The Titan's Curse adalah sebuah novel pengembaraan fantasi 2007 yang berasaskan mitologi Yunani yang ditulis oleh Rick Riordan. Buku ini adalah novel ketiga dalam siri Percy Jackson & the Olympians dan sambungan The Sea of Monsters. Ia mengisahkan pengembaraan budak separa dewa berusia empat belas tahun Percy Jackson ketika dia dan teman-temannya dalam misi yang berbahaya untuk menyelamatkan kawannya Annabeth dan dewi Yunani Artemis, yang telah diculik.

The Titan's Curse
Kulit buku yang menunjukkan Percy menunggang Blackjack, seekor pegasus.
Umum
PengarangRick Riordan
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
SiriPercy Jackson & the Olympians (Buku 3 3)
GenreMitologi Yunani, Fantasi, Kanak-kanak, Remaja
Penerbitan
PenerbitMiramax dan Hyperion Books for Children
Tarikh penerbitan
1 Mei 2007
Jenis media
Cetakan (Kulit keras dan kulit keras)
Halaman312
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN 9781423101451
OCLC76863948
LCCPZ7.R4829 Tit 2007
Kronologi
The Sea of Monsters The Battle of the Labyrinth

Diterima ramai dengan sangat baik, The Titan's Curse dicalonkan untuk banyak jenis anugerah, memenangi seperti #1 siri kanak-kanak terlaris The New York Times [1][2] dan Book Sense Top Ten Summer Pick untuk tahun 2007. [3] Ia dilancarkan di Amerika Syarikat dan United Kingdom pada tarikh 1 Mei 2007. [4] Novel ini juga diterbitkan dalam format audio yang dibaca oleh Jesse Bernstein.[5][6] Buku ini disusuli oleh The Battle of the Labyrinth.

Sinopsis sunting

Seperti buku-buku lain dalam siri ini, The Titan's Curse adalah berunsurkan fantasi, menggunakan konsep-konsep Mitologi Yunani dalam tatacara moden. [7][8] Plotnya yang pantas meliputi humor serta tema seperti seperti cinta dan kesetiaan.

Ringkasan plot sunting

Annabeth Chase dan Artemis, dewi perburuan, telah hilang. Percy dan teman-temannya harus mencari Artemis sebelum solstis musim sejuk iaitu ketika pengaruh Artemis dalam Majlis Dewa Olympus mampu mengubah undian penting dalam menghadapi peperangan menentang Titans. Thalia, Zoe Solanaceae, Bianca Di Angelo, dan Grover telah menyertai misi berbahaya ini. Mereka turut mencari raksasa yang jarang ditemui yang diburu Artemis sebelum dia hilang; yang begitu kuat sehingga mampu memusnahkan Olympus. Percy dipanggil oleh seekor hippocampus (kuda laut mitos) untuk menyelamatkan seekor lembu laut yang dipanggil Ophiotaurus, yang kemudian dinamakan oleh Bessie oleh Percy, tanpa mengetahui ia adalah jantan.

Dengan bantuan Apollo, mereka tiba di Cloudcroft, New Mexico. Grover merasakan kehadiran Pan, dewa alam, dan kurniaan liar daripadanya, Erymanthian boar gergasi, datang untuk membawa mereka lebih jauh ke San Francisco. Tapi, ia hanya mampu membawa mereka ke tempat pelupusan barangan para dewa, lalu Percy bertemu Ares dan bercakap kepada Aphrodite, yang mengisyaratkan bahawa Percy dan Annabeth kemungkinan besar akan mempunyai masa depan yang romantis. Akhirnya, mereka memasuki tempat pelupusan barang dan Bianca cuba untuk mencuri patung kecil untuk adik lelakinya. Dia tanpa disengajakan membangkitkan sebuah prototaip Talos, seorang lelaki raksasa daripada gangsa, lalu mati. Sementara sedang diserang oleh askar rangka di Empangan Hoover, Percy bertemu Rachel Elizabeth Dare, seorang gadis yang mampu melihat melalui Mist. Dia menyelamatkan Percy dengan mengelirukan askar rrangka, membolehkan Percy dan teman-temannya untuk melarikan diri.

Di San Francisco, mereka mengetahui bahawa Bessie si Ophiotaurus adalah raksasa yang mereka cari, kerana jika mengorbankan dan membakar dengan isi perutnya akan memberi mereka kekuatan untuk menghancurkan Olympus. Mereka pergi mencari bantuan ayah Annabeth dan dia memberi mereka kereta. Mereka melakukan perjalanan ke Taman Hesperides, di mana Zoe bertemu adik-adiknya dan diracuni oleh naga ladon. Mereka terus Gunung Keputusasaan di Gunung Tamalpais California, tempat G. Othrys, ibu kota Titan, berada sekarang. Di puncak gunung tempat Atlas mengangkat langit, mereka melihat Artemis mengambil alih kerja itu. Annabeth kelihatan telah diikat. Menyedari bahawa ramalan yang dibuat oleh Oracle melibatkan dirinya, Percy mengambil beban kutukan Titan daripada Artemis. Dalam pertarungan berikutnya, Atlas (Jeneral Titan) membunuh anaknya Zoe dengan mencampaknya ke dinding. Artemis memperdaya Atlas untuk mengambil alih beban daripada Percy. Selama pertempuran antara Thalia dan Luke, Luke jatuh dari tebing dan Percy menganggap bahawa Luke sudah mati. Kemudian, Percy diberitahu Annabeth, dan disahkan oleh Poseidon, bahawa Luke masih selamat.[9]

