Masala dosa

(Dilencongkan dari Thosai masala)

Masala dosa atau Masale Dose adalah makanan India Selatan popular[1]. Ia diperbuat daripada beras, kentang, methi, daun kari dan dihidangkan dengan cutni dan daal. Sebelum ini ia adalah salah satu daripada sarapan yang paling biasa di Selatan[2] dan kini Masala dosa boleh didapati di seluruh India[3] dan bahagian-bahagian lain di dunia.[4]

Masale dose,ಮಸಾಲೆ ದೋಸೆ
Masala dosa dengan cutni
JenisTosai Sunting ini di Wikidata
Tempat asalIndia Selatan
Kawasan/rantauIndia
Bahan utamaBeras separa rebus, kentang
Bahan yang biasa digunakanBeras, lentil Sunting ini di Wikidata
Keragaman/variasiMysore masala dosa, rava masala dosa, onion masla dosa
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Ia adalah variasi thosai yang paling popular.[5] In South India preparation of masala dosa varies from city to city.[6] Hidangan masala dosa India Selatan berada di kedudukan nombor 4 dalam senarai '10 makanan untuk dicuba sebelum anda mati', yang dikumpul oleh akhbar Amerika Syarikat The Huffington Post.[7]

Penyediaan sunting

 
Masala dosa dihidangkan di Kuala Lumpur, Malaysia

Masala ini disediakan secara berasingan bersama-sama dengan cutni, dal dan jus. Thosai dibuat pada akhir dan kemudian dicampurkan dengan masala.[8] Ia kemudian dihidangkan dengan cutni.[9]

Bahan-bahan sunting

Beras, gram hitam dibuang sekamnya, biji sawi, biji halba, garam, minyak sayuran, kentang, bawang, cili hijau, daun kari, kunyit.[10]

Kepelbagaian sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "India, Crisped on a Griddle: Classic Masala dosa". http://food.ndtv.com/. NDTV food. External link in |website= (bantuan)
  2. ^ Praveen, M. P.; Krishnakumar, G. (13 June 2014). "Masala dosa slips out of reach". Chennai, India: The Hindu.
  3. ^ "What A Masala dosa Costs Around The World". http://www.huffingtonpost.in/. Huffingtonpost India. External link in |website= (bantuan)
  4. ^ Romig, Rollo (7 May 2014). "Masala dosa to Die For". http://www.nytimes.com/. The New York Times. External link in |website= (bantuan)
  5. ^ "Dosa's complex spices hit the spot". http://www.sfchronicle.com/. San Francisco chronicle. External link in |website= (bantuan)
  6. ^ Ramnath, N.S. "American Dosa". http://www.forbes.com/. Forbes. External link in |website= (bantuan)
  7. ^ "10 Foods Around The World To Try Before You Die (PHOTOS)". http://www.huffingtonpost.com/. The Huffington Post. 5 July 2012. External link in |website= (bantuan)
  8. ^ "How to Make Masala dosa at Home". http://idiva.com/. idiva. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-03-23. Dicapai pada 2015-09-21. External link in |website= (bantuan)
  9. ^ "Recipe-Masala dosa". Zee News.
  10. ^ "Masala dosa". http://food.ndtv.com/. NDTV food. External link in |website= (bantuan)

Pautan luar sunting