The Sea of Monsters

The Sea of Monsters adalah sebuah novel pengembaraan fantasi berdasarkan pada mitologi Yunani yang ditulis oleh Rick Riordan dan diterbitkan pada tahun 2006. Ini adalah buku kedua dalam siri Percy Jackson & the Olympians dan sekuel bagi The Lightning Thief. Buku ini mengisahkan petualangan separa dewa berusia tiga belas tahun Percy Jackson dan teman-temannya menyelamatkan rakan satirnya iaitu Grover dari Cyclops Polyphemus dan menyelamatkan kem daripada serangan Titan serangan dengan membawa Bulu Bebiri Emas untuk mengubati pokok pain Thalia yang keracunan.

The Sea of Monsters
Fail:PercySeamonsters.gif
Percy, Grover, dan Annabeth melarikan diri daripada Polyphemus
Umum
PengarangRick Riordan
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
SiriPercy Jackson & the Olympians (Buku 2)
GenreNovel fantasi kanak-kanak
Penerbitan
PenerbitMiramax Books/Hyperion Books
Tarikh penerbitan
3 Mei 2006
Jenis media
Cetakan (Kulit keras dan kulit kertas)
Halaman279
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN 0786856866
OCLC64664383
LCCMLCS 2006/45756 (P)
Kronologi
The Lightning Thief[1] The Titan's Curse[1]

The Sea of Monsters secara umumnya diterima dengan baik dan dicalonkan untuk pelbagai anugerah. Buku ini dilancarkan dalam bentuk audio pada 6 September 2006.


Sinopsis sunting

Seperti buku sebelumnya, The Lightning Thief, novel ini adalah berunsurkan fantasi. [2]Pengulas mengatakan ceritanya agak cepat,[3] kelakar dan penuh aksi, [3] dan campuran tema penerimaan dan kekeluargaan.[4]

Ringkasan plot sunting

Ketika bersekolah, Percy terjebak untuk bermain dodgeball terhadap dengan gred tujuh yang besar dan berubah menjadi Laistrygonians. Mereka menghantar letupan bola api dan berusaha untuk membunuh Percy, tetapi dia dilindungi oleh Tyson, temannya, yang terluka oleh bola api raksasa itu. Annabeth menyelamatkan Percy dengan menikam Laistrygonian dari belakang dan membawa Percy dan Tyson kembali ke Kem Kacukan. Mereka mendapati kem telah diserang kerana pokok Thalia, yang melindungi kem, telah diracuni oleh pengintip yang tidak dikenali. Chiron, pembantu pengarah, telah dipecat kerana dipercayai dia yang meracun pokok, dan digantikan oleh Tantalus, hantu dari Padang Hukuman.

Percy mendapati bahawa Tyson adalah seekor Cyclops dan Poseidon mendakwa dia adalah anaknya. Annabeth dan Percy meminta Tantalus untuk menghantar seseorang dalam sebuah misi untuk mencari Bulu Bebiri Emas, yang kemudian dia menghantar Clarisse. Percy menerima bantuan daripada Poseidon, yang memberikan mereka tiga Hippocampi, dan bersama-sama dengan Annabeth dan Tyson, menaiki kapal persiaran yang belayar, Princess Andromeda, yang kemduiannya didapati bahawa kapal itu dimiliki oleh Luke. Mereka ditangkap dan mengetahui bahawa Luke sedang cuba untuk menghidupkan semula Kronos, Titan yang merupakan ayah Zeus. Mereka berjaya melarikan diri dan kemudian diselamatkan oleh Clarisse, yang memiliki kapal sendiri yang diberikan oleh ayahnya Ares. Kapal ini hancur ketika memasuki The Sea of Monsters , dikenali manusia sebagai Segitiga Bermuda. Mereka tiba di pulau Polyphemus dan menyelamatkan Grover dengan bantuan Tyson dan Clarisse serta mendapatkan Bulu Bebiri. Mereka pulang ke Florida, dan Percy menghantar Clarisse, dengan bebulu itu kembali ke kem. Percy, Annabeth, dan Tyson kemudiannya ditangkap oleh Luke. Percy berjaya menghubungi kem dengan sistem pesanan Iris, memperdaya Luke untuk dia mengaku bahawa dia yang meracuni pokok Thalia. Dalam pertarungan dengan Luke, Percy hampir terbunuh. Dia diselamatkan oleh Chiron dan kerabat, para Parti Ponies. Chiron telah diambil kembali bekerja selepas terbukti tidak bersalah, dan menyembuhkan pokok Thalia daripada racun, dan akhirnya diri Thalia dimuntahkan keluar daripada pokok itu.[5][6]

