Thomas Johann Seebeck

Thomas Johann Seebeck ([to-mas yo-han zé-bék] bahasa Jerman: [ˈtoːmas ˈjoːhan ˈzeːbɛk]; 9 April 1770 – 10 Disember 1831) merupakan seorang ahli fizik berbangsa Jerman. Beliau merupakan ahli sains pertama yang menemukan hubungan antara haba dengan magnetisme yang kemudiannya ditafsirkan dan dikaji secara meluasnya sebagai suatu fenomena baru.

Thomas Johann Seebeck
Kelahiran9 April 1770 (1770-04-09)
Meninggal dunia10 Disember 1831(1831-12-10) (umur 61)
Pusat pendidikanUniversiti Göttingen
Terkenal keranaPenemuan kesan termoelektrik
Kerjaya saintifik
BidangFizik

Ringkasan hidup sunting

Thomas lahir di Reval (kini Tallinn, Estonia) daripada seorang keluarga saudagar berbangsa Jerman Baltik. Beliau mendapat ijazah perubatan daripada University of Göttingen pada 1802, namun beliau lebih berkencerungan kepada bidang fizik.

Penemuan sunting

Antara tahun-tahun 1820 dan 1823, Thomas menjalankan beberapa ujikaji yang dilakukan bagi mendalami penemuan yang dibuat Hans Christian Ørsted, seorang ahli fizik dari Denmark, berkaitan hubungan antara arus bervoltan dan magnetisme.[2] Thomas mendapati bahawa suatu litar yang terhasil daripada dua jenis logam berbeza dan bersentuhan pada suhu yang sama menyebabkan pemesongan magnet terkandung dalam kompas.[3] Seebeck percaya ia berlaku disebabkan kemagnetan yang teraruh oleh perbezaan suhu antara kedua-dua komponen logam ini. Berdasarkan maklumat yang diperolehi ini, Seebeck membuat jadual yang mengaitkan hubungan antara logam berbeza dengan keupayaan memesongkan magnet dalam kompas.[3]. Kesimpulan utama yang dirumusnya ialah bahawa pengaruh logam dan giatnya gunung-ganang berapi terhadap kemagnetan dalam Bumi.[3] Ørsted melihat hasl eksperimen ini sebagai menunjukkan hubungan antara kuasa-kuasa elektrik, magnetisme dan haba lalu ia digunapakai untuk mengukuhkan teorinya sendiri.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ George Theodore Dippold (1904). A Scientific German Reader. Ginn & Co.
  2. ^ Seebeck, T. J. (1822). "Über den Magnetismus der galvanischen Kette". Abhadlungen der physikalischen Klasse der Königlisch-Preußsischen. Akademie der Wissenschaftten aus den Jahren 1820-1821: 289–346.
  3. ^ a b c Rujuk:
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan :0 tidak disediakan

Bacaan lanjut sunting

  • Magie, W. M. (1963). A Source Book in Physics. Harvard: Cambridge MA. m/s. 461–464. Terjemahan bahasa Inggeris separa karya "Magnetische Polarisation der Metalle und Erze durch Temperatur-Differenz" nukilan Seebeck.