The Willoughbys adalah filem komedi animasi komputer Kanada-Amerika 2020 yang diarahkan oleh Kris Pearn dan diarahkan bersama oleh Cory Evans dan Rob Lodermeier. Berdasarkan buku dengan nama yang sama oleh Lois Lowry, lakon layar filem ini ditulis oleh Pearn dan Mark Stanleigh.

The Willoughbys
PengarahKris Pearn
Lakon layar
  • Kris Pearn
  • Mark Stanleigh
Cerita olehKris Pearn
BerdasarkanThe Willoughbys oleh
Lois Lowry
Dihasilkan oleh
  • Brenda Gilbert
  • Luke Carroll
Dibintangi
Dikisahkan olehRicky Gervais
SinematografiSebastian Brodin
Disunting oleh
Muzik olehMark Mothersbaugh
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehNetflix
Tarikh tayangan
  • 22 April 2020 (2020-04-22)
Masa tayangan
92 minit
Negara
  • Amerika Syarikat
  • Kanada
BahasaInggeris

The Willoughbys dilancarkan di Netflix pada 22 April 2020.

Plot sunting

Seekor kucing liar menceritakan kisah Willoughbys, yang pernah menjadi keluarga petualang dan penyayang selama beberapa generasi. Hari sekarang. Tuan dan Puan Willoughby terlalu terpikat satu sama lain untuk menjaga keempat-empat anak mereka: anak sulung Tim, yang berusaha untuk menjaga adik-beradiknya daripada masalah; anak perempuan tengah Jane, yang nyanyiannya indah disenyapkan oleh ibu bapanya; dan anak lelaki kembar yang inventif tetapi "menyeramkan", kedua-duanya bernama Barnaby. Orang tua mereka menganiaya dan mengabaikan mereka bertiga, enggan memberi mereka makanan dan menghukum mereka dengan membuat mereka tidur di tong sampah . Setelah Jane dan si kembar menemui bayi yang ditinggalkan di luar, ibu bapa mereka menendang mereka keluar dari rumah sehingga mereka kembali tanpa anak itu. Mereka meninggalkan bayi itu, yang Tim namakan "Ruth", di depan pintu kilang gula-gula dan pemiliknya, Komandan Melanoff, membawanya masuk.

Untuk membebaskan diri daripada ibu bapa mereka yang lalai, tiga beradik Willoughbys menghantar mereka ke "percutian berbahaya" dengan membuat brosur perjalanan gunung berapi, beruang, dan bahaya yang lain. Semasa budak-budak itu meraikan kebebasan mereka, pengasuh yang disewa oleh ibu bapa mereka tiba dan menangi hati dua beradik Tim kecuali Tim. Belajar mengenai Ruth, Nanny membawa mereka ke kilang Melanoff. Setelah menyelamatkan Ruth dari tempat pemasangan, Nanny menyedari anak itu selamat bersama Melanoff yang penyayang. Tuan dan puan. Willoughby, masih terselamat dari pelbagai bahaya, tidak mahu kembali kepada anak-anak mereka tetapi kekurangan dana untuk meneruskan perjalanan, menjual rumah mereka secara dalam talian. Mereka juga memberitahu Nanny melalui mel suara, yang didengar oleh Tim. Dengan mempercayai Nanny berkawan dengan ibu bapanya, Tim melaporkan dan memanggilnya sebagai "pengasuh jahat" kepada Perkhidmatan Anak Yatim yang jahat.

Apabila maktab ibu bapa mereka mengatur rumah terbuka, adik-beradik menakut-nakutkan bakal pembeli dengan beberapa perangkap.. Nanny menakutkan satu keluarga terakhir, meyakinkan Tim bahawa dia bermaksud baik, tetapi Perkhidmatan Anak Yatim tiba. Ejen ketua mengenali Nanny sebagai Linda, anak yatim yang tidak pernah menemui keluarga yang menginginkannya. Setelah mengetahui bahawa Tim memanggil Perkhidmatan Anak Yatim, Linda pergi dan Jane dengan memarahi Tim sebelum adik-beradik itu dipisahkan dan dibawa ke rumah anak angkat. Tim terus melarikan diri dari keluarga angkatnya, mengetahui dalam proses bahawa rumah besar Willoughby telah dijual dan dirobohkan, dan akhirnya dikurung di pusat Perkhidmatan Anak Yatim. Kucing itu menemui Linda dan membawa topi keledar khas Tim, meyakinkannya untuk menyatukan semula anak-anak.

