Thumbelina (filem 1994)

Thumbelina ialah sebuah filem animasi Amerika Syarikat tahun 1994, yang diarahkan oleh Don Bluth dan Gary Goldman dari lakun layar oleh Bluth berdasarkan cerita "Thumbelina" oleh Hans Christian Andersen. Filem ini dihasilkan oleh Don Bluth Entertainment dan dibebaskan ke pawagam oleh Warner Bros Family Entertainment pada 30 Mac 1994. Hak pengedaran filem ini kini dimiliki oleh 20th Century Fox.

Thumbelina
Poster Pawagam
PengarahDon Bluth
Gary Goldman
Lakon layarDon Bluth
BerdasarkanThumbelina oleh
Hans Christian Andersen
Dihasilkan olehDon Bluth
Gary Goldman
John Pomeroy
DibintangiJodi Benson
Gary Imhoff
Barbara Cook
Carol Channing
Charo
Gino Conforti
Gilbert Gottfried
John Hurt
Joe Lynch
Disunting olehFiona Trayler
Muzik olehBarry Manilow
Bruce Sussman (lyrics)
Jack Feldman (lyrics)
William Ross (score)
Syarikat
penerbitan
Don Bluth Entertainment
Diedarkan olehWarner Bros. Family Entertainment
Tarikh tayangan
Templat:Filmdate
Masa tayangan
86 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$28,000,000[1]
Pecah panggung$11,373,501

Plot sunting

Pada suatu masa dahulu, terdapat seorang wanita tua yang kesepian dan dia berasa rindu untuk mendapatkan anak sendiri. Hasratnya telah ditunaikan oleh seorang ahli sihir yang baik, yang memberikan dia benih dan menyuruhnya untuk menanam. Apabila dia melakukannya, ia berbunga dan mendedahkan seorang gadis kecil bersaiz ibu jari. Wanita itu memberi nama Thumbelina padanya. Thumbelina dengan cepat menyedari bahawa saiz yang kecil mewujudkan kesukaran bagi dia dan menyebabkan dia berasa terpencil. Pada satu malam, ibunya memberitahunya mengenai peri - makhluk kecil bersayap saiz Thumbelina ini. Kemudian, putera dongeng, Cornelius, terserempak dengan Thumbelina selepas mendengar nyanyian indah. Beliau memperkenalkan dirinya dan kedua-dua jatuh cinta ketika menaiki kumbangnya. Mereka berjanji untuk bertemu pada hari berikutnya. Walau bagaimanapun, Puan Katak ("Toad"), yang mendengar nyanyian Thumbelina ketika mereka berdua berada di luar, menculik Thumbelina ketika tidur malam itu.

Thumbelina sedar semasa acara bot Katak ini. Puan Katak mahukan Thumbelina untuk menyertai rombongan mereka dan berkahwin dengan anak sulungnya, Grundel, yang jatuh cinta dengannya. Mereka meninggalkan dia di atas daun Lili sementara mengambil seorang imam, tetapi lelayang mesra, Jacquimo (pengisah filem ini), terdengar tangisan Thumbelina dan cuba membantu dan membebaskan beliau. Kawan Jacquimo, Jitterbugs, berjanji untuk membantu Thumbelina pulang dengan selamat manakala Jacquimo keluar untuk mencari Cornelius. Sementara itu, Cornelius mendapat tahu tentang penculikan Thumbelina dan keluar untuk mencarinya.

