Rangkaian televisyen WB

(Dilencongkan dari The WB)

Rangkaian televisyen WB (bahasa Inggeris: The WB Television Network) atau hanya The WB, ialah sebuah rangkaian televisyen di Amerika Syarikat yang dilancarkan pada 11 Januari 1995 sebagai sebuah joint venture dari Warner Bros dan Tribune Broadcasting. Sebagai gantinya, pada 24 Januari 2006, CBS Corporation dan Warner Bros. Entertainment mengumumkan rencana untuk memulai The CW Television Network pada musim gugur 2006 dan menutup The WB secara rangkap, menunjukkan bahwa hak kekayaan intelektual dan kompensasi adalah juga bahagian dari masalah rangkaian.[2][3] The WB ditutup pada 17 September 2006, dan bergabung dengan UPN (yang ditutup dua hari sebelumnya) untuk membentuk The CW Television Network.

The WB Television Network
JenisRangkaian online (2008-kini)
Stesyen televisyen (1995-2006)
Negara
Ketersediaan Amerika Syarikat
 Kanada
 India
 Mexico (bahagian utara)
PemilikTime Warner[1]
Orang penting
Susanne Daniels,Presiden, Jordan Levin, Presiden, David Janollari, Presiden
Tarikh pelancaran
11 Januari 1995 (1995-01-11) (Televisyen)
28 April 2008 (2008-04-28) (Online)
Dibubarkan17 September 2006 (2006-09-17) (Televisyen)
Tanda panggilan
Warner Bros.
Laman sesawang
http://www.thewb.com

Rangkaian ini dilancarkan semula sebagai rangkaian talian pada 28 April 2008 oleh Warner Bros. Rangkaian talian baru ini membolehkan pengguna untuk menonton rancangan yang pernah ditayangkan, dan hanya boleh dicapai di Amerika Syarikat.

Sejarah sunting

Mirip dengan pesaingnya UPN, The WB adalah reaksi terutamanya untuk FCC luar biasa baru tentang Peraturan pemilikan media yang dilucutkan fin-syn, dan sebahagian lagi untuk kejayaan pemula Fox dan penayangan awal Baywatch, Star Trek: The Next Generation dan War of the Worlds

 
Logo asli WB yang digunakan pada saluran televisyen

Dari awal yang sederhana sunting

Ia memulakan siarannya pada tarikh 11 Januari 1995, siaran hanya 2 jam satu malam dalam seminggu (Rabu). Sebelum rancangan pertamanya, Bugs Bunny bertanya-tanya tentang siapa yang akan menarik suis untuk memulakan WB. Daffy Duck mendakwa bahawa ia harus menarik saklar, dan itu mencemaskan Bugs. Kamera kemudian menyerlahkan ke Chuck Jones yang menggambar Michigan J. Frog pada kuda-kuda. Ketika Jones sudah tamat menggambar, Michigan melompat dari gambar dan secara rasmi melancarkan WB.

Michigan J. Frog bekerja sebagai maskot untuk The WB dari tahun 1995, dan akan tetap berada di rangkaian jenama dalam satu bentuk atau lain hingga 2005. Rancangan pertama WB ialah rancangan komedi yang disasarkan pada pelbagai etnik. Walaupun empat daripada lima menunjukkan netlet dipaparkan dalam sembilan bulan pertama (The Wayans Bros., The Parent 'Hood, Sister, Sister dan Unhappily Ever After) dikemaskini melampaui tahun pertama, tak satu pun dari mereka membuat impak yang signifikan.

Dari 1995-1999, menerima tambahan rangkaian pengedaran kabel nasional melalui superstation WGN-TV yang berpusat di kota Chicago, yakni dalam rangka untuk memberikan waktu untuk menemukan rangkaian sekutu di pasaran di mana rangkaian tidak dapat mencari stesen untuk membawa rangkaian pada saat pelancaran.

Pemrograman di The WB mula pada hari Minggu malam di musim 1995-1996, tapi tidak ada menunjukkan baru (contohnya 'Kirk dan Savannah) berjaya mengumpul banyak melihat bunga. Namun, rangkaian terus berkembang di musim 1996-1997, menambah pengaturcaraan pada Rabu malam. Musim ini memberikan hits The WB yang sederhana dalam drama keluarga 7th Heaven dan komedi The Steve Harvey Show dan The Jamie Foxx Show.

