Tiga Kerajaan Akhir Korea

Tiga Kerajaan Akhir Korea (Hangul: 후삼국시대; Hanja: 後三國時代; Jawi: تيݢ كراجأن اخير كوريا892–936) terdiri daripada Silla, Hubaekje ("Baekje Akhir") dan Hugoguryeo ("Goguryeo Akhir", ia digantikan oleh Goryeo ). Dua yang terakhir mengaku sebagai pewaris Tiga Kerajaan Korea sebelumnya, yang telah disatukan oleh Silla. Zanan ini muncul daripada pemberontakan kebangsaan semasa pemerintahan Ratu Jinseong dari Silla, dan biasanya merujuk pada era antara penubuhan Hubaekje oleh Gyeon Hwon hingga saat Goryeo menyatukan semenanjung.[1]

Tiga Kerajaan Akhir Korea
Nama Korea
Hangul후삼국시대
Hanja後三國時代
Perumian SemakanHusamguk Sidae
McCune–ReischauerHusamguk Sidae

Malah, zaman ini mucul dengan berakhirnya Dinasti Silla, dan memandangkan Balhae masih di utara hingga 926, Korea masih dianggap dalam era Utara dan Selatan.

Pada akhir tahun 926, pemerintahan Silla semakin melemah, dan pemerintahan-pemerintahan tempatan muncul sebagai suatu pemberontakan kebangsaan yang disebabkan oleh cukai yang berlebihan di tengah-tengah kekuasaan yang mencengkam di setiap wilayah. Tokoh perwakilannya ialah Gyeon Hwon, Gungye dan Yanggil, yang mengatur kebangkitan Baekje dan Gongye sebagai kebangkitan Goguryeo.

Pada akhirnya, Silla berpecah lagi dan era pasca-samguk bermula. Kemudian, ketika raja Goguryeo mengalahkan Gungye, dan Wang Geon muncul, penjajahan tiga kerajaan masa depan Korea mula berpusat pada Goryeo.

Penyatuan Tiga Kerajaan Akhir sunting

Walaupun Baekje Akhir dimulakan sebagai pelopor kekuatan kebangsaan berkat dataran subur dan hubungan diplomatiknya dengan China, Goguryeo Akhir segera menjadi kekuatan terbesar dalam era tiga kerajaan baru yang dengan cepat memperluas wilayahnya ke hampir tiga perempat semenanjung di bawah Gung Ye dan jeneral Wang Geon. Akan tetapi, seiring berjalannya waktu, Gung Ye mulai menyebut dirinya sebagai Buddha Maitreya dan mengambil jalan ke arah kuku besi, menyebabkan beliau digulingkan oleh Wang Geon pada tahun 918.[1][2] Wang Geon menubuhkan dinasti baru bernama Goryeo dan memindahkan ibu kota ke Song-ak (Hangul: 송악, Hanja: 松嶽) pada tahun berikutnya, mewujudkan troika baru Goryeo, Baekje dan Silla.

Ketiga-tiga kerajaan tersebut berada dalam perebutan kekuasaan yang terus-menerus, walaupun pada saat ini Silla telah melemah menjadi negeri yang tidak dapat diselamatkan lagi dan tidak lagi menimbulkan banyak ancaman bagi dua negara lainnya. Baekje Akhir memimpin dengan pendekatan menyerang tetapi Wang Geon dari Goryeo lebih mementingkan hubungan diplomatik, yang menyayangi kerajaannya berbanding Silla.[1] Konflik antara Baekje Akhir dan Goryeo berterusan dekat wilayah Silla, kerana kedua-dua negara ingin menggunakan kuasa mereka di rantau ini. Baekje Akhir dipimpin dengan menyerang Gyeongju, ibu kota Silla, pada tahun 927 dan menghancurkan tentera Goryeo.[3] Goryeo membalas dengan memenangi pertempuran Gochang pada tahun 930 dan merebut kembali wilayah Ungjin pada tahun 934.

Pada tahun 935, Raja Gyeongsun dari Silla yang sangat lemah menyerah kepada Goryeo. Ketika ini, perebutan kuasa dalaman Hubaekje juga melemahkan negara yang sudah penat akibat peperangan. Gyeon Hwon menamakan anak bongsunya Geumgang sebagai pewaris, tetapi anak-anaknya yang lain (oleh isteri sebelumnya) bergabung dan memberontak, meletakkan putera sulung Gyeon Hwon iaitu Singeom di atas takhta dan mengurung Gyeon Hwon ke Kuil Geumsan. Gyeon Hwon kemudian melarikan diri ke Goryeo dan bergabung dengan tentera Wang Geon untuk menyerang negara yang diasaskannya itu. Baekje Akhir jatuh ke tangan Goryeo pada tahun 936 dan semenanjung itu disatukan kembali.[3]

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ a b c "Later three kingdom era", Encyclopedia of Korean Culture (dalam bahasa Korea), Nate, diarkibkan daripada yang asal pada 2011-08-27.
  2. ^ Korea through the Ages Vol. 1 pp 110-113
  3. ^ a b Korea through the Ages Vol. 1 p113

Rujukan sunting

  • Akademi Pengajian Korea, Korea melalui Ages Vol. 1, The Editor Publishing Co., Seoul, 2005.ISBN 89-7105-544-8