Ketika cuba untuk kembali ke rumah dengan bantuan beberapa jitterbugs muda, Thumbelina telah diserang hendap oleh Berkeley Beetle, yang mengusir jitterbugs pergi. Dia terpikat dengan Thumbelina dan nyanyiannya, dan bersetuju untuk menunjukkan perjalanan pulang, dengan syarat bahawa Thumbelina menyanyi di Beetle Ball beliau yang pertama. Beliau diterima baik oleh pepijat, sehingga pakaian samaran Thumbelina sebagai rama-rama tanggal, di mana mereka menuduh bahawa dia "hodoh." Fikiran kumbang ini dengan pantas berubah dan dia dihalau keluar bantuan yang dijanjikan. Kedua-dua Jacquimo dan Cornelius tidak berupaya disebabkan cuaca: Jacquimo secara tidak sengaja tercucuk sayap pada duri dan akhirnya pitam akibat sejuk yang melampau, manakala Cornelius jatuh ke dalam tasik dan beku di bawah ais. Grundel, mendengar salah satu jitterbugs menyebut Beetle, menjejakinya. Beetle mencadangkan menggunakan putera dongeng Cornelius sebagai umpan. Grundel memeras ugutnya (dengan mencuri sayapnya) bagi mendapatkan bantuannya bagi mendapatkan kembali Thumbelina. Kumbang dan orang-orangnya menjumpai Cornelius terperangkap dalam ais dan membawanya kembali ke Grundel.

Thumbelina hampir mati beku, sehingga dia ditemui dan diambil oleh Cik Fieldmouse. Miss Fieldmouse memberitahunya kematian Cornelius, yang amat menyedihkan Thumbelina. Kedua-dua membawa kek jagung kepada jiran Miss Fieldmouse, Encik Mole. Encik Mole memberitahu mereka tentang burung mati yang dia jumpai di dalam terowong itu sebelum hari itu. Ia ternyata sebagai Jacquimo yang Thumbelina dapati hanya tidak sedarkan diri. Encik Mole memberitahu Miss Fieldmouse bahawa dia ingin berkahwin dengan Thumbelina dan akan membayar beliau dengan tinggi sekiranya dia mendapat gadis itu bersetuju. Thumbelina, yang kecewa dengan kematian Cornelius ini, menerima. Jacquimo tidak lama lagi tersedar dan pergi untuk mencari Cornelius, serta enggan untuk mempercayai bahawa Cornelius telah mati. Sementara itu, Beetle membawa badan beku Cornelius pada Grundel dan memberitahunya bahawa Thumbelina akan berkahwin dengan Mole. Selepas kedua mereka pergi untuk menghentikan perkahwinan, jitterbugs muda mencairkan badan Cornelius.

Kerana dia pergi ke altar, Thumbelina sedar bahawa dia tidak boleh berkahwin dengan seseorang yang dia tidak suka. Ketika dia membantah, Grundel dan Beetle menceroboh masuk dalam perkahwinan tersebut. Kejar mengejar berlaku, dengan Beetle, Grundle, dan tetamu perkahwinan cuba menghalang Thumbelina daripada melarikan diri. Cornelius muncul dan berlawan dengan Grundel sehingga kedua mereka jatuh ke dalam jurang yang yang. Apabila keluar dan bebas, Thumbelina bersatu semula dengan Jacquimo, yang menegaskan dia menjumpai Lembah Peri. Dia mengambil Thumbelina pada apa yang kelihatan seperti kelompok rumpai beku dan memberitahunya untuk menyanyi, yang dia dengan keberatan melakukannya. Ketika Thumbelina berputus asa, ais sudah mulai mencair dan Cornelius muncul. Cornelius melamar Thumbelina, yang menerima dan mereka mencium. Hanya selepas itu, Thumbelina diberikan sayap, mengembirakannya. Dengan ibu Thumbelina dan bangsawan peri hadir, kedua-dua mereka berkahwin, menjadikan Thumbelina seorang puteri peri. Thumbelina dan Cornelius hidup bahagia selama-lamanya.

Kredit penutup menunjukkan ilustrasi yang menggambarkan nasib watak-watak lain, menunjukkan bahawa Beetle mendapat sayap kembali, Grundel terselamat dari jatuh dan berkahwin dengan seorang wanita katak (yang sebagai hodoh seperti beliau), Encik dan Puan Mole Fieldmouse berkahwin, dan arnab dan musang yang Jacquimo meminta bantuan sebelum ini menyelesaikan perbalahan mereka.

Pelakon suara sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Gary Goldman at donbluth.com

Pautan luar sunting