Scots College (Sydney)

(Dilencongkan dari The Scots College)

The Scots College ialah sebuah kampus sekolah berbilang bebas Presbiterian sejenis rendah dan menengah siang dan sekolah berasrama penuh sekolah untuk kanak-kanak lelaki, yang terletak di Bellevue Hill, sebuah subbandar timur Sydney, New South Wales, Australia.

The Scots College
The Scots College, seperti yang dilihat dari Victoria Road, Bukit Bellevue
Lokasi
Scots College (Sydney) is located in Bumi
Scots College (Sydney)
Scots College (Sydney) (Bumi)
Bukit Bellevue, Subbandar Timur, Sydney, New South Wales
Australia
Koordinat33°52′30″S 151°15′11″E / 33.875012°S 151.252961°E / -33.875012; 151.252961Koordinat: 33°52′30″S 151°15′11″E / 33.875012°S 151.252961°E / -33.875012; 151.252961
Maklumat
JenisSekolah Bebas sejenis rendah dan menengah siang dan berasrama
MotoLatin: Utinam Patribus Nostris Digni Simus
(O that we may be worthy of our forefathers[3])
MazhabPresbyterianisme
Ditubuhkan1893; 131 tahun yang lalu (1893)[1]
Pengasas
  • The Rev Arthur Aspinall
  • The Rev Archibald Gilchrist
  • The Rev William Dill-Macky
PengerusiWayne Richards
PengetuaDr Ian Lambert
PaderiConrad Nixon
Pekerjas. 300[2]
TahunK-12
JantinaLelaki
Kemasukans. 1,800[2] (2007)
Kampus
WarnaEmas dan biru         
Slogan
  • Brave Hearts Bold Minds
  • Scots to the fore
  • Membesarkan pemuda yang baik sejak tahun 1893
OlahragaAthletic Association of the Great Public Schools of New South Wales
PanggilanScots
Afiliasi
Laman sesawang
Map
Map

Ditubuhkan pada tahun 1893 di Brighton-Le-Sands,[3] Scots mempunyai polisi pendaftaran yang tidak selektif[4] dan kini melayani kira-kira 1,800 pelajar dari Tahun K hingga Tahun 12, termasuk 250 orang asrama dari Tahun 7 hingga Tahun 12.[1] Pelajar menghadiri Scots dari semua wilayah di kawasan metropolitan yang lebih besar dan wilayah negara New South Wales.

Kolej ini bergabung dengan Persatuan Ketua Sekolah Bebas Australia (AHISA),[5] the Junior School Heads Association of Australia (JSHAA),[6] the Australian Boarding Schools' Association (ABSA),[1] the Headmasters' and Headmistresses' Conference,[7] dan merupakan ahli pengasas Athletic Association of the Great Public Schools of New South Wales (AAGPS).[8]

Sejarah sunting

Kolej ini dibentuk pada tahun 1893 oleh tiga orang, Archibald Gilchrist, William "Fighting Mac" Dill-Macky, dan Arthur Aspinall. Gilchrist merancang sekolah moto ''Utinam Patribus Nostris Digni Simus", yang mungkin diterjemahkan dari bahasa Latin sebagai "Agar kita layak membanggakan nenek moyang kita".

Arthur Aspinall, yang menjadi Guru Besar pertama, adalah menteri ke Forbes paroki dari tahun 1874 hingga 1887. Seorang lelaki berpendidikan sendiri, dengan minat belajar, dia melihat perlunya mendidik anak-anak pastoralists di kawasan itu. Impiannya adalah untuk sekolah berasrama penuh di Sydney di mana keluarga petani yang sangat terpencil ini dapat menghantar anak-anak mereka. Lillyan MacDonald dari Church Records and Historical Society (Uniting Church in Australia, NSW Synod) menulis:

Dari Dr Prentis, saya telah mengetahui bahawa pengaruh Forbes telah melanda Scots College selama lebih dari satu abad melalui anak-anak lelaki keluarga tani Daerah Forbes, terutama keluarga Aspinall, Strahorn dan Martel yang berkaitan.
—Lillyan MacDonald, Personal communication