Linda melepaskan Tim dari Perkhidmatan Anak Yatim dan mengumpulkan adik-beradiknya itu, dan Tim meminta maaf kepada Jane. Dia mencadangkan agar mereka menemui ibu bapa mereka agar Perkhidmatan Anak Yatim meninggalkan mereka sendirian. Linda dan adik-beradik mendapatkan bantuan Melanoff untuk membina gula-gula-didorong belon berkemudi untuk perjalanan ke "Sveetzerlünd" (parodi Switzerland ), di mana ibu bapa mereka mendaki "unclimbable Alps". Melarikan diri tanpa Linda, Melanoff, dan Ruth, adik-beradik itu tiba di Sveetzerlünd. Mereka mengikuti jejak benang ibu mereka ke puncak gunung, di mana mereka mendapati ibu bapa mereka hampir beku hingga mati. Adik-beradik menyelamatkan mereka, mengaku bahawa mereka menghantar mereka berdua tetapi berharap dapat bersatu kembali sebagai sebuah keluarga. Tidak berubah, Tuan dan Puan. Willoughby meninggalkan anak-anak mereka dan mengambil yang boleh dielakkan, tetapi menyebabkannya terbang di luar kawalan dan terhempas. Adik-beradik itu bersiap untuk mati ketika Jane bernyanyi, tetapi mereka diselamatkan oleh Ruth, Linda, dan Melanoff.

Linda dan Melanoff mengambil Ruth dan anak-anak Willoughby sebagai anak angkat, semuanya tinggal di kilang gula-gula sebagai keluarga penyayang. Sementara itu, Tuan dan Puan. Willoughby selamat dari kemalangan yang dapat dielakkan, terapung di laut, dan mungkin dimakan oleh ikan jerung. Dalam adegan pasca-kredit, kucing membersihkan dirinya sehingga memerhatikan penonton.

Pelakon suara sunting

Watak Versi Inggeris Versi Melayu
Tim Willoughby Will Forte Muhammad Ihsan Atim
Jane Willoughby Alessia Cara Nur Zarina Ahmad Roslan
Barnaby A Willoughby Barnaby B Willoughby Séan Cullen Muhammad Nor Adzlan Mohd Nazir
Linda Maya Rudolph Nadia Bahrom
Kapten Melanoff Terry Crews Mohamad Hazzley Abu Bakar
Walter Willoughby Martin Short Wan Muhammad Tamlikha
Helga Willoughby Jane Krakowski Izwanna Sulaiman
Kucing Ricky Gervais Mohd Azizul Sani Salleh
Suara Tambahan
Watak Versi Inggeris Versi Melayu
Irene Holmes Nancy Robinson Nadia Bahrom
Perkhidmatan Anak Yatim Colleen Wheeler Izwanna Sulaiman
Spoon McGee Kris Pearn Fadhli Mohd Rawi

Kredit Teknikal (Versi Bahasa Melayu)

Produksi sunting

Pada bulan November 2015, Bron Studios memperoleh hak filem animasi untuk buku Lois Lowry, The Willoughbys, dan mengambil Kris Pearn untuk berkerja dengan mereka di lakon layar dengan Adam Wood untuk mengarahkan filem itu, dengan Aaron L. Gilbert dan Luke Carroll yang menghasilkan filem itu. Pada bulan April 2017, Ricky Gervais dilakonkan dalam filem untuk memimpin suara, dan dilaporkan bahawa Pearn akan mengarahkan filem ini bersama Cory Evans. Namun lakon layar digantikan oleh Pearn dan Mark Stanleigh dengan kisah oleh Pearn yang juga eksekutif menghasilkan filem itu. Pada bulan Jun 2017, lebih banyak yang dilakonkan ke film ini, termasuk Terry Crews, Maya Rudolph, Martin Short, Jane Krakowski, dan Seán Cullen .Will Forte dan Alessia Cara (dalam peranan animasi pertamanya) juga memberikan suara mereka, dengan Netflix kini bersedia untuk menyumbangkan suara mereka dalam filem itu.

Sehingga November 2018, filem ini masih dalam produksi di studio Bron Animation di Burnaby, British Columbia . [1]

Watak-watak dalam filem ini dirancang oleh pereka watak Craig Kellman, yang merancang watak-watak untuk DreamWorks Animation 's Madagascar dan Sony Pictures Animation 's Hotel Transylvania, serta Metro-Goldwyn-Mayer The Addams Family.

Keluaran sunting

Filem ini dilancarkan secara digital pada 22 April 2020 oleh Netflix. Ia ditonton sekurang-kurangnya sebahagiannya oleh 37 juta isi rumah pada bulan pertama pelancarannya.

Rujukan sunting

  1. ^ Ramos, Dino-Ray (November 6, 2018). "Netflix Unveils 'The Willoughbys', 'Maya And The Three', & More In Animated Slate". Deadline. Dicapai pada November 6, 2018.

Pautan luar sunting