfister,[3] serta pencalonan Anugerah Hugo untuk Best Dramatic Presentation, Long Form pada tahun 2007.[4]

Respons kritikal sunting

The Prestige menerima ulasan yang sangat positif daripada pengkritik filem.[5] Rotten Tomatoes melaporkan bahawa 76% pengkritik memberi filem ini ulasan positif dengan purata skor 7.1/10, berdasarkan 179 ulasan.[6] Di Metacritic, filem ini menerima purata skor 66 berdasarkan 36 ulasan.[5] Di IMDB, filem ini mendapat 8.5/10.

Muzik sunting

The Prestige: Original Score
 
Runut bunyi oleh
Dilancarkan padaOktober 17, 2006
Dirakamkan pada2006
TempatUnited Kingdom dan Amerika Syarikat  
GenreKlasik
Panjang48:13
BahasaBahasa Inggeris  
PengedarInterCom (en)   dan Netflix  
PengarahChristopher Nolan  
PenerbitChristopher Nolan
Hans Zimmer
Kronologi David Julyan
The Descent
(2005)
The Prestige
(2006)
Outlaw
(2007)
sunting · sunting di Wikidata
 
Lihat pendokumenan templat ini

Senarai muzik sunting

Kesemua muzik digubah oleh David Julyan.

No.TajukMasa
1."Are You Watching Closely?"1:51
2."Colorado Springs"4:15
3."The Light Field"1:50
4."Borden Meets Sarah"2:11
5."Adagio for Julia"2:03
6."A New Trick"4:29
7."The Journal"2:55
8."The Transported Man"2:36
9."No, Not Today"2:31
10."Caught"1:39
11."Cutter Returns"2:13
12."The Real Transported Man"2:28
13."Man's Reach Exceeds His Imagination"2:08
14."Goodbye to Jess"2:53
15."Sacrifice"5:15
16."The Price of a Good Trick"5:05
17."The Prestige"1:40


Rujukan sunting

  1. ^ a b "The Prestige (2006)". British Film Institute. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-11-23. Dicapai pada June 13, 2014.
  2. ^ a b c "The Prestige (2006)". Box Office Mojo. Dicapai pada March 3, 2007.
  3. ^ "79th Oscar Nominations Announced". EmpireOnline.com. January 23, 2007. Dicapai pada January 23, 2007.
  4. ^ "Nippon 2007 Hugo Nominees". Nippon 2007. April 1, 2001. Dicapai pada May 20, 2007.
  5. ^ a b "The Prestige". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada July 11, 2008.
  6. ^ "The Prestige". Rotten Tomatoes. Flixter. Dicapai pada July 11, 2008.

Pautan luar sunting