Gereja Presbyterian tidak senang dengan cadangan untuk memulakan sekolah. Aspinall menjadi penjamin, memajukan modal yang diperlukan, sementara kemungkinan memulakan sekolah masih menjadi pertikaian pahit dalam hierarki Gereja. Oleh itu, Scots dibuka sebagai syarikat swasta. Setelah sekolah itu ditubuhkan dan berfungsi, Sidang Gereja tidak melihat alasan untuk terus menentang idea sekolah tersebut. Pada tahun 1906 Aspinall menjual kolej itu kepada Gereja dengan harga 7,000 pound dan dengan itu ia menjadi sebahagian daripada sistem pendidikan Presbyterian di New South Wales.

Kampus asal di Pantai Lady Robinson sunting

Maktab ini pada awalnya ditubuhkan di Lady Robinson Beach, kini dinamakan semula Brighton-Le-Sands, berhampiran pantai Botany Bay. Bangunan sekolah awal adalah New Brighton Hotel yang diubah suai dan dilesenkan di The Grand Parade, berhampiran Bay Street. Pengubahsuaian ke hotel dilakukan oleh saudara Arthur Aspinall, Albert Aspinall. Pengetua pertama, Pendeta Arthur Aspinall, kekal dalam kedudukan ini sehingga persaraan pada tahun 1913. Sekolah ini dibuka secara rasmi pada 28 Januari 1893 oleh Gabenor New South Wales, Yang Berhormat Victor Albert George, Earl of Jersey. Villiers Street, Rockdale dinobatkan sebagai penghormatan untuk majlis ini. Terdapat sepuluh hari pelajar dan 25 orang Asrama.

Tempoh ketika sekolah dibuka adalah masa [[Depresi (ekonomi] | kemurungan]]. Beberapa tahun pertama sekolah sukar. Terdapat 55 anak lelaki yang mendaftar di sekolah itu ketika, pada tahun 1895, (tidak lama setelah arena lumba telah dibuka di dekatnya) sekolah itu pindah ke lokasi sekarang di Bellevue Hill.

Hari-hari awal di Bellevue Hill sunting

Sekolah ini menduduki St Killians, bekas kediaman Hakim Josephson. Sebelum dia bersara, Aspinall telah menambahkan bangunan baru ke sekolah dan mengembangkan padang permainan. Sekolah ini masih dikelilingi oleh banyak kawasan di kawasan semak yang terbakar pada musim panas yang panas. Pelajaran akan dibatalkan supaya para pelajar dapat membantu dalam memadam kebakaran. Aspinall adalah seorang Pengetua yang tegas yang bertindak kasar terhadap kesalahan. Seringkali lidahnya yang luar biasa dan penggunaan kata-kata yang bernas menghasilkan ejekan yang lebih menakutkan daripada hukuman fizikalnya. Tetapi dia juga mampu berempati. Beberapa pelajar yang menjanjikan dididik secara percuma apabila kekangan ekonomi dalam sebuah keluarga sepertinya mengakibatkan seorang pelajar ditarik balik dari sekolah.

Tahun 1914 hingga 1955 sunting

James Bee, New Zealand, meneruskan pertumbuhan dan pengembangan kolej. Semasa dia bersara pada tahun 1934 terdapat 450 pelajar yang mendaftar. Alexander Knox Anderson, juga warga New Zealand, menyaksikan Depresi berakhir hanya empat tahun kemudian oleh Perang Dunia II. Semasa Perang Dunia II, Scots dan badan pelajarnya berpindah ke kampus yang dibina khas di Bathurst, di sebelah barat Great Dividing Range. Ini disebabkan berdekatan dengan kampus Bukit Bellevue ke pantai, dan ketakutan pengeboman tentera laut Jepun, ketakutan yang dibenarkan pada bulan Mei 1942 dengan serangan di Pelabuhan Sydney mini-sub Jepun.

Kampus Bathurst tetap menjadi sebahagian sekolah untuk jangka masa yang pendek setelah perang, sebelum berpecah dan menjadi bebas The Scots School, Bathurst.

