There Is No Game: Wrong Dimension

permainan video terbitan tahun 2020

There Is No Game: Wrong Dimension adalah permainan video pengembaraan misteri komedi 2020 yang dikembangkan oleh pemaju Perancis Draw Me A Pixel dan dilancarkan untuk Windows dan MacOS pada 6 Ogos 2020.[1] Permainan ini diilhamkan oleh There is No Game[2] yang dicipta oleh pemenang game jam 2015 iaitu Pascal Cammisotto[3] yang dikembangkan oleh alias KaMiZoTo.[4] Permainan ini telah dianggap sebagai sekuel[5] atau pengembangan[6] kepada pendahulunya.

There Is No Game: Wrong Dimension
PembangunDraw Me A Pixel
PenerbitDraw Me A Pixel
PengarahPascal Cammisotto
PenulisPascal Cammisotto
KomposerXiaotian Shi
PlatformAndroid
iOS
macOS
Microsoft Windows
Nintendo Switch
iPadOS Sunting ini di Wikidata
Pelepasan6 Ogos 2020
GenreMeta, Teka-teki, Komedi, Point-and-click
ModPemain tunggal Sunting ini di Wikidata

Plot sunting

Semasa melancarkan permainan satu suara latar yang bernama The Game berusaha untuk tidak menggalakkan dan secara aktif menghentikan pemain daripada bermain, walaupun tidak pernah menyatakan secara jelas mengapa. Setelah pemain berusaha mengatasi halangan yang disiapkan oleh The Game, setelah melancarkan peleraian dimensi dan anomali perisian yang menyebut dirinya "Mr. Glitch" yang menyatakan niatnya untuk melakukan sesuatu kepada dunia - dalam lelucon yang berpanjangan dalam permaian, rancangannya tidak pernah didengar kerana beberapa keadaan luaran yang menganggu.

The Game dan pemain kemudiannya diangkut melalui pelbagai permainan: Pertama, mereka masuk ke dalam permainan klasik point and click (tunjuk dan klik) yang gaya visual dan permainannya menyerupai Day of the Tentacle yang dibintangi oleh Sherlock Holmes, dan seterusnya, ke dalam permainan pengembaraan pandangan dari atas yang menyerupai yang Legend of Zelda disebut "The Legend Of The Secret". Setelah menyelesaikan permainan kedua, Mr. Glitch muncul dan menjebak The Game dan The Player (pemain) dengan memasukkan The Legend Of The Secret menjadi permainan percuma untuk dimainkan yang menjengkelkan yang penuh dengan kotak tikam. Setelah menyelesaikannya, The Game dan pemain dibawa ke kredit akhir, di mana Mr. Glitch terperangkap; setelah melepaskannya, Mr. Glitch mengkhianati The Game, tetapi secara tidak sengaja melepaskan GiGi: GiGi (kependekan dari "Global Gameplay") adalah rakan permainan dan komponen permainan utama The Game, sehingga pencipta permainan memutuskan untuk memisahkan keduanya - tanpa permainan, The Game kini seperti judulnya, bukan lagi permainan. Tanpa pilihan, pemain, The Game dan GiGi melalui portal lain sekali lagi untuk mengejar Mr. Glitch.

Portal tersebut menghantar mereka kembali ke layar judul permainan yang asli, tetapi GiGi tidak bersama mereka - bingung dan patah hati, The Game mendorong pemain untuk berhenti dari permainan; apabila pemain menolak, ia marah dan cuba memadam fail simpan. Apabila pemain menyebabkan kebocoran memori, The Game dan pemain melalui portal lain, yang menuju ke telefon bimbit milik pembangun asal permainan, The Creator (Cammisotto sendiri), di mana mereka menemui GiGi sekali lagi: ketika The Creator kehabisan wang memajukan permainan, dia memutuskan untuk menghentikan The Game, dan menggunakan GiGi untuk permainan mudah alih berdasarkan GPS, mirip dengan Ingress. Setelah membuat hubungan dengan The Creator, GiGi mendapati bahawa Mr. Glitch telah pergi ke dunia sebenar dan menyebabkan gangguan dalam sistem pengkomputeran global. Dalam usaha memperbaiki The Game, Si Pencipta memutuskan untuk menggabungkannya dengan GiGi lagi; Dengan bantuan pemain, mereka menahan Mr. Glitch cukup lama sehingga The Creator berjaya: GiGi dan The Game menjadi permainan berfungsi lagi.

