Ti Lian Ker

ahli politik Malaysia
YB Senator Dato' Sri

Ti Lian Ker

SSAP, DSAP, DIMP (Pahang); JMN
郑联科
Ahli Dewan Negara Malaysia
Lantikan Yang di-Pertuan Agong
Memegang jawatan
10 Ogos 2021
Perdana MenteriIsmail Sabri Yaakob
Tan Sri Muhyiddin Yassin
Dipilih oleh Dewan Negeri Pahang
Dalam jawatan
10 Ogos 2018 – 9 Ogos 2021
Perdana MenteriTan Sri Muhyiddin Yassin
Mahathir Mohamad
Didahului olehHoh Khai Mun
Naib Presiden MCA
Memegang jawatan
5 November 2018
Berkhidmat dengan
Lim Ban Hong
Tan Teik Cheng
Yew Teong Look
Didahului olehHou Kok Chung
Chua Tee Yong
Lee Chee Leong
Chew Mei Fun
Timbalan Menteri Belia dan Sukan
Dalam jawatan
30 Ogos 2021 – 10 Oktober 2022
Perdana MenteriIsmail Sabri Yaakob
MenteriAhmad Faizal Azumu
Didahului olehWan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal
Digantikan olehAdam Adli Abdul Halim
Timbalan Menteri Perpaduan Negara
Dalam jawatan
5 Mei 2020 – 9 Ogos 2021
Yang di-Pertuan AgongAl-Sultan Abdullah ibni Almarhum Sultan Ahmad Shah
Perdana MenteriMuhyiddin Yassin
MenteriHalimah Mohamed Sadique
Didahului olehMohamed Farid Md Rafik
Digantikan olehWan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal
Ahli Dewan Negeri Pahang
untuk Teruntum
Dalam jawatan
2004–2008
SultanSultan Ahmad Shah
Menteri BesarAdnan Yaakob
Didahului olehKan Tong Leong
Digantikan olehChang Hong Seong
Ahli Dewan Negeri Pahang
untuk Indera Mahkota
Dalam jawatan
1995–2004
SultanSultan Ahmad Shah
Menteri BesarMohd Khalil Yaakob
Adnan Yaakob
Didahului olehKonstituensi diwujudkan
Digantikan olehKonstituensi dibubarkan
Butiran peribadi
LahirTi Lian Ker
(1962-10-25) 25 Oktober 1962 (umur 61)
Parti politik MCA
PasanganDatin Sri Tan Puay Ling
Alma materUniversiti Malaya
PekerjaanAhli politik
ProfesionPeguam

Pendidikan sunting

Beliau merupakan bekas penuntut Ijazah Sarjana Muda Perundangan di Universiti Malaya dan di sepanjang tempoh pengajian, beliau aktif menceburkan diri dalam aktiviti mahasiswa dan pernah menjadi Setiausaha Agung Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) bagi sesi 1983/84 di mana Presiden PMUM pada ketika itu ialah Datuk Seri Haji Takiyuddin bin Hassan. Manakala Presiden PMUM bagi sesi 1982/83 pula ialah Dato' Sri Ismail Sabri bin Yaakob.

Kerjaya Awal sunting

Semasa karier peguamnya, beliau pernah mewakili UMNO Pekan melalui Tetuan Zuki, Ghandi Dan Amin menerusi kes saman yang membawa kepada pembubaran UMNO pada tahun 1986/87 dengan Penasihat Utama adalah Tun Zaki bin Mohammad Azmi.

Kerjaya Politik sunting

Beliau kemudian meneruskan karier politik sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Indera Mahkota selama dua penggal selepas memenangi kerusi dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-9 dan 10 pada tahun 1995 dan 1999. Kemudian, beliau turut memenangi kerusi DUN Teruntum pada 2004 dengan rekod majoriti undi tertinggi dalam sejarah Dewan Undangan Negeri Pahang ketika PRU-11 iaitu 8,362 undi apabila menewaskan calon KeAdilan, Pang Jon Kong bagi kerusi tersebut.

Beliau digugurkan dari bertanding untuk mempertahankan DUN Teruntum bagi PRU-12, namun memenangi pula Ahli Jawatankuasa Pusat MCA pada tahun yang sama. Beliau kemudiannya dilantik sebagai Pegawai Khas kepada Menteri Besar Pahang ketika itu, YAB Dato' Sri Diraja Haji Adnan bin Haji Yaakob dari 2008 sehingga 2013. Beliau juga merupakan Ketua Bahagian MCA Kuantan dari tahun 2004 sehingga hari ini.

Pada Ogos 2018, beliau telah dilantik sebagai Senator di Dewan Negara yang dilantik bagi mewakili Dewan Undangan Negeri Pahang pada 2018 dan kemudiannya telah diperkenankan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XVI Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah bagi sambungan penggal kedua bermula 10 Ogos 2021.

Beliau dilantik sebagai Timbalan Menteri Perpaduan Negara di bawah pentadbiran YAB Tan Sri Dato' Haji Muhyiddin Yassin pada 5 Mei 2020 sebelum menjawat jawatan sebagai Timbalan Menteri Belia dan Sukan pada Ogos 2021 ketika YAB Dato' Seri Ismail Yaakob berkhidmat sebagai Perdana Menteri ke-9.

Beliau juga telah memenangi jawatan Naib Presiden MCA pada November 2018 dalam pemilihan parti bagi penggal 2018-2021.

Pencapaian sunting

Antara pencapaian yang signifikan ialah beliau pernah berjaya memindahkan para penduduk di flat kos rendah Indera Mahkota seramai lebih dari 2,000 keluarga yang merentasi pelbagai bangsa tanpa sebarang isu atau kontroversi pada tahun 1996.

Pemindahan Transit Quarters di mana tapak East Coast Mall dan Zenith Hotel berada sekarang juga adalah di bawah kendalian beliau sebagai ADUN Indera Mahkota pada masa itu.

Dalam penggal kedua beliau sebagai ADUN, beliau berjaya mendesak Pasdec Corporation untuk mengeluarkan dana berjuta ringgit bagi menyempurnakan kawasan projek industri kecil sederhana yang telah diabaikan oleh pemaju dan seterusnya telah berjaya menyelamatkan kawasan itu dari menjadi “slump” akibat projek yang tergendala di mana kawasan itu sudah mula dicerobohi orang luar.

Sebagai Adun, beliau telah juga menjadi Pengerusi Simfoni Orkestra Pahang dan membawa pelbagai persembahan orkestra dari luar negara termasuk Orkestra Simfoni Izmir dan persembahan pemuzik dari Jepun. Beliau juga adalah Pengerusi Ten Pin Bowling Pahang dan Persatuan Bola Keranjang Kuantan.

Rujukan sunting

https://www.thestar.com.my/news/nation/2020/05/05/ti-lian-ker-azam-baki-take-oath-of-office-before-kinghttps://www.utusan.com.my/nasional/politik/2021/08/tiga-ahli-dewan-negara-dilantik-semula-untuk-penggal-kedua/