Tahun 1968 sunting

Sambutan ulang tahun ke-75 diadakan pada 3 hingga 10 Mei. 1200 pelajar di Kolej dan pelajar terdahulu banyak meraikannya, kerana banyak bekas pelajar telah mencapai kejayaan. Pada tahun 1968 Robert Naumann adalah Profesor Fizik Nuklear di Princeton University di Amerika Syarikat. Tetamu Kehormat pada perayaan itu, pelajar tertua yang terkenal pada tahun 1968, adalah Ed Spark, pakar bedah pergigian yang pernah bersekolah di sekolah pada tahun 1894 di Lady Robinson Beach.

Sejarah seterusnya sunting

Pada tahun 1975, api mematikan Dewan Perhimpunan sekolah, yang mengakibatkan pembinaan semula dan pengubahsuaian kemudahan sekolah.

Pada tahun 1988, sekolah ini membuka kampus pendidikan luarnya, "Glengarry", di Kangaroo Valley. Menghadiri Glengarry adalah wajib bagi semua kanak-kanak lelaki Tahun 9, yang tinggal di lokasi di salah satu daripada lima asrama selama enam bulan. Pasukan pendidikan akademik dan luar kediaman memberikan pelbagai program pembangunan peribadi yang dikembangkan dengan teliti yang meningkatkan motivasi dan pembelajaran akademik, dan menekankan disiplin, penjagaan, rasa hormat dan rasa ingin tahu. Kumpulan tahun dibahagikan kepada dua pengambilan, mereka masing-masing mengikuti syarat 1 dan 2, dan syarat 3 dan 4. Pengembaraan Glengarry kini diakhiri dengan 'Long Journey Home', yang melibatkan pengambilan untuk menunggang, mendaki dan berkanu pulang ke Sydney dari Glengarry.

Sebilangan besar anggota Majlis dipilih oleh Majlis Umum dari Gereja Presbiterian Australia di New South Wales.

Pada bulan Ogos 2017, sekolah tersebut terpaksa membatalkan ujian Fizik Percubaan HSC kerana dua kertas CSSA dicuri pada suatu malam.[9] Pelakunya masih belum ditemui. Perbincangan mengenai acara tersebut diadakan di halaman HSC Kumpulan Perbincangan 2017 Facebook, di bawah utas oleh Joe Connell; rakan jabatan fizik. Pada tahun itu sebilangan pelajar juga digantung sekolah berikutan kegiatan "muck-up" yang tidak dibenarkan.[10]

Pada bulan Mac 2018, Scots College meraikan 125 tahun pendidikan kanak-kanak lelaki dan membuka kampus baru, Brighton Preparatory School di Dolls Point, berhampiran laman asalnya di Brighton-Le-Sands.[11]

Guru Besar sunting

Individu berikut telah berkhidmat sebagai Guru Besar The Scots College:

Biasa Pemegang Pejabat Permulaan jangka masa Tamat tempoh Masa di pejabat Catatan
&&&&&&&&&&&&&&01.&&&&&01 The Rev. Arthur Aspinall 1893 1916 22–23 tahun
&&&&&&&&&&&&&&02.&&&&&02 James Bee 1917 1930 12–13 tahun
&&&&&&&&&&&&&&03.&&&&&03 Alexander Anderson 1931 1955 3–4 tahun
&&&&&&&&&&&&&&04.&&&&&04 Allan McLucas 1956 1965 8–9 tahun
&&&&&&&&&&&&&&05.&&&&&05 Guthrie Wilson 1966 1980 13–14 tahun
&&&&&&&&&&&&&&06.&&&&&06 Graeme Renney 1981 1993 11–12 tahun [12]
&&&&&&&&&&&&&&07.&&&&&07 Robert Iles 1994 2006 11–12 tahun
&&&&&&&&&&&&&&08.&&&&&08 Dr Ian PM Lambert 2007 penyandang

Kemudahan sunting

Scots College mempunyai empat kampus: Bellevue Hill, Mansion Road, Brighton (Brighton Le Sands), Glengarry (Kangaroo Valley), Bannockburn (Sungai Shoalhaven).