Watak utama sunting

  • Percy Jackson: Protagonis; budak lelaki separa dewa 13 tahun yang melakukan perjalanan ke pulau Polyphemus di Segitiga Bermuda untuk mencari Grover dan mendapatkan Bulu Bebiri Emas. Dia ditemani oleh Annabeth dan Tyson, saudara tirinya, dalam misi itu. Dia berjaya pada akhirnya, dan memberikan Clarisse Bulu Bebiri itu sementara dia diserang oleh Luke dalam perjalanan ke kem. Namun, beliau dan rakan-rakannya diselamatkan oleh Chiron dan Parti Ponies.
  • Annabeth Chase: Budak perempuan separa dewa 13 tahun dan rakan Percy. Dia menyertainya ke pulau dan membantunya dalam usaha Percy menyelamatkan dari pulau Circe. Annabeth luka diserang Polyphemus dan sembuh dengan bantuan Bulu Bebiri Emas. Dia menyertai Percy ke kem, selepas Chiron berjaya menyelamatkan mereka daripada tangan Luke dan tentera Titan.
  • Grover Underwood: Seekor satir yang telah ditangkap oleh Polyphemus ketika mencari dewa liar Pan. Disebabkan penglihatan yang teruk, Polyphemus menganggap Grover ialah Cyclops betina. Dia akhirnya diselamatkan oleh teman-temannya iaitu Percy dan Annabeth.
  • Clarisse La Rue: Puteri Ares yang diberi misi untuk mendapatkan Bulu Bebiri Emas. Dengan bantuan Percy dan teman-temannya, dia berjaya dalam pencariannya. Percy memberikan padanya Bulu Bebiri Emas yang diperlukan untuk kem. Polyphemus berkeinginan untuk mengahwininya selepas dia mengetahui bahawa Grover adalah seekor satir jantan.
  • Lukas penjaga istana: Antagonis utama, bekerja untuk Kronos. Beliau menangkap Percy dan yang lain sebelum digagalkan oleh Chiron dan saudara-saudaranya.
  • Tyson Cyclops: Saudara tiri Percy, pada awalnya digambarkan sebagai budak pengemis sebelum Annabeth dan Percy menyedari bahawa dia adalah Cyclops. Dia menyertai Percy dan Annabeth dalam misi mereka dan berkawan dengan seekor hippocampi dengan nama yang diberikannya iaitu Rainbow. Ketika kapal Clarisse meletup, dia dipercayai mati hinggalah mereka mendapati bahawa dia telah diselamatkan oleh Rainbow.

Penerimaan sunting

The Sea of Monstersumumnya diterima secara positif dengan pujian pada jalan cerita, tema dan gaya menulis. [7][8][9][10][11]School Library Journal berkata, "Percy adalah budak yang menarik, dan subjek ramalan yang mengerikan mungkin mengujakan pembaca."[8][9]Booklist mengulas bahawa Riordan pandai mengadunkan mitos klasik, watak remaja kontemporari, dan pengembaraan penuh aksi yang akan menarik pembaca baru untuk siri ini. [8]Majalah Child menulis, "melibatkan babak saspen dan sikap lancang yang disukai kanak-kanak dalam The Lightning Thief- ditambah dengan keluarga baru yang mengejutkan - sekuel yang luar biasa ini harus memenangi penggemar baru. [10]Children's Literature mengulas penulisan ini luar biasa[10] dan menambah, "Buku ini, sekuel The Lightning Thief, adalah campuran mitologi dan fiksyen remaja yang mengagumkan." [10] Matt Berman, dari Common Sense Media, memuji buku ini, mengatakan "siri Percy Jackson terus menjadi keseronokan tulen, penulis yang melakukan hampir semuanya dengan betul untuk menghasilkan sebuah buku yang jarang anak-anak akan dapat menolaknya." [11] Norah Piehl daripada Kidsreads.com memuji gaya buku, dan mencatat tentang kemiripan dengan buku sebelumnya. [7] Ia terjual dalam lebih 100,000 salinan bagi buku kulit kertas.[12]

Namun, Kirkus adalah mengkritik buku ini dengan menulis, "Agak ragu-ragu yang Percy tidak dapat meneka Tyson selepas permainan dodgeball... "[10] sebelum menambah," sinisnya cerita Percy dengan ala kadar akan menggalakkan bertukarnya muka surat. "[10]

Sequel sunting

Novel ini diikuti oleh The Titan's Curse, yang dilancarkan pada 1 Mei 2007. Dalam The Titan's Curse, Percy, Grover, Annabeth dan Thalia pergi ke sekolah untuk merekrut dua separa dewa yang kuat (Nico dan Bianca di Angelo, anak kepada Hades). [13] Seperti sebelumnya, buku ini diterima dengan baik dan pengulas memuji gaya yang lucu dan plot ceritanya. [14][15]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan riordansite tidak disediakan
  2. ^ "The Sea of Monsters". New York City Department of Education. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-10-18. Dicapai pada 2009-09-20.
  3. ^ a b "Riordan, Rick. The Sea of Monsters". The Free Library. Dicapai pada 2009-09-20.
  4. ^ "The Sea of Monsters". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-10-15. Dicapai pada 2009-09-20. Unknown parameter |publihser= ignored (|publisher= suggested) (bantuan)
  5. ^ Riordan, Rick (May 3, 2006). The Sea of Monsters. Percy Jackson & the Olympians. Miramax Books. ISBN 0786856866. OCLC 64664383. More than one of |author= dan |last= specified (bantuan)
  6. ^ http://percyjacksonbooks.com/
  7. ^ a b Piehl, Norah. "Kidsreads.com – The Sea of Monsters". Kidsreads.com. Dicapai pada 2009-09-20.
  8. ^ a b c "The Sea of Monsters". Amazon.com. Dicapai pada 2009-04-10.
  9. ^ a b "The Sea of Monsters: Percy Jackson and the Olympians, Book 2.(Brief article)(Children's review)(Audiobook review)". School Library Journal. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-12-06. Dicapai pada 2009-09-20.
  10. ^ a b c d e f "The Sea of Monsters (Percy Jackson and the Olympians Series #2)". barnesandnoble.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-04-12. Dicapai pada 2009-04-10.
  11. ^ a b "The Sea of Monsters review". Matt Berman. Common Sense Media. Dicapai pada 2009-09-20.
  12. ^ Nawotka, Edward. "Son of Poseidon Gaining Strength". Publishers Weekly. Dicapai pada 2009-09-01.
  13. ^ Riordan, Rick (April 1, 2007). The Titan's Curse. Percy Jackson & the Olympians. Hyperion Books for Children. ISBN 9781423101451. OCLC 76863948. |access-date= requires |url= (bantuan)
  14. ^ Piehl, Norah. "The Titan's Curse: Kidsreads". Kidsreads.com. Dicapai pada 2009-10-11.
  15. ^ Ruth, Sheila. "The Titan's Curse: Wands and Worlds Book Review". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-10-23. Dicapai pada 2009-10-11.

Pautan luar sunting