GiGi menyarankan kepada The Game untuk membiarkan pemain itu akhirnya bermain, tetapi The Game menegaskan bahawa kerana Mr Glitch masih merupakan ancaman, dan menawarkan pemain pilihan antara bermain permainan, atau menghapusnya. Sekiranya pemain memilih untuk bermain, permainan akan dimulakan, rosak dengan segera sebaik sahaja Mr. Glitch muncul semula. Sekiranya pemain memilih untuk menghapus permainan, Permainan secara dramatik akan dihapuskan sehingga pemain meninggalkannya bersendirian dengan Gigi, tetapi mendapat tahu yang pemain itu masih ada bersama mereka.

Permainan sunting

Judulnya adalah permainan teka-teki point-and-click yang memberi penghormatan kepada pelbagai permainan lain termasuk Pac-Man, The Legend of Zelda, dan permainan point-and-click klasik, seperti Day of the Tentacle.[7] Ia mempunyai sistem petunjuk, dan petunjuk verbal dan tanpa verbal untuk menyelesaikan teka-teki. Ia mengandungi pilihan suara Inggeris, dan pilihan sari kata dalam pelbagai bahasa termasuk bahasa asli Cammisotto iaitu bahasa Perancis.[8]

Pembangunan sunting

There Is No Game (2015) sunting

There Is No Game adalah tajuk permainan sketsa 10-15 minit panjang oleh pemaju Perancis Pascal Cammisotto (di bawah alias KaMiZoTo) yang memenangi pertandingan Newgrounds Construct Jam tahun 2015 di bawah tema pertandingan 'perdayaan'.[9] Cammisotto ingin merancang naratif permainan video di mana pemain ditipu kerana mempercayai bahawa tidak ada permainan.[10] Permainan ini menjadi viral dan menarik perhatian YouTuber popular di seluruh dunia. Menjelang 11 November 2016, permainan bebas iklan telah dimuat turun 1 juta kali di Google Play [11], diikuti oleh 2 juta muat turun pada 19 April 2017 [12], dan 3 juta pada 15 Ogos 2017. [13] Cammisotto berasal dari Villeurbanne, Perancis, dan bermula dalam industri permainan video pada tahun 1995; salah satu projeknya yang terdahulu adalah sebagai pengarah muzik untuk tajuk 1996 Time Gate: Knight's Chase oleh Infogrames. Dia sering bekerja dalam projek bersaiz kecil hingga sederhana yang memerlukan kepandaian di bawah anggaran dan kekangan masa.[14] CoinOp Story adalah tajuk popular yang dibuat oleh pemaju.[15] Cammisotto mengembangkan There Is No Game sepenuhnya dengan menggunakan enjin permainan HTML5. Pada tahun 2017 permainan ini dipaparkan sebagai sebahagian daripada National Videogame Arcade di Nottingham.[16] There Is No Game telah ditambahkan ke Steam pada 8 Apr 2020 secara percuma dan dengan pencapaian.[17][18][19]

Tidak Ada Permainan: Dimensi Salah sunting

Kejayaan permainan menyebabkan Cammisotto mempertimbangkan apakah "benih" ini dapat tumbuh lebih besar.[10] Projek ini akan diperluas ke petualangan penuh berjudul There is No Game: Wrong Dimension dengan konsep inti yang sama dan plot baru yang dikembangkan oleh Cammisotto dan seorang teman Guillaume Vidal yang melakukan kod/teknologi sementara Cammisotto memfokuskan pada isi permainan.[14] Cammisotto merasakan bahawa 'kejutan' dan 'tidak dijangka' adalah tema utama permainan, dengan menyatakan bahawa "permainan (benar-benar) menjadikan tebusan pemain...dan [mereka] tidak dapat meramalkan apa yang akan terjadi seterusnya". Dia berharap agar pemain melihat "kisah cinta tersembunyi" di bawah fasad jenaka. Cammisotto dipengaruhi oleh The Stanley Parable semasa game jam, mencatat bagaimana tindakan pemain memberi kesan langsung kepada bagaimana narator berinteraksi dengan pemain, dan juga mengenal pasti humor Inggeris, humor rujukan diri, dan rujukan permainan video, serta budaya Jepun. Dia menyatakan bahawa cabaran untuk melibatkan pemain kerana tajuknya pada dasarnya mengungkapkan plot permainan.[20] Cammisotto memutuskan untuk membiayai sendiri permainan tersebut untuk menjaga kendali kreatif, dan dia lebih suka tidak bekerja dengan penerbit untuk memperoleh dana yang diperlukan.[21] Atas sebab ini dia memutuskan untuk mengadakan kempen Kickstarter untuk mengumpulkan dana yang diperlukan untuk menyelesaikan projek tersebut. Pada masa itu, 3 dari 6 bab telah selesai, dan terdapat anggaran tarikh pelepasan Disember 2017 - 6 bab ditambah bab ke-7 eksklusif untuk penyokong dengan permainan selama 3 jam.