Kampus dan bangunan Scots College
Nama Tahun digunakan Kelas diadakan
Bangunan utama 1899, 1977 Reka Bentuk dan Teknologi, Seni Visual, Filem dan Televisyen, Media Digital,
Fotografi, Sejarah, Geografi.
John Cunningham Student Center (Oval Building Rebuild) 2021 Tidak diketahui
Pusat Graeme Clark untuk Inovasi dalam Sains
(Bangunan Sains)
2008 Sains, Sains Sukan, Pecutan Sukan, Matematik
Pusat Centenary 1992 Pengajian Agama Kristian, Muzik
Pusat Perniagaan Lang Walker 2017 Ekonomi, Pengajian Perniagaan
Kampus Ginaghulla 1982, 2009 Bahasa-Bahasa, Bahasa Inggeris, Bilik Darjah Tahun 5, Bilik Darjah Tahun 6
Kampus Mansion Road 1928, 2009 Bilik darjah Tahun 2, Bilik Darjah Tahun 3, Bilik Darjah Tahun 4
Rumah Horsham/ELC 1954, 2009 Bilik Darjah Peralihan, bilik darjah Tadika, Bilik Darjah Tahun 1
Kampus Brighton 2018 Bilik Darjah Peralihan, Bilik Darjah Tadika, Bilik Darjah Tahun 1,
Bilik darjah Tahun 2, Bilik Darjah Tahun 3, Bilik Darjah Tahun 4
Glengarry 1987 Pembelajaran Luar (Tahun 9 Sahaja)
Bannockburn 2018 Pembelajaran / Kem Luar Objektif Umum, Geografi, Pendidikan pertanian

Oval menempatkan Kawasan Kajian Tahun 12/11, Black Watch Café, Privy Council Rooms, The College Shop, dan dua bilik fungsi utama sekolah (Bilik Pengasas). Scots utama menempatkan Auditorium dan sekolah utama pentadbiran, sementara Centenary Center mengandungi bilik Kuliah utama sekolah, Coote Teater dan pelbagai kemudahan muzik dan alat muzik.

Kolej quadrangle selesai pembinaan semula pada tahun 2007 untuk menyediakan kemudahan bilik ganti dan kerusi roda tambahan yang boleh diakses seperti lif untuk Bangunan Utama, juga sebagai meningkatkan estetika Kolej 'quad'.

Bangunan Matematik / Sains baru bernama Pusat Graeme Clark, serta bilik aerobik (Tingkat Bawah - tahap yang sama dengan bilik kolam dan berat sekarang) dibina dari awal 2007 hingga akhir 2008. Kelas bermula pada hari Isnin 17 November 2008 dan bangunan dibuka pada hari Jumaat 27 Mac 2009.

Pada tahun 2007 bilik darjah 'Ginahgulla' baru siap. Bilik-bilik darjah ini menempatkan lima dan enam tahun di kampus Senior, Victoria Rd. Tingkat atas diubah suai pada tahun 2008 dan menjadi kelas Bahasa dan Bahasa Inggeris yang baru.

Kolej ini dapat membiayai ruang latihan ketinggian di pusat berprestasi tinggi. Peranti sedemikian mampu mengubah tahap oksigen yang ada semasa sesi latihan sukan dan pelajaran PD. Walaupun memberi manfaat kepada atlet terkemuka kolej, manfaat peralatan seperti itu untuk institusi secara keseluruhan telah dipersoalkan secara terbuka.[13]