The WB juga memasukkan blok rancangan Kids' WB pada tahun 1995, yang mencampur rancangan animasi terbesar Warner Brothers (misalnya Tiny Toon Adventures, Animaniacs, dan Batman: The Animated Series; mereka ditayangkan di Fox Kids atau sindikasi), dengan produksi baru dan asli menunjukkan (seperti Freakazoid!, Histeria!, Superman: The Animated Series, Road Rovers, dan Batman Beyond).

 
Michigan J. Frog, saat bekerja di The WB

Pemasaran remaja sunting

Rangkaian ini pertama kalinya menyukseskan Buffy the Vampire Slayer, yang menjadi hit dengan kritikus ketika muncul sebagai pengganti pertengahan musim pada Mac 1997. Ini debutnya dengan kedudukan tertinggi Selasa malam dalam rangkaian sejarah, tidak hanya menarik remaja baru pemirsa, tapi juga pengiklan baru.[4]

The WB lalu sengaja mengalih tumpuan daripada program, cuba untuk menangkap apa yang dianggap menjadi pasar yang sangat berkecai dengan memasarkan kepada remaja pacaran di bawah demografis. Sementara rangkaian Fox, tujuan dahulu untuk televisyen remaja, mulai memakhamah khalayak yang lebih tua dengan acara seperti Ally McBeal. The WB mulai kerajinan identitinya dengan program disasarkan remaja. Rekornya dan, tentu saja, dengan tanda tangan, bersiri Dawson's Creek, yang mula tahun 1998. Dengan cepat menjadi nilai tertinggi di televisyen di antara gadis-gadis remaja, dan acara yang paling popular pada rangkaian.

The WB juga terus-menerus berusaha untuk mencapai tujuannya. Jadi, ia cuba untuk memperluaskan pengaturcaraan asli udara pada Sabtu malam. Pada musim 1999-2000, The WB memperluaskan sekali lagi, menambah Jumaat malam pengaturcaraan. Teratas menunjukkan bahawa musim termasuk Roswell, Popular, dan Angel. Mereka tayang perdana dengan 7,5 juta penonton, tertinggi kedua premier anda bersih pada saat itu. Selama musim ini, The WB adalah satu-satunya rangkaian mempunyai keuntungan dalam setiap butang penonton dan demografis.

Memperluas fokus sunting

 
Michigan J. Frog, pada promosi tahun 2001 hingga 2004

Sewaktu booming remaja pada akhir 1990-an mulai memudar, The WB berusaha untuk memperluas cakupan line-up. Meskipun tarif remaja telah perdana kedudukan kuat, kedua siri melihat kedudukan serius hakisan di musim sophomore mereka, memimpin rangkaian untuk membatalkan kedua program tersebut, yakni Rosswell dan Buffy the Vampire Slayer.

Sementara itu, banyak penonton rancangan lamaya mulai kendur. The WB menyedari bahawa tidak boleh lagi bergantung hanya pada selera gadis-gadis remaja muda, dan dengan demikian mula bergerak ke dalam keluarga lebih ramah tarif, cuba untuk memulakan sitkom yang sukses, dan umumnya menargetkan audiens yang lebih beragam.

Meskipun sedikit penurunan dalam rangkaian keberuntungan, ada beberapa titik terang pada zaman. Gilmore Girls, yang debutnya pada tahun 2000, terjaring sedikit kedudukan ketika debutnya pada Selasa waktu yang sulit-slot, tetapi kemudian tumbuh menjadi salah satu rangkaian yang paling berjaya menunjukkan. Juga pada musim gugur 2000, sitkom Sabrina the Teenage Witch pindah jadwal menjadi Kamis malam dari ABC ke The WB. Rancangan ini dilanjutkan di The WB selama tiga musim sebelum berakhir pada tahun 2003.