Kempen Kickstarter yang tidak berjaya sunting

Kempen Kickstarter ditubuhkan pada tahun 2016. Cammisotto hanya mendapat €3,317 daripada €32,000 oleh 189 penyokong[21], hanya lebih dari 10% dari jumlah keseluruhan lalu kempen ini gagal secara rasminya.[22] Video kickstarter hanya mencapai 6000 tontonan, yang menunjukkan bahawa kegagalan untuk memulakannya adalah kerana kurangnya pendedahan permainan baru[23]. Judul ini dikembangkan di Unity3D untuk menawarkan kemudahan dan prestasi permainan yang lebih baik. Rancangannya adalah untuk permainan tersedia sebagai kunci digital di Steam untuk PC dan Macintosh, dengan tujuan tambahan yang membolehkan pelepasan iOS dan Android, pilihan sarikata tambahan, dan bab tambahan (termasuk bab penyokong ke-7 secara rasmi ditambahkan ke keluaran untuk semua pemain). Setelah kempen gagal mencapai tujuannya pada 19 Disember 2016, Cammisotto menulis bahawa dia kecewa kerana ia mendapat sambutan yang luar biasa tetapi dia komited untuk menyelesaikan projek tersebut. [24] Dia menulis blog tiga bahagian (Bahagian 1, Bahagian 2, Bahagian 3) mengenai pengalaman itu.[25] IndieMag mencadangkan bahawa kempen itu mungkin kurang dapat dilihat untuk menjangkau 4 juta pemain yang telah mencuba versi jam. Laman web ini menyatakan bahawa walaupun kempen itu gagal, projek itu akan diteruskan, walaupun "dalam kesakitan".

Pelepasan sunting

Camissotto terus mengusahakan projek tersebut. Draw Me A Pixel ditubuhkan pada tahun 2017 danThere is No Game: Wrong Dimension menjadi tajuk sulungnya.[26] Beberapa anggota pemeran memainkan pelbagai peranan, misalnya Siddhartha Minhas memainkan kedua-dua pemperibadian tetapan bahasa India dan pengulas Legend of the Secret.[27] Projek ini tidak terjejas oleh COVID-19 - ahli pasukannya tersebar di seluruh Perancis dan bekerja dari jauh dari awal lagi.[10] There is No Game: Wrong Dimension akhirnya akan diterbitkan pada tahun 2020 dengan nama baru pemaju Draw Me A Pixel.[18] Halaman permainan Steam dibuat pada 20 Mac 2020, pada hari yang sama treler penggoda (teaser trailer) dilancarkan.[28] [29] Runut bunyi permainan pelbagai genre digubah oleh Xiaotian Shi.[30] Permainan ini dikeluarkan di Steam untuk Windows dan Mac pada 6 Ogos, sementara iOS App Store dan Android Google Play dijadualkan dijadualkan pada akhir tahun 2020.[31] Runut bunyi berada di Steam pada 22 Ogos, yang memaparkan lagu GiGi yang menonjol.[32]

Penerimaan sunting

Permainan ini diterima secara positif oleh pengkritik, dan sering dibandingkan dengan The Stanley Parable. Jeuxvideo.com mengulas mengenai falsafah bersama mereka untuk memecahkan tembok keempat dan menawarkan pengalaman yang berpengaruh di sebalik fasad yang ringan.[18] Sohu meletakkan tajuk dalam genre permainan meta, bersama dengan The Stanley Parable dan Undertale[33], genre yang disetujui oleh IndieMag.[34] Pengulas seperti Rock Paper Shotgun juga membuat perbandingan dengan Pony Island kerana tujuan pemain untuk mencari "permainan di sebalik permainan".[35] Akhbar Perancis Le Telegramme juga merujuk kepada "humor tidak masuk akal" Monty Python dalam tinjauan mereka.[8] JeuxOnline mencadangkan permainan ini adalah sebahagian daripada trend kemasukan permainan yang lebih besar yang memaparkan idea permainan baru, yang kemudiannya diperluas menjadi projek lengkap, di samping Superhot, Snake Pass, dan Goat Simulator.[26]