Paip dan gendang sunting

Sebagai bukti kepada Warisan Scotland, sekolah ini mempunyai pancaragam begpaip yang sangat terkenal: Paip dan Gendang The Scots College , yang ditubuhkan pada tahun 1900. Asal kumpulan terdiri daripada lima anggota - budak lelaki yang telah bergabung dengan kadet sebagai piper. Kini terdapat lebih dari 230 anak lelaki dalam kumpulan ini, menjadikannya yang terbesar di Belahan Bumi Selatan.[perlu rujukan] Pada tahun 1931 kumpulan ini diberi kebenaran untuk memakai tartan Hitam Tonton rejimen. Penaung kerajaan kumpulan ini sebelumnya adalah Ibu Ratu. Secara tradisional, Paip dan Drum Scots memimpin perarakan tahunan ANZAC Day melalui Sydney. Pada Kejuaraan band Pipa Australia 2006, Drum Corps memenangi gelaran Juvenile Drum Corp, dan kumpulan itu secara keseluruhan memperoleh tempat ketiga yang terhormat. [perlu rujukan] Hasil ini kemudian diikuti oleh kejayaan dijalankan pada Kejohanan Pancaragam Paip Australia 2008, di mana kumpulan ini memenangi gelaran Juvana dan Gred 4. Ini adalah hasil terbaik yang pernah dilihat oleh kumpulan ini dalam sejarahnya yang panjang dan makmur. Paip dan Gendang baru-baru ini dijemput dan mengambil bahagian dalam Queen's Diamond Jubilee 2012 Royal Edinburgh Military Tattoo, 2014 Basel Tattoo dan kembali ke Edinburgh pada tahun 2016 untuk mengambil bahagian lagi dalam Royal Edinburgh Tattoo.

Sukan sunting

Sukan secara tradisional memainkan peranan besar di Kolej dan merupakan bahagian penting dalam kurikulum. Kolej ini bertanding dalam pertandingan AAGPS dan telah berjaya dengan sebilangan sukan. Pelajar mesti bermain sekurang-kurangnya satu sukan pada musim panas dan satu sukan pada musim sejuk.

Salah satu sukan yang paling banyak disertai dan berprestij di Sekolah adalah Rugby Union. Dalam beberapa tahun, kurungan usia terbuka telah mencapai sepuluh pasukan XVs. Memenangi sejumlah 11 perdana XV pertama dalam pertandingan AAGPS, yang merupakan ke-4 jumlah perdana tertinggi yang dicapai dari semua sekolah GPS.

Sistem rumah sunting

Seperti kebanyakan sekolah Australia, The Scots College menggunakan sistem rumah. Scots mempunyai 13 rumah pelajar, 5 daripadanya adalah asrama. Setiap tahun rumah-rumah tersebut mengambil bahagian dalam banyak pertandingan akademik dan sukan, yang tersebar sepanjang tahun sekolah, dan diberikan mata mengikut penempatan mereka. Sistem mata ini menentukan pemenang House Championship setiap tahun (diumumkan pada perhimpunan terakhir). Setiap hari kanak-kanak lelaki mengandungi antara 90 dan 95 pelajar, sementara rumah tumpangan mempunyai antara 50 dan 65.

Lima [[asrama] sekolah itu bernama Macintyre, Kirkland, Aspinall, Fairfax dan Royle. Sebagai tambahan kepada rumah tumpangan, sekolah ini mempunyai rumah anak lelaki selama lapan hari: James Bee, Fraser, Anderson, Macky, Bruce, Armstrong, Gilchrist, dan Brandt.

Alumni terkenal sunting

Fail:TSCOldBoysUnion.jpg
Old Boys' Union Logo

Bekas pelajar dari Scots College dikenali sebagai Old Boys, atau sebagai alternatif Old Scotsmen, dan boleh memilih untuk bergabung dengan persatuan alumni sekolah, The Scots College Old Boys 'Union (OBU). OBU dibentuk pada tahun 1900, dan hari ini menyokong sekolah dengan bantuan kewangan, sambil berusaha untuk memudahkan komunikasi dan interaksi antara Kolej dan Old Boys melalui acara dan aktiviti, seperti alumni dan perjumpaan sukan. Perhimpunan juga diadakan di pelbagai negeri Australia dan luar negara.[14]