Watak utama sunting

  • Percy Jackson: Percy, seorang separa dewa berusia 14 tahun dan anak Poseidon, adalah protagonis serta pencerita. Dia memulakan perjalanan untuk menyelamatkan temannya, Annabeth, serta untuk menyelamatkan dewi Yunani, Artemis, yang telah diculik.
  • Thalia Grace: Thalia adalah separa dewa berusia 15 tahun dan anak Zeus. Walaupun dia muncul dalam mimpi Percy dalam buku kedua, dia membuat penampilan penuh pada akhir The Sea of Monsters dan diberikan peranan yang lebih besar dalam buku ketiga. Thalia digambarkan sebagai budak punk, dengan pakaian hitam, rambut tajam dan bercelak. Keperibadiannya sering digambarkan sebagai "bebas dan kuat memerli." Thalia sangat menyerupai Percy dan akibatnya, mereka sering berkelahi. Dia mempunyai perasaan terhadap Luke dan patah hati dengan pengkhianatannya. Dia juga takut pada ketinggian.
  • Annabeth Chase: Annabeth adalah separa dewa berusia 14 tahun dan anak Athena. Dia bersahabat dengan Percy, Thalia dan Grover. Dia diculik bersama Artemis oleh Titan. Dia memiliki semangat dan minat yang besar terhadap senibina dan dia ingin menjadi arkitek apabila dewasa kelak.
  • Grover Underwood: Seekor satir yang besar hati, yang mempunyai makanan kegemaran pada tin aluminium dan enchilada keju. Dia berusia 28 tahun, namun memiliki penampilan seorang remaja kerana satyr matang spearuh kecepatan tumbesaran manusia. Dia ingin untuk mencari Pan, iaitu dewa alam dan hidupan liar, yang "tidur lena" disebabkan oleh pencemaran manusia terhadap dunia.
  • Bianca di Angelo: Bianca adalah 12 tahun dewa dan anak perempuan Hades. Dia dan adiknya Nico terkurung dalam Hotel Lotus, tempat waktu diperlambatkan, tetapi pada awal buku itu, mereka dibebaskan dan menghadiri sekolah. Bianca kemudian bergabung dengan Pemburu Artemis, tapi tewas dalam misi di "tempat pelupusan barang Dewa". Kematiannya sangat mengganggu adiknya, Nico, yang cepat menyalahkan Percy untuk itu.
  • Zoe Solanaceae: Zoe adalah anak Atlas dan pemburu Artemis. Dia meninggal setelah digigit oleh ladon, yang melindungi pokok epal emas yang memberikan keabdaian. Artemis mengubah rohnya kepada buruj sebaik selepas kematiannya. Dia dan Thalia sering berdendam terhadap satu sama lain selepas Thalia tidak ingin menyertai pemburu, tetapi mereka berbaik bila tidak berfikir tentang hal itu.
  • Lukas Castellan: Anak dewa Hermes, Luke antagonis utama siri. Tubuhnya menjadi tuan rumah bagi para penguasa Titan, Kronos; pengikut Kronos dan pengumpul tentera dalam sebuah kapal yang dipanggil Puteri Andromeda.
  • Nico di Angelo: Budak separa dewa 10 tahun, anak Hades dan adik Bianca di Angelo. Dia dan adiknya diselamatkan dari seekor Manticore oleh Percy, Annabeth, Thalia, dan Grover. Beliau tinggal di kem selama misi berjalan, tetapi menginap di kabin Hermes kerana masih belum diketahui siapakah ibu atau bapa dewanya. Dia meninggalkan kem selepas mendengar Percy melanggar janji, membiarkan Bianca mati. Sebelum dia pergi, dia menghantar pasukan askar rangka ke alam barzakh.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Thomas, Mike W. (1 June 2007). "Local author's fantasy fiction has made him a best seller". San Antonio Business Journal. Dicapai pada 18 January 2010.
  2. ^ Bass, Deborah (5 May 2009). "Hugely Anticipated Finale to Blockbuster Percy Jackson & the Olympians Series Goes on Sale Today". Disney Book Group. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-02. Dicapai pada 18 January 2010.
  3. ^ "The Summer 2007 Children's Book Sense Picks". American Booksellers Association. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-11-07. Dicapai pada 18 January 2010.
  4. ^ "The Titan's Curse". Rick Riordan. Dicapai pada 2009-11-12.
  5. ^ "The Titan's Curse". Random House. Dicapai pada 2009-11-12.
  6. ^ "The Titan's Curse (Percy Jackson and the Olympians, Book 3) (Hardcover)". Amazon.com. Dicapai pada 2009-11-12.
  7. ^ "The Titan's Curse: Percy Jackson and the Olympians, Book 3 (Percy Jackson and the Olympians #03)". powells.com. Dicapai pada 2009-11-12.
  8. ^ Follos, Alison. "Riordan, Rick. The Titan's Curse.(Brief article)(Children's review)(Book review)". Diarkibkan daripada yang asal pada 28 June 2013. Dicapai pada 18 January 2010.
  9. ^ Riordan, Rick (1 April 2007). The Titan's Curse. Percy Jackson & the Olympians. Hyperion Books for Children. ISBN 9781423101451. OCLC 76863948. |access-date= requires |url= (bantuan)

Pautan luar sunting