Ulasan secara umum enggan untuk mendedahkan plot dan maklumat permainan dengan harapan dapat melindungi pembaca daripada spoiler.[18][35] Meristation menegaskan "memberitahu satu perincian tentang There Is No Game: Wrong Dimension akan membuat anda tidak berasa baik". [36] Strategi pemasaran permainan telah digambarkan sebagai "rapu meta yang menggembirakan" oleh Pocket Gamer, di mana para pembangun menegaskan bahawa ia "sebenarnya bukan permainan, [atau] paling tidak ia tidak akan menjadi permainan".[31] Ulasan pengguna sering menyalin teknik ini ketika bercakap mengenai permainan. Tech Nation News berpendapat bahawa "sementara disajikan sebagai bukan permainan, ia lebih merupakan permainan meta".[37]

Jeuxvideo merasakan judul itu akan menarik bagi mereka yang tahan terhadap genre teka-teki.[18] Rock Paper Shotgun menganggapnya "pintar dan lucu dan mengejutkan", menasihatkan bahawa permainan ini "sangat pintar dan anda akan banyak ketawa". [35] Meristation mengatakan tajuk itu mempunyai "beberapa idea paling lucu dan paling asli pada tahun 2020".[36] Pocket Gamer menggambarkannya sebagai komentari "gila-gila" pada permainan video melalui media permainan video.[38] Stop Game memuji plot yang kuat, lakonan suara berkualiti tinggi, dan tipu muslihat permainan, sambil juga menonjolkan humor yang berkaitan dengan genre klise dan keadaan industri permainan.[9] MeauGamer menulis bahawa menawarkan peluang kepada pemain untuk mencerminkan bahawa industri permainan video tidak selalu sempurna.[39]

Dalam tinjauan negatif yang mengkritik ketidakberkesanan permainan pada humor, Mike Diver dari The Lad Bible setuju dengan rakan pengkritiknya kerana ia berjaya sebagai "eksplorasi kebiasaan dan kecenderungan sejarah permainan".[40]

Penerimaan kritikal dari There Is No Game sunting

Escapist Magazine menulis bahawa kekuatan terbesar permainan adalah "elemen kejutan", memuji "olok-olok main-main" dengan pencerita, reka bentuk teka-teki, dan humor permainan.[41] IndieMag berpendapat permainan itu "terutamanya menyeronokkan" [42] dan setanding dengan The Stanley Parable "kemusnahan dinding ke-4"[15] apabila pelepasan asalnya, walaupun berasa versi 2020 adalah "lebih panjang, lebih diubah dan mungkin gila" daripada tajuk ini. [5]