Pada tahun 2001 , Smallville (terinspirasi oleh siri aksi Superman) didebut dengan 8,4 juta penonton, perdana tertinggi dalam sejarah The WB. Rancangan selanjutnya juga penting kerana ini adalah salah satu daripada sedikit menunjukkan bahawa laki-laki menarik pemirsa yang substansial. 2001 juga melihat pelancaran siri TV Reba dari Reba McEntire, boleh dikatakan bahawa rangkaian komedi paling sukses siri. Seri lain untuk mendapatkan perhatian selama tempoh ini adalah siri keluarga Everwood, dan sinetron berumur pendek tapi mendapat pujian kritis Grosse Pointe. Sementara itu, watak dua siri utama--Buffy Summers (Buffy the Vampire Slayer) dan Prue Halliwell (Charmed)-- telah bersara pada akhir musim televisyen 2000-2001.

 
Logo The WB 2003-2004, diambil dari gambar kempen di The WB tahun 2003

Penolakan sunting

Walaupun beberapa kejayaan awal, rangkaian ini berjuang untuk memindahkan fokus dari 12-24 wanita demografis untuk rentang 12-34 yang lebih luas. Pada tahun 2005, The WB memecat Michigan J. Frog sebagai lambang ikon rangkaian. David Janollari, ketua hiburan The WB, menjelaskan pada Julai 2005 di rangkaian 2005 tekan tur musim panas bahawa "[Michigan] adalah sebuah simbol yang melanggengkan muda-remaja merasa rangkaian. Itu bukan gambar kita [sekarang] ingin menempatkan penonton kami."[perlu rujukan]

Namun, pergerakan ini tidak tampak untuk membantu rangkaian. Tempoh 2003-2005 dihasilkan hanya tiga siri baru yang layak, One Tree Hill, Beauty and the Geek, dan Supernatural (kini di The CW), dan bahkan masih kedudukan mereka memucat berbanding dengan kedudukan puncak Dawson's Creek, yang tamat tahun 2003. Kedudukan turun untuk rancangan seperti Angel (tamat tahun 2004), dan rangkaian ini gagal untuk memulakan memukul baru menunjukkan untuk mengambil tempat mereka.

Meskipun di WB yang terkenal ketidakmampuan untuk memulakan siri komedi sukses adalah sesuatu yang baru (Rebamenjadi satu-satunya pengecualian), tempoh ini melihat rangkaian berjuang untuk menubuhkan drama baru juga. Gagalnya high-profile termasuk Birds of Prey (terinspirasi oleh siri aksi Batman), Tarzan, Jack & Bobby, The Mountain, Just Legal dari Jerry Bruckheimer, Related dari Marta Kauffman, dan Pepper Dennis dari Rebecca Romijn.

Selama musim 2004-2005, The WB sudah tamat di belakang saingan UPN untuk pertama kalinya dalam beberapa tahun, dan jatuh lebih jauh di belakang pada musim gugur 2005. Kedua rangkaian ini jatuh di belakang rangkaian Univision yang berbahasa Sepanyoldalam keseluruhan demografis 18-34.

Dianggarkan pada tahun 2005 The WB dapat dilihat oleh 91,66% dari seluruh rumah tangga, mencapai 90.282.480 rumah di Amerika Syarikat. Di WB ini dilakukan oleh 177 VHF dan UHF stesen di Amerika Syarikat, menghitung baik adalah dimiliki dan dikendalikan dan bergabung stesen (yang dimiliki dan dikendalikan stesen sebenarnya tidak dikendalikan oleh Warner Bros atau Time Warner; sebaliknya, Tribune memiliki dan mengendalikan stesen tersebut, sehingga sahamnya di rangkaian). Stasyen ini juga boleh dilihat pada pasaran-pasaran yang lebih kecil pada stasen kabel, banyak daripada ini melalui The WB 100+ Stations Group - sedia untuk pasaran TV di bawah angka 100 pada pemerhati sebagaimana ditentukan oleh format pakej Nielsen, dengan jadwal master; penambahan iklan dan berita tempatan berada di atas kebijaksanaan pengedar tempatan, seringkali sebuah stesen televisyen tempatan atau pembekal televisyen kabel.

Akhir dari rangkaian televisyen WB sunting

Pada tarikh 24 Januari 2006, CBS Corporation dan Warner Bros Entertainment mengumumkan rancangan untuk menutup UPN dan The WB dan melancarkan rangkaian baru, The CW di tempat mereka. Selama sembilan bulan berikutnya, hal itu harus dilihat yang memaparkan daripada UPN dan The WB akan menyeberang ke CW baru, serta stesen yang di seluruh negara pada masa depan akan menjadi ahli gabungan daripada rangkaian baru.