Perniagaan sunting

Akademia, perkhidmatan awam, politik dan perkhidmatan agama sunting

Media sunting

Sukan sunting

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c "The Scots College". New South Wales Schools. Australian Boarding Schools Association. 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-08-29. Dicapai pada 2007-10-09.
  2. ^ a b "Annual School Report 2006" (PDF). The College. The Scots College. 2007. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2007-08-29. Dicapai pada 2007-10-09.
  3. ^ a b "History of the College". The College. The Scots College. 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Ogos 2007. Dicapai pada 9 Oktober 2007.
  4. ^ "The Scots College". New South Wales. School Choice. 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-08-31. Dicapai pada 2007-10-09.
  5. ^ "AHISA Schools: New South Wales". Association of Heads of Independent Schools of Australia. April 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-08-29. Dicapai pada 2007-10-09.
  6. ^ "JSHAA New South Wales Directory of Members". Junior School Heads' Association of Australia. 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Disember 2007. Dicapai pada 9 Oktober 2007.
  7. ^ "International Members". HMC Schools. The Headmasters' and Headmistresses' Conference. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Mac 2008. Dicapai pada 11 Mac 2008.
  8. ^ "AAGPS History". Info. Athletic Association of the Great Public Schools of New South Wales. 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 Mei 2008. Dicapai pada 9 Oktober 2007.
  9. ^ "HSC trial exam papers stolen in late-night break-in at Scots College". Sy. Sydney Morning Herald. Dicapai pada 2017-08-08.
  10. ^ Pengawas dari The Scots College telah berhenti dan sebanyak sepuluh murid digantung sekolah selepas hari muck-up
  11. ^ "School gates swing open at historic site". Sy. St George & Sutherland Shire Leader. Dicapai pada 2019-04-30.
  12. ^ The Scots College website Diarkibkan 29 Ogos 2007 di Wayback Machine
  13. ^ "Home". The Scots College. 2007. Dicapai pada 2007-10-09.
  14. ^ "About Old Boys". Old Boys. The Scots College. 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-24. Dicapai pada 2008-04-13.
  15. ^ Australian Dictionary of Biography: Norton, Ezra (1897 - 1967). Diakses 2 Ogos 2007
  16. ^ "Peter M'Callum Dowding". Appointment of Senior Counsel by the Hon David K Malcolm AC CitWA Chief Justice of Western Australia. Supreme Court of Western Australia. 2002-11-13. Dicapai pada 2007-09-24.
  17. ^ "Archbishop Peter Jensen: Profile". Senior Clergy. Sydney Anglican Network. 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 September 2007. Dicapai pada 24 September 2007.
  18. ^ Slattery, T.A (1990). "15 April 1933 - 10 August 1990 Eulogy Tendered by His Worship the Mayor [Dubbo]. Alderman T A Slattery". Service of Thanksgiving and Memorial for the life of Rear Admiral Sir David James Martin KCMG. AO. Register of War Memorials in New South Wales. Dicapai pada 2007-09-24.
  19. ^ Murphy, Damien (2015-09-12). "Canning by-election candidate Andrew Hastie holds Tony Abbott's political future in his hands". The Sydney Morning Herald (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2016-10-09.

Bacaan lanjut sunting

  • Andrew, Phillipa A. (1997). Built To Last: the stories of John and Thomas Aspinall and their descendants. Privately Published. ISBN 0-646-34463-3. Available in the library of The Society of Australian Genealogists, Sydney, State Library of New South Wales and in the library of The Scots College.
  • Church Records and Historical Society. Parramatta: Uniting Church in Australia, NSW Synod.
  • Garrett, J.; Farr, L. W. (1964). Camden College: A Centenary History.
  • Geeves, Phillip; Jervis, J. (1986). Rockdale: its beginning and development (ed. Revised). Historical Society of New South Wales.
  • Joy, William (29 April 1968). How three fighting Scots founded a great school. The Daily Telegraph. Sydney. Commemorating the 75th anniversary of the school; includes photo of Rev Arthur Aspinall and his wife.
  • May, Munro (1961). In Old Aspinall's Day.
  • Prentis, Malcolm. "A Biographical Register of Presbyterian Ministers in NSW, 1866-1885". Church Heritage. 6 (3).
  • Prentis, Malcolm; Sherrington, G. (1994). History of Scots College.
  • Sherington, G.; Prentis, Malcolm (1993). Scots to the Fore: A History of The Scots College Sydney 1893-1993. Sydney: Hale & Iremonger. ISBN 0-86806-500-5.
  • White, C. A. The Challenge of the Years. The Scots College. m/s. Plate 29.

Pautan luar sunting

Templat:Great Public Schools Templat:PCA Schools