Bush adalah istilah yang digunakan untuk kawasan luar bandar, yang belum dimajukan atau ceruk di negara-negara tertentu.

Kawasan Bush di Australia

Penggunaan mengikut negara sunting

Australia sunting

 
Bush (belukar) di negeri Victoria.

Konsep "bush" telah menjadi ikon di Australia.[1] Sebagai rujukan kepada landskap, "bush" merujuk kepada mana-mana rantau yang jarang tinggal, tanpa mengira tumbuh-tumbuhan. "Bush" dalam pengertian ini adalah sesuatu yang unik Australia [perlu rujukan] dan sangat berbeza daripada landskap Eropah hijau yang biasa untuk banyak pendatang baru. Istilah "Outback" juga digunakan, tetapi biasanya bersamaan dengan kawasan pedalaman Australia yang lebih gersang. "Bush" juga merujuk kepada mana-mana kawasan penduduk di luar kawasan metropolitan utama, termasuk perlombongan dan kawasan pertanian. Akibatnya, bukan suatu yang luar biasa mempunyai sebuah bandar perlombongan di padang pasir seperti Port Hedland (Populasi 14,000) yang disebut sebagai "bush" dalam media.[2]

Penyair Bush seperti Henry Lawson dan Banjo Paterson menghormati bush sebagai sumber cita-cita nasional, seperti pelukis sezaman di Sekolah Heidelberg seperti Tom Roberts (1856-1931), Arthur Streeton (1867-1943) dan Frederick McCubbin (1855-1917).[3] Menariknya bush dengan cara ini adalah satu langkah besar ke depan untuk orang Australia dalam langkah mereka ke arah pengenalan diri. [perlu rujukan] Warisan adalah cerita rakyat yang kaya dengan semangat bush.

Australia melabel sebutan "bush" kepada mana-mana bilangan entiti atau aktiviti lain untuk menggambarkan sifat luar bandar, negara atau rakyat mereka, mis. " Cricket Bush", " Muzik Bush," Bush Doof, dan sebagainya.

New Zealand sunting

 
Bush New Zealand adalah pembolehubah dalam penampilan, tetapi secara amnya istilah ini menghubungkan kawasan hutan yang padat, seperti ini di sekitar Lake Gunn di Fiordland.

Di New Zealand, bush terutamanya merujuk kepada kawasan pokok asli dan bukannya hutan eksotik, tetapi perkataan itu juga digunakan dalam pengertian Australia di mana sahaja di luar kawasan bandar, meliputi kawasan padang rumput dan juga hutan.[4]

Penggunaan "bush" New Zealand mungkin berasal dari kata "bosch", yang digunakan oleh peneroka Belanda di Afrika Selatan, di mana ia bererti kawasan luar yang tidak diternakkan.[4]

Kawasan dengan bush (iaitu hutan asli) kebanyakannya terdapat di Pulau Selatan, terutamanya di rantau West Coast dari Fiordland ke Nelson, dengan pantai timur yang telah dihancurkan kecuali bagi bahagian Kaikoura dan Catlins. Kebanyakan Pulau Stewart/Rakiura dilindungi oleh belukar. Di Pulau Pulau Utara, kawasan terbesar belukar meliputi julat utama yang merentang utara-timur laut dari Wellington ke arah Cape Timur, terutamanya termasuk Urewera Ranges menuju Sungai Whanganui. Terletak terus di Northland dan banjaran yang mengarah ke selatan dari Semenanjung Coromandel ke arah Ruapehu, dan sisa-sisa terpencil menimbulkan pelbagai gunung berapi di Taranaki, Waikato, Bay of Plenty dan Teluk Hauraki.

Dari perkataan itu terdapat banyak frasa termasuk: Ralat petik: Tag <ref> tidak ditutup dengan </ref>[5] Penggunaan ini muncul dalam beberapa kartun kacang tanah, menyebabkan Charlie Brown banyak kekeliruan.[6]

Di samping itu, ramai Vietnam War Veteran merujuk kepada padang belukar, kawasan hutan atau sempadan teater operasi sebagai "semak belukar", berbanding dengan bandar, bandar dan pangkalan tentera.

Di New Zealand, "The Bush" adalah nama samaran untuk pasukan ragbi wilayah Wairarapa Bush. Pasukan ini dibentuk dengan penggabungan dua pasukan terdahulu (Wairarapa dan Bush), yang kemudiannya mewakili kawasan di sempadan Wairarapa dan Hawke's Bay yang pada masa dahulu dikenali sebagai Bush, kerana penutup tumbuh-tumbuhan yang padat.

The Bushwhackers juga merupakan pasukan tag gusti profesional New Zealand yang dimasukkan ke dalam kelas WWE Hall of Fame pada tahun 2015.

Untuk bushwhack mempunyai dua makna, satu adalah untuk memotong berus yang tebal dan tumbuh-tumbuhan lain untuk melewati negara kusut: "Kami terpaksa melakukan sedikit semak belukar hari ini untuk membersihkan laluan baru." Makna yang lain adalah untuk menyembunyikan di kawasan-kawasan tersebut dan kemudian menyerang penumpang yang tidak puas-oleh: "Kami telah diburu oleh penyamun ketika kami melewati wilayah mereka dan mereka mengambil semua wang dan bekalan kami."

Di Amerika Syarikat, istilah ini mempunyai makna yang sama, contohnya dalam baseball liga kecil, biasanya dimainkan di bandar-bandar kecil, dan kadang-kadang ditakrifkan sebagai baseball "bush league".

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Australian Government, Culture Portal (11 Disember 2007). "The Australian Bush". Diarkibkan daripada yang asal pada 27 Februari 2012. Dicapai pada 5 Disember 2009. The bush has an iconic status in Australian life and features strongly in any debate about national identity Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ "GroceryChoice useless for those in the bush: Tuckey". Australian Broadcasting Corporation. 28 August 2008.
  3. ^ "Australian painters". Commonwealth of Australia. 23 November 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Oktober 2012. Dicapai pada 5 November 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ a b Jock Phillips (17 September 2009). "The New Zealand bush – What is the bush? (The bush: dense native forest)". Te Ara: The Encyclopedia of New Zealand.
  5. ^ Chris Baker (6 June 2006). "CONTEMPORARY AUSTRALIA 5. Sydney or the Bush?" (PDF). Australian Broadcasting Corporation.
  6. ^ Charles M. Schulz (29 August 2012). "Peanuts".