Pada akhirnya, 7th Heaven, Beauty and the Geek, Gilmore Girls, One Tree Hill, Reba, Smallville, dan Supernatural dipilih untuk berpindah daripada The WB kepada jadual baru The CW. 7th HeavendanRebaawalnya dibatalkan selepas musim 2005-2006, namun pada akhirnya dikemaskini pada minit terakhir dengan 13-episode transaksi (mantan rancangan itu kemudian diberi musim penuh order, sementara terkini berkhidmat sebagai pengganti dan midseason, meskipun menjadi komedi kedudukan tertinggi The CW daripada musim 2006-2007, berakhir dengan tiba-tiba).

Bermula pada 14 Ogos 2006 dengan blok bernama Daytime WB, grafik digital di skrin The WB (logo The WB) telah dihapuskan dari sudut kanan bawah layar TV dan digantikan dengan penghitung waktu mundur hari hingga The CW dilancarkan. Beberapa stesen yang ditukar kepada MyNetworkTV atau menjadi stesen independen menerima logo-suapan bebas rangkaian, sementara yang lain memuat pakan utama dan disalut bug logo tempatan mereka atas logo The CW.

Rangkaian televisyen WB ditutup pada hari Minggu, 17 September 2006 dengan blok The Night of Favorites and Farewells, yang berisikan episod pertama dari rancangan lama mereka, dengan jeda komersil memaparkan gambar masa lalu reairings kempen dan promosi rangkaian. Rencana ini melibatkan spot promo yang diberikan kepada rangkaian kabel membawa acara-acara ini di luar rangkaian sindikasi, bersama dengan iklan untuk setiap siri TV-on-DVD.[5]

Montase akhir disiarkan selepas promo WB tua dari masa lalu. Setiap montase setidaknya 30 detik lama, sementara montase akhir sekitar 1 minit. Gambar akhir adalah siluet mantan maskot WB Michigan J. Frog. Pada akhir montase, ia ditunjukkan mengangkat topinya dan membungkuk berterima kasih kepada para penonton untuk menonton selama 11 tahun dan membawa rangkaian ke saat tutupnya. Michigan J. Frog dipaparkan sebagai siluet kerana dia "mati" sekitar 2 tahun yang lalu.

Setelah penutupan rangkaian ini, laman web The WB selanjutnya diarahkan ke Laman web The CW. Kemudian, pada tarikh 30 Mac 2008, laman web mereka diarahkan ke laman web Warner Bros. Studios. Sejak April 28, 2008, mereka sekarang mengarahkan semula ke laman Web Beta.TheWB.com.

Tentang laman web TheWB.com sunting

Laman web ini ialah sokongan iklan dan diarahkan terutama untuk wanita usia 15-39. Selain lebih tua panjang penuh siri, ciri laman baru siri pendek dan sketsa. Masing-masing episod ini berjalan 5 minit, dengan 10 ansuran direncanakan.

Comcast menawarkan lebih dari 1.000 episod daripada perpustakaan Warner Bros. Television pada layanan video on demand.[6] Ia secara rasmi dibuka sejak 27 Ogos 2008[7][8] Beberapa bahan awalnya ditawarkan di laman rakan seperti MySpace dan Facebook. Data dikumpulkan oleh comScore Video Metrix menunjukkan bahawa 62 peratus daripada arus pengunjung laman adalah perempuan.

