The Sleeping Dictionary

The Sleeping Dictionary (Bahasa Melayu: Kamus Tidur) adalah sebuah filem 2003 oleh Guy Jenkin. Ia difilemkan di Sarawak dan diletakkan pada sewaktu pemerintahan penjajahan British sewaktu 1930an.

The Sleeping Dictionary
IMDB 3.5/5 bintang 6.4/10 (1,157 undi)
PenulisGuy Jenkin
DibintangiHugh Dancy - John Truscott
Jessica Alba - Selima
Bob Hoskins - Henry Bullard
Brenda Blethyn - Aggie Bullard
Emily Mortimer - Cecilia Bullard
Noah Taylor - Neville Shipperly
Eugene Salleh - Belansai
Junix Nocian - Famous
Tarikh tayangan
2003
Masa tayangan
109 min.
BahasaInggeris

Plot sunting

Seorang lelaki Inggeris yang muda dan mentah, John Truscott (Hugh Dancy), mengunjung ke tanah jajahan British Sarawak, Borneo untuk mencuba dan menggunakan kerja bapanya pada masyarakat Iban. Dia cuba untuk memberikan mereka tamadun, membina sekolah dan memberikan pendidikan untuk suku Iban. Dia bertemu dengan adat tempatan yang tidak biasa. Selima (Jessica Alba) menjadi "kamus tidurnya", yang menidurinya dan mengajarnya bahasa dan sifat-sifat orang tempatan. Selain dari niat mereka, kedua mereka mendapati diri mereka berjatuh dalam suatu percintaan yang dilarang.

Ketidaktepatan sejarah sunting

Wayang ini mengandungi sesetengah ketidaktepatan sejarah dan tidak menunjuk orang Iban pada cahaya yang sebenarnya, walaupun sesetengah mengakui sesetengah "puak" (setengah benar/setengah dongeng) sejarah telah wujud. Ia adalah kenyataan yang diketahui [perlu rujukan] bahawa suku Iban sebenarnya mengamalkan seni ngayap yang bermakna pemuda digalakkan menemani anak dara Iban secara buka dengan keizinan orang tua di rumah panjang.

Ia juga benar bahawa anak dara Iban sebagai "kamus tidur" telah wujud, dan ke hari ini, ada pada nyatanya banyak Eurasians terkenal di masyarakat Borneo tempatan yang menjadi bukti hidup amalan itu.

Juga, filem ini diletakkan pada apabila Raja Putih British ketiga, Charles Vyner Brooke, berada di tahta di Sarawak. Sarawak bukannya sebuah tanah jajahan British pada waktu ini, dan tidak menjadi sebuah jajahan hingga selepas Perang Dunia Kedua ketika Rajah Ketiga mansuh.

Pautan luar sunting

Templat:2000s-drama-film-stub