Rujukan sunting

  1. ^ "There is no game : Wrong dimension". Metacritic (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-26.
  2. ^ "El sorprendente y alocado There Is No Game: Wrong Dimension llega el 6 de agosto a Steam". Vandal (dalam bahasa Sepanyol). Dicapai pada 2020-08-19.
  3. ^ "El sorprendente y alocado There Is No Game: Wrong Dimension llega el 6 de agosto a Steam". Vandal (dalam bahasa Sepanyol). Dicapai pada 2020-08-19.
  4. ^ "Camisotto commentary on There Is No Game".
  5. ^ a b "There is no Game : Wrong Dimension, le nouveau non-jeu qui brise les règles du jeu vidéo". IndieMag (dalam bahasa Perancis). Dicapai pada 2020-08-26.
  6. ^ "There Is No Game: Wrong Dimension Review". Gaming @ The Digital Fix (dalam bahasa Inggeris). 2020-08-11. Dicapai pada 2020-08-26.
  7. ^ "There is no Game : Wrong Dimension, le jeu méta arrivera dans l'année". IndieMag (dalam bahasa Perancis). Dicapai pada 2020-08-26.
  8. ^ a b "There is no game : Wrong dimension, le plus génial des non-jeux". Le Telegramme (dalam bahasa Perancis). 2020-08-17. Dicapai pada 2020-08-19.
  9. ^ a b "There Is No Game : Wrong Dimension: Обзор". StopGame (dalam bahasa Rusia). Dicapai pada 2020-08-19.
  10. ^ a b c Game*Spark (2020-08-20). "一番の特徴は「驚き」と「予想外な出来事」―ポイント&クリックパズルADV『There Is No Game : Wrong Dimension』開発者ミニインタビュー | Game*Spark". Game*Spark (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2020-08-22.
  11. ^ "https://twitter.com/thereisnogame/status/796706090956259328". Twitter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-19. External link in |title= (bantuan)
  12. ^ "https://twitter.com/kamizoto/status/854680742617591810". Twitter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-19. External link in |title= (bantuan)
  13. ^ "https://twitter.com/kamizoto/status/897170339138080768". Twitter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-19. External link in |title= (bantuan)
  14. ^ a b "There is no game : Wrong Dimension". Kickstarter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-19.
  15. ^ a b "There is no game revient dans une version étendue !". IndieMag (dalam bahasa Perancis). Dicapai pada 2020-08-26.
  16. ^ "https://twitter.com/kamizoto/status/817428351698763778". Twitter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-19. External link in |title= (bantuan)
  17. ^ "https://twitter.com/drawmeapixel/status/1247539634059395076". Twitter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-19. External link in |title= (bantuan)
  18. ^ a b c d e "Test : There is No Game : Wrong Dimension - Un puzzle game aussi hilarant qu'original" [Review: There is No Game: Wrong Dimension - A puzzle game as hilarious as it is original]. Jeuxvideo.com (dalam bahasa French). August 6, 2020.CS1 maint: unrecognized language (link)
  19. ^ "There is no game : Vous avez 15 minutes ?". Jeuxvideo.com (dalam bahasa Perancis). Dicapai pada 2020-08-19.
  20. ^ "一番の特徴は「驚き」と「予想外な出来事」―ポイント&クリックパズルADV『There Is No Game : Wrong Dimension』開発者ミニインタビュー(Game Spark)". Yahoo!ニュース (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2020-08-22.
  21. ^ a b "There is no game : Wrong Dimension". www.kickstarter.com. Dicapai pada 2020-08-19.
  22. ^ "There is no Game : Wrong Dimensions, there is no financement aussi". IndieMag (dalam bahasa Perancis). Dicapai pada 2020-08-26.
  23. ^ "Update 1: There is no money. · There is no game : Wrong Dimension". Kickstarter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-10-24.
  24. ^ "Update 1: There is no money. · There is no game : Wrong Dimension". Kickstarter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-19.
  25. ^ "https://twitter.com/kamizoto/status/832623561118343168". Twitter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-19. External link in |title= (bantuan)
  26. ^ a b "Test de There is no game : Wrong dimension – Épopée à travers des dimensions vidéoludiques parallèles". Jeux-vidéo (dalam bahasa Perancis). Dicapai pada 2020-08-26.
  27. ^ "https://twitter.com/godknightva/status/1297019975786352640". Twitter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-22. External link in |title= (bantuan)
  28. ^ "https://twitter.com/thereisnogame/status/1240671835517267970". Twitter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-19. External link in |title= (bantuan)
  29. ^ "https://twitter.com/thereisnogame/status/1240671492423192576". Twitter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-19. External link in |title= (bantuan)
  30. ^ "https://twitter.com/drawmeapixel/status/1288475859981078529". Twitter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-19. External link in |title= (bantuan)
  31. ^ a b Gregson-Wood, Stephen. "There Is No Game: Wrong Dimension is a meta point and click adventure game that's heading for iOS and Android later this year". www.pocketgamer.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-19.
  32. ^ "https://twitter.com/drawmeapixel/status/1296896155834556419". Twitter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-22. External link in |title= (bantuan)
  33. ^ "与游戏一同拯救世界,每一步都脑洞大开!这款解谜游戏值得一试_玩家". www.sohu.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-22.
  34. ^ Fall Guys, Eiyuden Chronicle & l'actu du jeu indé | IndieMag l'hebdo #113 - L'hebdo vidéo (dalam bahasa Perancis), dicapai pada 2020-08-26
  35. ^ a b c Bell, Alice (2020-08-13). "There Is No Game is almost too meta to be meta". Rock, Paper, Shotgun (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-19.
  36. ^ a b "Los 7 mejores indies de agosto de 2020". MeriStation (dalam bahasa Sepanyol). 2020-08-18. Dicapai pada 2020-08-19.
  37. ^ Luque, Mauricio (2020-07-27). "The surprising and crazy There Is No Game: Wrong Dimension arrives on August 6 at Steam". Tech Nation News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-26.
  38. ^ Prescott, Shaun (2020-08-10). "Five new Steam games you probably missed (August 10, 2020)". PC Gamer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-19.
  39. ^ "There is No Game: Wrong Dimension - Primeiras impressões de um jogo que não é um jogo no PC". MeuGamer (dalam bahasa Portugis). 2020-08-18. Dicapai pada 2020-08-26.
  40. ^ "'There Is No Game' Highlights How Gaming's Always Struggled With Comedy". www.ladbible.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-19.
  41. ^ "There Is No Game Is a Cheerfully Deceptive (and Free) Puzzler". Escapist Magazine (dalam bahasa Inggeris). 2020-04-17. Dicapai pada 2020-08-19.
  42. ^ "There is no Game, il parait qu'il n'y a pas de jeu". IndieMag (dalam bahasa Perancis). Dicapai pada 2020-08-26.

Pautan luar sunting