Bekas gabungan sunting

Alabama sunting

  • Birmingham WTTO¹ 21/WDBB 17
  • Dothan WBDO Cable 3/63
  • Huntsville/Decatur/Florence WAWB² (no analog channel; broadcast only on digital subchannel of WZDX and on area cable systems)
  • Mobile WBPG¹ 55
  • Montgomery WB14 Cable 14

Alaska sunting

  • Anchorage WB9 Cable 9
  • Juneau WB16 Cable 16

Arizona sunting

  • Phoenix KASW¹ 61
  • Tucson KWBA¹ 58
  • Yuma KWUB Cable 6

Arkansas sunting

  • Fort Smith KBBL-TV² 34
  • Jonesboro WB60 Cable 60
  • Little Rock KWBF² 42

California sunting

Colorado sunting

Connecticut sunting

District of Columbia sunting

  • Washington WDCW¹ 50 (WB O&O)

Florida sunting

Georgia sunting

  • Atlanta WATL² 36 (WB O&O)
  • Columbus WLGA4 66 (cable 6)

Hawaii sunting

Illinois sunting

  • Champaign-Urbana-Springfield WBUI¹ 23
  • Chicago WGN-TV¹ 9 (WB O&O)

Indiana sunting

  • Evansville (Madisonville, KY) WAZE-TV¹ 19
  • Fort Wayne WBFW¹ 37 (part of the WB 100+ station group)
  • Indianapolis WTTV¹ 4 (WB O&O)
  • South Bend WMWB-LP¹ 25

Iowa sunting

  • Burlington/Quad Cities KGCW-TV¹ 26
  • Des Moines KPWB¹ 23/KCWI¹ 56 (DT2² MyNetworkTV on 56.2)
  • Iowa City/Cedar Rapids KWKB-TV¹² 20
  • Sioux City KXWB The WB 100+

Kansas sunting

Kentucky sunting

  • Bowling Green WBWG 12
  • Campbellsville-Columbia-Louisville WBKI¹ 34
  • Madisonville WAZE-TV¹ 19
  • Paducah WDKA² 49

Louisiana sunting

  • Baton Rouge WBRL¹ 21
  • New Orleans WNOL¹ 38 (WB O&O; originally a FOX affiliate until 1995)
  • Shreveport KSHV² 45,KPXJ 21 (Shared affiliation with UPN on KSHV from 1997-2003 & on KPXJ in September 2006)

Maine sunting

Maryland sunting

Massachusetts sunting

Michigan sunting

  • Detroit WMYD² 20
  • Alpena WBAE-TV5 cable 21 (through The WB 100+ Station Group)
  • Lansing WBL¹
  • Marquette WBMK
  • Saginaw WBSF¹ 46
  • Traverse City WBVC-TV¹ cable 61 (through The WB 100+ Station Group)
  • Battle Creek WZPX4 43 (primary affiliation is with i)

Minnesota sunting

  • Duluth KWBD Cable 2
  • Mankato WB23 Cable 23
  • Minneapolis-St. Paul WUCW¹ 23

Mississippi sunting

  • Jackson WUFX² 35
  • Hattiesburg WBH2 Comcast Cable 59

Missouri sunting

  • Columbia-Jefferson City KJWB Cable 5
  • Kansas City KSMO-TV² 62
  • St. Louis KPLR-TV¹ 11 (WB O&O)
  • Springfield KWBM² 31

Nebraska sunting

Nevada sunting

  • Las Vegas KVMY² 21, Cox Cable 12

New Mexico sunting

  • Albuquerque KWBQ¹ 19

New York sunting

  • Albany-Schenectady-Troy WCWN¹ 45 (WB O&O) (formerly WEWB-TV 1999-2006)
  • Binghamton WBXI¹ cable 11
  • Buffalo WNYO² 49
  • New York WPIX-TV¹ 11 (WB O&O)
  • Rochester WRWB¹ cable 16 Now Know is WHAM-DT, CW 16
  • Syracuse WNYS-TV² 43

North Carolina sunting

  • Charlotte WMYT-TV² 55 (formerly WWWB 2001-2006)
  • Greenville-New Bern-Washington WGWB-TV5 The WB 100+
  • Lexington-Greensboro-High Point-Winston-Salem WCWG¹ 20 (formerly WTWB-TV 2000-2006)
  • Raleigh-Durham-Fayetteville WLFL-TV¹ 22
  • Wilmington WBW¹ The WB 100+

North Dakota sunting

  • Fargo/Grand Forks WBFG¹ Cable 8
  • Bismarck KWMK¹ Cable 14

Ohio sunting

  • Cincinnati WSTR-TV² 64
  • Cleveland WBNX¹ 55
  • Columbus WWHO¹ 53 (shared affiliation with UPN)
  • Dayton WBDT-TV¹ 26
  • Toledo WT05¹ Cable 5
  • Youngstown WBCB¹ Digital/Cable (WFMJ 21.2)

Oklahoma sunting

  • Oklahoma City KOCB¹ 34
  • Tulsa KQCW¹ 19 (formerly KWBT 1999-2006)

Oregon sunting

  • Bend KWBO¹ Cable 14
  • Eugene-Springfield KZWB¹ Cable 11
  • Portland-Salem-Vancouver, WA KRCW-TV¹ 32 (WB O&O)(formerly KWBP 1995-2006)

Pennsylvania sunting

  • Indiana WIUP Cable 20 (formerly a secondary affiliation, became a subchannel with WPMY (formerly WCWB) in 2004)
  • Philadelphia WPHL-TV² 17 (WB O&O)
  • Pittsburgh WCWB (now WPMY²) 22
  • Scranton-Wilkes-Barre-Hazleton WSWB¹ 38 (shared affiliation with UPN)
  • Williamsport WQMY² 53 (formerly WILF, a repeater of WSWB)

Rhode Island sunting

  • Providence WLWC¹ 28 (shared affiliation with UPN)

South Carolina sunting

  • Charleston WBLN5 26/Cable 14
  • Elgin-Columbia WKTC² 63/Cable 4
  • Florence-Myrtle Beach WFWB5
  • Greenville-Spartanburg-Anderson-Asheville, NC WMYA-TV² 40

South Dakota sunting

Tennessee sunting

Texas sunting

  • Austin KNVA¹² 54
  • Dallas/Ft. Worth KDAF¹ 33 (WB O&O)
  • Houston KHCW¹ 39 (WB O&O)
  • Odessa/Midland KWWT¹ 30 "WB30"
  • San Antonio/Kerrville KMYS² 35
  • Waco KWKT² 44 (dual Fox/WB affiliate) (now Fox/MNTV/WB affiliate)

Utah sunting

  • Salt Lake City KUWB¹ 30

Vermont sunting

  • Burlington WFFF-TV4 44 (shared affiliation with FOX)

Virginia sunting

Washington sunting

  • Seattle-Tacoma-Olympia KMYQ-TV² 22 (WB O&O) (formerly KTWB-TV 1998-2006)
  • Spokane KSKN-TV¹ 22

West Virginia sunting

  • Bluefield-Beckley WBB¹ The WB 100+
  • Charleston-Huntington-Portsmouth, Ohio WQCW¹ 30/WOCW-LP 21/WVCW-LP 45 (shared affiliation with UPN) (formerly WHCP/WOWB/WBWV 1995-2006)
  • Wheeling WBWO 18 (cable)

Wisconsin sunting

Catatan:
1 = ikut serta dalam The CW Television Network
2 = ikut serta dalam MyNetworkTV
3 = independen
4 = gabungan yang melepas WB bagian ke-2
5 = belum diketahui

Rancangan sunting

Komedi sunting

Drama sunting

Aksi sunting

Kanak-kanak sunting

Lain-lain sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Sources vary as to the exact composition of The WB's ownership. According to at least one source, as of 2001, the ownership was split among Warner Bros. (Time Warner) (64%), Tribune Company (25%), and Jamie Kellner's firm ACME Communications (11%) [1] Diarkibkan 2008-05-10 di Wayback Machine. Published reports in early 2006, dealing with the launch of The CW, suggested Tribune was at the time the only minority shareholder, with just 22.5% (giving Warner Bros. 77.5%), which it would be relinquishing in order to avoid shutdown costs for The WB.[2]
  2. ^ The WB Rises From Ashes As Competitor To Hulu
  3. ^ The WB.com website
  4. ^ INTERVIEW WITH A VAMPIRE CHRONICLER | Joss Whedon | Television News | News + Notes | Entertainment Weekly | 1
  5. ^ WB revisits glory days - Entertainment News, Front Page, Media - Variety
  6. ^ "The WB" Reincarnate: Online and On-Demand, Multichannel News, April 28, 2008
  7. ^ TheWB.com Set to Launch on August 27th, Mediaweek.com, August 7, 2008
  8. ^ The WB Returns as TheWB.com, The Seattle Times, August 27, 2008

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting