Nota:terbubar setelah diserap dalam syarikat Scoot

Tigerair (Singapore)
Syarikat Penerbangan Tigerair (Singapura)
欣丰虎航 (新加坡)
புலி காற்று (சிங்கப்பூர்)
IATA ICAO Pengenal
TR (kod ini juga digunakan oleh syarikat penerbangan Scoot) TGW (kod ini juga digunakan oleh syarikat penerbangan Scoot) GO CAT
Ditubuhkan12 Disember 2003; 20 tahun yang lalu (2003-12-12)
Operasi ditamatkan25 Julai 2017; 6 tahun yang lalu (2017-07-25) (bergabung dengan Syarikat Penerbangan Scoot)
HabLapangan Terbang Changi Singapura (Changi)
Program kesetiaanKrisFlyer
PerikatanValue Alliance (2016-2017)
Star Alliance (sekutu; 2003-2017)
Pesawat31 (jumlah keseluruhan armada)
Destinasi28
Syarikat indukTiger Aviation[1]
Budget Aviation Holdings[2]
Ibu pejabatSingapura Singapura
Orang penting
  • Tony Davis (Ketua Pegawai Eksekutif)
    * Lee Lik Hsin (CEO)[3][4]
Laman webwww.tigerairways.com (laman web tidak berfungsi)
www.tigerairways.com/tigerair.com (laman web tidak berfungsi)

Tiger Airways Singapore Pte Ltd (SGX: J7X), beroperasi sebagai Tiger Airways Singapore, adalah sebuah syarikat penerbangan tambang murah berpengkalan di Singapura. dengan hab utamanya di Lapangan Terbang Changi. Ditubuhkan pada September 2003, Tiger Airways adalah syarikat penerbangan kos rendah yang terbesar di Singapura berdasarkan jumlah penumpangnya. Pada 2006, ia telah melayani 1.2 juta penumpang, penumbuhan 75% dari tahun yang lepas.[5]

Tiger Airways adalah penerbangan pertama yang beroperasi dari Terminal Bajet di Lapangan Terbang Changi bagi mencapai jimatan dalam kos pengendalian.[6]. Walaupun terdapat saingan dari syarikat-syarikat penerbangan serantau, ia masih ingin memberi fokus kepada penerbangan ke destinasi-destinasi yang mengambil masa 5 jam dari habnya, Singapura.[7]

Penerbangan ke India dimulakan pada Oktober 2007, dan terdapat rencana untuk berkembang ke Malaysia.[8] [9] Rencana awal untuk mendirikan sebuah hab di Manila (Clark) digantung.

Penerbangan ini telah merauh keuntungan sebanyak SGD$1 juta untuk suku tahun yang berakhir pada 30 September 2007.

dan telah disenaraikan di Bursa Saham Singapura dengan nama Tiger Airways Holdings pada Tahun 2010. Pada Bulan Oktober Tahun 2014, syarikat induk Tiger Airways Holdings menjadi anak syarikat Kumpulan SIA, yang mengambil saham pemilikan 56%. [10]

Pada Tarikh 18 Mei 2016, Syarikat Penerbangan Singapore Airlines menubuhkan Budget Aviation Holdings, sebuah syarikat induk untuk memiliki dan menguruskan syarikat penerbangan bajetnya Scoot dan Tiger Airways, berikutan penghapusan Tiger Airways dari Bursa Saham Singapura. [11] Tigerair bergabung dengan Scoot pada 25 Julai 2017, beroperasi di bawah jenama Scoot. [12]

Status Syarikat dalam Pakatan Star Alliance sunting

Tarikh Bergabung sunting

  • 2003; 21 tahun yang lalu (2003) [13]

Tarikh Keluar sunting

  • 2017; 7 tahun yang lalu (2017) [14]

Data Kod sunting

  • Kod IATA : TR (kod ini juga digunakan oleh syarikat penerbangan Scoot)
  • Kod ICAO : TGW (kod ini juga digunakan oleh syarikat penerbangan Scoot)
  • Panggilan: Go Cat

sunting

 
Logo Tiger Airways versi Lama

Slogan Syarikat Penerbangan Tigerair sunting

  • Get The Real Deal

Am / Perihal sunting

Tigerair diperbadankan pada Tarikh 12 Disember 2003 dan memulakan penjualan tiket pada Tarikh 31 Ogos 2004. Perkhidmatan bermula pada Tarikh 15 September 2004 ke Bangkok . Ia mengendalikan perkhidmatan antarabangsa berjadual dari Lapangan Terbang Changi Singapura dan merupakan anak syarikat milik penuh Tiger Airways Holdings.

Pada Tahun 2006, syarikat penerbangan itu menerbangkan sebanyak 1.2 juta penumpang, pertumbuhan dengan Tingkat 75% dari tahun sebelumnya. Syarikat penerbangan itu merupakan yang pertama beroperasi dari Terminal Anggaran di Lapangan Terbang Changi untuk mencapai penjimatan kos operasi dan struktur harganya dimodelkan selepas Ryanair . Walaupun terdapat persaingan serantau, syarikat penerbangan itu mengulangi niatnya untuk terus fokus dalam penerbangan dalam jarak lima jam dari pangkalan Singapura.

Selepas Syarikat Penerbangan Singapore Airlines, memperoleh Tiger Airways Holdings, jenama Tigerair telah dihentikan dengan operasi bergabung menjadi Scoot, syarikat penerbangan bajet saudaranya. [15]

Sejarah (versi singkat) sunting

Penerbangan ini ditubuhkan pada 12 Disember 2003 dan memulakan penjualan tiket pada 31 Ogos 2004. Penerbangan ini memulakan operasinya dalam suasana kesulitan yang melandai industri penerbangan akibat harga minyak yang melambung dan juga saingan hebat dari penerbangan yang lain. Tiger Airways menundakan rancangannya untuk mengenakan bayaran tambahan minyak seperti yang dilakukan oleh pesaingnya.

Pada 21 September 2005, syarikat ini melaporkan bahawa untuk tahun pertama operasinya, ia telah melihat lebih 50,000 penumpang menggunakan penerbangannya, 5000 penerbangan yang mengikut jadual, dan kadar penerbangan yang sempurna sebesar 98.7%. 94% penerbangan yang berlepas dan 90% penerbangan yang tiba berlangsung mengikut jadual. Ia juga telah membeli empat buah pesawat dan melancarkan penerbangan ke 9 destinasi.

Penerbangan ini mengharapkan untuk meningkatkan armadanya ke sembilan pesawat Airbus A320 pada penghujung 2006, dan untuk melayani sekurang-kurangnya 3 juta penumpang setiap tahun pada masa itu. Ia juga mengharap untuk menambahkan lagi enam destinasi pada 2006, kebanyakkan ke China dan India.

Tiger Airways adalah penerbangan kos rendah pertama dari Singapura yang menerima kelulusan dari pihak berkuasa China untuk terbang ke bandar-bandar di selatan China seperti Haikou, Guangzhou dan Shenzhen dalam sebuah pengumuman pada 21 Februari 2006. Penjualan tiket ke destinasi-destinasi tersebut dimulakan pada 24 Februari 2006, dengan penerbangan pertama ke Shenzhen pada 15 April, Haikou pada 26 April dan Guangzhou pada 27 April 2006. Tiger Airways mendapati penerbangan ke bandar-bandar tersebut sangat popular dan telah meningkatkan bilangan penerbangan ke Haikou dan Guangzhou kurang dari tiga bulan sejak pelancarannya.[16]

Tiger Airways Australia sunting

Pada 9 Februari 2007, Tiger Airways menyatakan yang ia ingin menjadi syarikat penerbangan domestik ketiga di Australia untuk bersaing dengan Virgin Blue dan Qantas/Jetstar.[17] Tiger Airways Australia akan menggunakan jaringan domestik Australia bagi mengembangkan kehadirannya di sana menerusi pintu masuk Darwin dan Perth, dan kemudiannya Melbourne. Pada 16 Mac 2007, syarikat ini memerima kelulusan dari pihak berkuasa Australia untuk menubuhkan sebuah subsidiari,[18], dan Tiger Airways Australia ditubuhkan pada hari yang sama.[19] Tiger Airways Australia mula beroperasi pada 23 November 2007, dan destinasi yang dilayani (masa kini dan hadapan) sudah meliputi semua daerah dan wilayah di sana.

Incheon Tiger Airways sunting

Pada 5 November 2007, Tiger Airways mengumumkan yang ia akan memulakan sebuah penerbangan kos rendah dari Korea. Ini merupakan sebuah usaha bersama Tiger Aviation dan Bandar Metropolitan Incheon. Penerbangan ini akan melayani destinasi ke Jepun, China, Mongolia dan hujung timur Rusia. Penerbangan ini akan berpangkalan di Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon di Seoul, Korea Selatan.

Pemilikan sunting

Tiger Airways dimiliki 100% oleh Tiger Aviation, syarikat yang ditubuhkan pada 2007 bagi mengendali Tiger Airways dan syarikat subsidiarinya, Tiger Airways Australia.

Sejarah sunting

Penubuhan sunting

Tiger Airways Singapore diperbadankan pada Tarikh 12 Disember 2003 dan memulakan penjualan tiket pada Tarikh 31 Ogos 2004. Ia mempunyai ibu pejabatnya di Bangunan Honeywell di Changi, Singapura. [20]

Perkhidmatan bermula pada Tarikh 15 September 2004 ke Bangkok. Perkhidmatan antarabangsa berjadual dikendalikan dari Lapangan Terbang Changi Singapura. Syarikat penerbangan ini adalah anak syarikat Tiger Airways Holdings, sebuah syarikat yang berpangkalan di Singapura.

Pada tahun 2006, syarikat penerbangan itu menerbangkan 1.2 juta penumpang, pertumbuhan 75% dari tahun sebelumnya.

Syarikat penerbangan itu adalah yang pertama beroperasi dari Terminal Anggaran di Lapangan Terbang Changi sebagai sebahagian daripada struktur operasi penjimatan kosnya, serupa dengan Ryanair. Walaupun terdapat persaingan serantau, syarikat penerbangan telah mengulangi niatnya untuk tetap fokus untuk terbang dalam jarak lima jam dari pangkalan Singapura.

Pada 25 September 2012, Tigerair Singapore beroperasi dari Singapore Changi Airport Terminal 2 kerana pembongkaran Terminal Belanjawan untuk memberi laluan ke Terminal 4, siap pada tahun 2017.

Strategi Laluan sunting

 
Pesawat Syarikat Penerbangan Tigerair dengan siri A319-132 di Tahun 2009
 
Pesawat Syarikat Penerbangan Tigerair dengan siri A320-232 mahu mendarat di Lapangan Terbang Changi

Syarikat penerbangan itu terbang ke masa yang sukar untuk industri penerbangan dengan kenaikan harga minyak dan persaingan sengit dari syarikat penerbangan lain. Syarikat penerbangan itu tidak mengenakan surcaj bahan bakar seperti yang dilakukan oleh pesaingnya.

Dengan Singapore Airlines (SIA) memiliki kepentingan dalam syarikat penerbangan, syarikat penerbangan kadang-kadang mengisi jurang ketika SIA melepaskan perkhidmatannya dari destinasi tertentu. Makau, yang pernah dilayani oleh SIA sebelum diambil oleh anak syarikatnya, SilkAir, pada Tahun 2002, menghentikan semua penerbangan sepenuhnya pada akhir Tahun 2004. Tiga bulan kemudian, laluan itu diambil alih oleh Syarikat Penerbangan Tigerair dengan penerbangan bermula Tarikh 25 Mac 2005. Corak serupa dapat diperhatikan di Wilayah Krabi, di mana SilkAir menangguhkan perkhidmatan pada Bulan Februari Tahun 2005 berikutan kesan gempa Lautan Hindi 2004 Syarikat Penerbangan Tigerair meneruskan perkhidmatan terus ke lokasi dari Tarikh 7 Oktober 2005.

Pada akhir Bulan Julai Tahun 2005, diumumkan bahawa syarikat penerbangan itu akan memulakan penerbangan dari Makau ke Manila (Clark) pada Tarikh 30 Oktober 2005, langkah yang sangat digembar-gemburkan kerana ia mungkin menandakan penubuhan pangkalan sekunder selain Singapura, yang membolehkan syarikat penerbangan itu berkembang dan mempelbagaikan risiko.

Pada Tarikh 21 September 2005, syarikat telah menghasilkan kad laporan pada tahun pertama operasi, dengan jumlah penumpang lebih dari 500,000 orang, 5000 penerbangan dijadualkan diterbangkan, dan tingkat penyelesaian penerbangan 98,7 persen. 94 peratus keberangkatan penerbangan dan 90 peratus kedatangan berlaku mengikut jadual. Ia memperoleh sebanyak empat pesawat dan melancarkan sembilan laluan - empat daripadanya diterbangkan secara eksklusif oleh syarikat penerbangan - sepanjang tahun.

Syarikat penerbangan itu dijangka meningkatkan armada menjadi sembilan pesawat Airbus siri A320 pada akhir Tahun 2006, dan akan membawa hingga tiga juta penumpang setahun pada saat itu. Ia juga berharap dapat menambah enam lagi laluan sepanjang tahun, terutama ke destinasi di China dan India, dengan penerbangan ke China Selatan telah bermula pada Bulan April.

Syarikat penerbangan itu juga mengumumkan pertukarannya dari Perkhidmatan Terminal Lapangan Terbang Singapura ke Swissport untuk pengendalian darat selepas menjadi syarikat penerbangan pertama yang beroperasi di Terminal Anggaran yang baharu dibuka di Lapangan Terbang Changi pada Tarikh 26 Mac 2006.

Syarikat Penerbangan Tigerair menjadi syarikat penerbangan tambang rendah pertama Singapura yang mendapat izin operasi dari pihak berkuasa penerbangan China untuk terbang ke bandar-bandar di selatan China Haikou, Guangzhou dan Shenzhen dalam pengumuman pada Tarikh 21 Februari 2006. Penjualan tiket ke destinasi-destinasi ini bermula Tarikh 24 Februari 2006, dengan penerbangan pertama ke Shenzhen berlangsung pada Tarikh 15 April, ke Haikou dari Tarikh 26 April dan ke Guangzhou dari Tarikh 27 April 2006. Syarikat penerbangan sejak itu menunjukkan bahawa laluannya sangat popular, dengan peningkatan penerbangan ke Haikou dan Guangzhou kurang dari tiga bulan sejak dilancarkan .

Pada Bulan Jun Tahun 2006, penerbangan ke Da Nang ditangguhkan. Pada Tarikh 20 Julai 2006, media melaporkan niat syarikat penerbangan untuk meningkatkan laluannya dari 15 ke 20 dan untuk menubuhkan bandar pangkalan kedua pada akhir tahun ini. Kawasan pertumbuhan yang mungkin termasuk China, India Selatan, Kemboja dan Brunei.

Rancangan syarikat penerbangan tersebut untuk kemungkinan tawaran awam awal juga diungkapkan. Pada saat yang sama, pihaknya mengumumkan bahawa ia mengalami peningkatan 81 persen penumpang yang dibawa pada Bulan April hingga Bulan Jun sejak berpindah ke Terminal Belanjawan pada bulan Mac, dibandingkan dengan periode yang sama pada tahun sebelumnya. Syarikat Penerbangan Tigerair memulakan perkhidmatan dari Singapura ke Perth pada Tarikh 23 Mac 2007.

Pada Tarikh 25 Oktober 2010, Syarikat Penerbangan Tigerair mengumumkan bahawa ia akan menarik diri dari Bangalore berkuatkuasa pada Tarikh 14 November 2010, tanpa alasan. Syarikat Penerbangan Tigerair meneruskan penerbangannya antara Singapura dan Bangalore dari Tarikh 31 Oktober 2011.

Pada Tarikh 19 Ogos 2015, Tigerair mengumumkan akan memperluas rangkaiannya dengan penambahan Quanzhou dan Lucknow sebagai destinasi baharu, memulakan perkhidmatan masing-masing pada Tarikh 28 September dan Tarikh 3 Disember. [21]

Bergabung Dengan Scoot sunting

Pada Tarikh 4 November 2016, syarikat induk Tigerair, Singapore Airlines mengumumkan penggabungan Syarikat Penerbangan Tigerair dan Syarikat Penerbangan Scoot dengan Tigerair masuk ke dalam jenama Scoot. [22] Ini akan membolehkan kedua-dua syarikat penerbangan mencapai sinergi dalam kos dan pendapatan tambang dan beroperasi di bawah sijil atau AOC pengendali Udara yang sama. Syarikat Penerbangan Tigerair secara rasmi bergabung dengan Syarikat Penerbangan Scoot dan mula beroperasi di bawah jenama Scoot pada Tarikh 25 Julai 2017, sementara penjenamaan semula akan menjadikan usaha sama Tigerair Australia dan Tigerair Taiwan utuh kerana Tigerair Australia 100% dimiliki oleh Virgin Australia (Virgin Australia mengekalkan nama Tigerair dan memperoleh hak jenama untuk Tigerair beroperasi ke beberapa destinasi antarabangsa dari Australia.), sementara Tigerair Taiwan dimiliki bersama oleh China Airlines (80%) dan anak syarikatnya Mandarin Airlines (10%) (dengan Tigerair memegang 10%), masing-masing. [23]

Galeri Armada Syarikat Penerbangan Tiger Airways (TR) sunting

Urusan Korporat sunting

Pemegang saham pengasas asal Tigerair ialah Singapore Airlines (49%), Bill Franke's Indigo Partners (24%); Pelaburan Ireland Tony Ryan (16%) dan Temasek Holdings (11%). [24]

Syarikat Penerbangan Tigerair Singapura dimiliki sepenuhnya oleh Tiger Airways Holdings Limited, sebuah syarikat induk yang ditubuhkan pada Tahun 2007 untuk menguruskan kedua Tiger Airways dan anak syarikat pemula Australia iaitu Tigerair Australia, yang sejak itu telah dilupuskan kepada Virgin Australia. Tiger Airways Holdings Limited tersenarai di SGX sejak Tahun 2010.

Pada Bulan Oktober Tahun 2014, kumpulan Singapore Airlines meningkatkan kepentingannya untuk mengambil hak milik majoriti di Tiger Airways Holdings, dan menurut Laporan Tahunan 2015 Singapore Airlines Limited (Berhad) memiliki sebanyak 56% pemilikan syarikat: [25]

Pada Bulan November Tahun 2015, Syarikat Penerbangan Singapore Airlines mengumumkan tawaran untuk memperoleh baki 44.23% saham Tiger Airways Holdings Limited dengan harga $ 0.41 sesaham. Ini mewakili premium $ 0.10, atau 32% lebih tinggi daripada harga sebelum pengambilalihan diumumkan. Tawaran itu bersyarat apabila Syarikat Penerbangan Singapore Airlines memiliki lebih dari 90% Tiger Airways, namun Syarikat Penerbangan Singapore Airlines sejak itu melanjutkan tawaran sehingga Tarikh 8 Januari 2016, kerana pada masa ini hanya memiliki 74.5% Tigerair. [26]

Trend Perniagaan sunting

untuk lihat maklumat lengkap mengenai Prestasi Kewangan di Kumpulan Tiger sila lihat

Tabel berikut menunjukkan trend perniagaan Syarikat Penerbangan Tigerair Singapura, tidak termasuk anak syarikat Tigerair lain dan syarikat penerbangan yang berkaitan.

Akhir Tahun 31 Mac:
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
Jumlah Hasil (S$m) 268.0 277.9 341.8 460.9 611.0 639.0 677.4
Keuntungan Operasi (S$m) 12.2 25.0 53.8 −16.0 57.0 −59.0 −39.9
Penumpang Menempah (ribuan) 3,903 4,393 5,068 5,140
- perubahan jumlah penumpang dalam peratus Tahun ke Tahun 12.6% 15.4% 1.4%
Tingkat Keterisian Penumpang (%) 85.4 81.0 84.3 78.1 82.1
Jumlah Pesawat (di akhir Tahun) 9 10 14 18 20 27 27
Rujukan [27] [28][29][30] [31][32] [33] [34][35][36][37] [38][39][40][41] [42][43][44][45][46][47]

Armada sunting

Penerbangan ini memiliki armada yang merangkumi pesawat A320-200. Semua pesawat menawarkan kelas ekonomi sahaja dengan 180 tempat duduk.

Pada masa kini, penerbangan ini memiliki 9 buah pesawat dalam armadanya setelah penghantaran dua buah pesawat pada April 2006,[48], pesawat ketiga pada 11 Oktober 2006, pesawat keempat iaitu 9V-TAH pada 23 November 2006, dan yang keliama, 9V-TAI, pada 14 Disember 2006. Pada Julai 2006, syarikat ini mengumumkan persetujuan jual-dan-sewa kembali dengan syarikat GATX Air untuk dua buah pesawat yang akan tiba pada Oktober 2006 dan November 2007. Ia juga mengumumkan yang ia akan mendapatkan lagi 8 buah pesawat ubagi meningkatkan jumlah pesawatnya kepada 20.[49]

Pada 17 Oktober 2006, penerbangan ini telah mengesahkan pembelian lapan lagi pesawat yang akan diterima di antara tahun 2008 dan 2010 dalam satu persetujuan yang bernilai $S780 juta. Pada 4 Januari 2007, Tiger mengumumkan yang ia telah berjaya mendapat pinjaman untuk membiayai pembelian ini dari sebuah bank Perancis, BNP Paribas.

Pada 21 Jun 2007, Tiger mengumumkan yang ia telah menandatangani surat persetujuan untuk membeli lagi 30 buah pesawat berniai $USD 2.2 bilion, dengan lagi 20 buah dalam pilihan. Pesawat-pesawat ini akan dihantarkan di antara tahun 2011 dan 2014.[50]. Pada 10 Oktober 2007, Tiger mengesahkan surat persetujuan yang ditandatanganinya pada bulan Jun 2007. Pesawat-pesawat baru ini akan digunakan untuk rangkaiannya di Asia Pasifik dan juga penerbangan domestik di Australia. [51]

Pada 18 Disember 2007, Tiger mengumumkan yang bilangan pesawat Airbus A320 yang ditempah dahulu ditingkatkan kepada 70.[52]

Pada masa syarikat penerbangan tersebut bergabung dengan Syarikat Penerbangan Scoot, armada Syarikat Penerbangan Tigerair terdiri dari pesawat berikut: [53]

Armada Tigerair
Pesawat Dalam Perkhidmatan Penumpang Nota
J Y Total
Airbus A319-100 2 144 144 Dipindahkan ke Syarikat Penerbangan Scoot
Airbus A320-200 21 180 180 Dipindahkan ke Syarikat Penerbangan Scoot
Total 31

Pada Tarikh 21 Jun 2007, Syarikat Penerbangan Tigerair mengumumkan telah menandatangani surat niat untuk membeli sebanyak 30 pesawat bernilai AS $ 2.2 bilion, dengan 20 pilihan lagi. Ini akan dihantar antara Tahun 2011 dan Tahun 2014. Pada Tarikh 10 Oktober 2007, Syarikat Penerbangan Tigerair mengesahkan surat niat yang ditandatangani pada Bulan Jun. Pesawat baharu akan dikerahkan di rangkaian Asia Pasifik Tigerair dan operasi domestik di Australia. Pada Tarikh 18 Disember 2007, Syarikat Penerbangan Tigerair mengumumkan bahawa ia telah mengambil pilihan dan membuat tempahan lebih jauh untuk menjadikan armada Airbus A320 mereka menjadi 70 orang. [54]

Pada Tarikh 24 Mac 2014, Syarikat Penerbangan Tigerair menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) dengan Airbus untuk pembelian 37 buah pesawat Airbus A320neo dengan 13 pilihan. Pesawat ini akan dikuasakan oleh enjin Pratt & Whitney PW1100.

Pada Bulan Oktober Tahun 2014, Syarikat Penerbangan Tigerair mengumumkan bahawa sebanyak 12 pesawat akan disewakan kepada IndiGo dalam jangka masa tiga hingga empat tahun. Ini untuk mengurangkan kelebihan kapasiti dengan ketara dan dengan itu menurunkan kos pajakan yang berkaitan. [55]

Dalam Penerbangan (Versi Lain) sunting

Tempat Duduk sunting

Semua armada pesawat menawarkan tempat duduk ekonomi kelas tunggal sebanyak 144 dan 180 tempat duduk di pesawat Airbus siri A319 dan siri A320. ukuran Tempat duduk kira-kira 72.5 cm (28.5 in) untuk baris standard dan 97.5 cm (38.4 in) untuk baris keluar dan lebar tempat duduk lebih kurang 46 cm (18 in).

Makanan dan Minuman sunting

Syarikat Penerbangan Tigerair menawarkan makanan dan minuman yang tersedia untuk dibeli sebagai sebahagian daripada program beli di atas kapal - Tigerbites. [56] Menu ini menawarkan makanan ringan seperti mee segera jadi, sandwic dan salad. Minuman panas dan sejuk serta minuman keras juga tersedia untuk pembelian.

Hiburan sunting

sebuah Majalah dalam penerbangan, Tiger Tales, disediakan sebagai bahan bacaan percuma untuk penumpang.

Destinasi sunting

Tiger Airways kini terbang ke destinasi-destinasi yang mengambil masa 5 jam dari Singapura: oleh itu, ia melayani 19 destinasi dalam 8 negara di rantauan. Thailand merupakan pasaran pertama dan terbesar dan kini Tiger Airways melayani 4 bandar di sana bagi mengambil kesempatan persetujuan langit-terbuka di antara kerajaan Thailand dan Singapura. Beberapa persetujuan yang terkini menghalang Tiger Airways untuk terbang ke Malaysia kecuali Kuala Lumpur bermula Februari 2008 walaupun pada September 2006, ia telah diizinkan untuk terbang ke Kuching, Miri dan Sibu dalam percubaan untuk meransang pelancongan di Sarawak.[57]


Pada masa penggabungannya dengan Scoot, Tigerair terbang dari Singapura ke 38 destinasi,

Rancangan masa depan termasuk:

  • Meningkatkan jumlah pesawat ke 20 tidak lewat dari tahun 2010[58].
  • Singapura-Bandar Seri Begawan, Singapura-Kemboja, Singapura-Kota Pontianak, Singapura-Kuching, Singapura-Sibu, Singapura-Miri, Singapura-Kuala Lumpur[perlu rujukan]
  • Tiger Airways mahu menceburi penerbangan domestik di Australia, untuk menyaingi Qantas, Jetstar, Virgin Blue dan penerbangan serantau yang lain.[perlu rujukan].
  • Tiger Airways mendapat izin dari pihak berkuasa India untuk terbang ke 6 buah bandar di India (Chennai, Kochi, Goa, Trivandrum, Kolkata and Kozhikode), dan telah mulakan penerbangan ke Chennai dan Kochi.
  • Tiger Airways ingin mendirikan sebuah hab di Seoul di Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon. Namun, persetujuan yang terdapat pada masa kini hanya membenarkan 2 syarikat penerbangan terbesar di Korea iaitu Asiana Airlines dan Korean Air untuk terbang ke destinasi antarabangsa. Penerbangan dari Seoul ini akan dikenali dengan nama Incheon Tiger Airways dengan Tiger Airways memiliki 49% pertaruhan dalam syarikat tersebut dan dengan bandar Incheon memegang 51%. (semua penerbangan Korea harus majoriti dimiliki pihak dari Korea).[59]

Perjanjian Perkongsian Kod sunting

Tigerair mempunyai perjanjian perkongsian kod dengan:

  • Golden Myanmar Airlines (digantung dari 22 April 2015)

Pada Tarikh 16 Mei 2016, Syarikat Penerbangan Tigerair bergabung dengan perikatan tambang murah terbesar di dunia, Value Alliance. [60] Perikatan baharu dimulakan dengan Cebu Pacific Filipina, Jeju Air Korea Selatan, Nok Air Thailand dan NokScoot, Tigerair Singapura, Tigerair Australia dan Vanilla Air Japan.

Dalam pesawat sunting

Pilihan makanan dan minuman sunting

Sebagai sebuah penerbangan kos rendah, makanan dan minuman percuma tidak disediakan, namun ia boleh dibeli dari kru kabin. Menu yang disediakan adalah makanan ringan seperti mi segera, sup dan sandwic. Minuman panas dan sejuk dan arak juga dijual.

Hiburan sunting

Buat masa kini, tidak terdapat Sistem Hiburan Dalam Pesawat dalam semua penerbangan Tiger Airways. Namun, penumpang boleh membayar S$15 untuk menggunakan pemain video yang terdapat dalam pesawat sepanjang jangka masa penerbangan. Majalah penerbangan, Tiger Tales, disediakan secara percuma kepada penumpang.

Lihat Juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ >"Tiger Airways restructures its business for regional expansion". Channel NewsAsia. 10 September 2007. Check date values in: |date= (bantuan)
  2. ^ "Budget carriers Scoot, Tigerair to be managed by single holding company". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-03-30. Dicapai pada 2020-10-04.
  3. ^ name="press release"
  4. ^ "SIA ESTABLISHES HOLDING COMPANY FOR SCOOT AND TIGER AIRWAYS" (Siaran akhbar). 18 May 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 September 2016. Dicapai pada 19 May 2016.
  5. ^ "Tiger Airways sees 75% jump in number of passengers". Channel NewsAsia. 19 January 2007. Check date values in: |date= (bantuan)
  6. ^ "The Proven Business Model". Tiger Airways. 19 January 2007. Check date values in: |date= (bantuan)
  7. ^ "Budget carrier Tiger Airways to launch service to Perth". Channel NewsAsia. 12 January 2007. Check date values in: |date= (bantuan)
  8. ^ "2006 continued to be a turbulent year for budget airlines". Channel NewsAsia. 4 January 2007. Check date values in: |date= (bantuan)
  9. ^ "Tiger Airways to start flights to India in October". Channel NewsAsia. 3 July 2007. Check date values in: |date= (bantuan)
  10. ^ http://centreforaviation.com/analysis/singapore-airlines-reports-higher-profits-but-future-outlook-hinges-on-scoot--tigerair-improvements-237749
  11. ^ https://web.archive.org/web/20160919002313/http://infopub.sgx.com/FileOpen/NE-1616.ashx?App=Announcement&FileID=405465
  12. ^ http://www.channelnewsasia.com/news/business/tigerair-to-operate-under-scoot-brand-from-july-8948362
  13. ^ http://www.straitstimes.com/singapore/transport/after-merger-scoot-adds-5-destinations
  14. ^ http://www.straitstimes.com/singapore/transport/after-merger-scoot-adds-5-destinations
  15. ^ http://www.channelnewsasia.com/news/business/tigerair-to-come-under-scoot-brand-name/3260728.html
  16. ^ "Tiger Airways offers more flights to "hot" destinations, Tiger Airways Press Release, June 13 2006". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-16. Dicapai pada 2008-01-05.
  17. ^ "Singapore's Tiger Airways to pounce on Australian domestic market". Channel NewsAsia. 9 February 2007. Check date values in: |date= (bantuan)
  18. ^ "Growing Tiger gets its stripes". The Australian. 16 March 2007. Check date values in: |date= (bantuan)
  19. ^ "Tiger Airways sets up Aussie subsidiary". The Sydney Morning Herald. 19 March 2007. Check date values in: |date= (bantuan)
  20. ^ http://www.caas.gov.sg/caas/en/About_CAAS/Our_Strategic_Thrusts/Safety_Oversight_x_Promotion/Singapore_Air_Operators.html
  21. ^ "salinan arkib" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2016-03-06. Dicapai pada 2020-10-04.
  22. ^ http://australianaviation.com.au/2016/11/tigerair-singapore-and-scoot-to-move-to-single-operating-licence/
  23. ^ http://australianaviation.com.au/2016/11/tigerair-singapore-and-scoot-to-move-to-single-operating-licence/
  24. ^ http://www.domain-b.com/industry/aviation/20070703_tiger_airways.htm
  25. ^ http://www.tigerair.com/news/Tiger_Airways_Holdings_Limited_Annual_Report_2015.pdf
  26. ^ http://infopub.sgx.com/FileOpen/Level%20of%20Acceptances_29%20Dec%202015.ashx?App=Announcement&FileID=383881
  27. ^ name="AR10"
  28. ^ name="AR10"
  29. ^ "Tiger Airways Annual Report 2010" (PDF). Tiger Airways Holdings Limited. Dicapai pada 15 November 2013.
  30. ^ name="AR11"
  31. ^ name="AR11"
  32. ^ "Tiger Airways Annual Report 2011" (PDF). Tiger Airways Holdings Limited. Dicapai pada 15 November 2013.
  33. ^ name="AR13"
  34. ^ name="AR13"
  35. ^ "Tigerair Annual Report 2013" (PDF). Tiger Airways Holdings Limited. Dicapai pada 15 November 2013.
  36. ^ name="OS13"
  37. ^ "Tigerair Operating Statistics: March 2013" (PDF). Tiger Airways Holdings Limited. Dicapai pada 15 November 2013.
  38. ^ name="AR14"
  39. ^ "Tigerair Annual Report 2014" (PDF). Tiger Airways Holdings Limited. Dicapai pada 23 July 2013.
  40. ^ name="OS14"
  41. ^ "Tigerair Operating Statistics: March 2014" (PDF). Tiger Airways Holdings Limited. Dicapai pada 4 May 2014.
  42. ^ name="AR15"
  43. ^ "Tigerair Annual Report 2015" (PDF). Tiger Airways Holdings Limited. Dicapai pada 23 July 2015.
  44. ^ name="OS15"
  45. ^ "Tigerair Operating Statistics: March 2015" (PDF). Tiger Airways Holdings Limited. Dicapai pada 11 April 2015.
  46. ^ name="FleetMar15"
  47. ^ "List of Aircraft on the Singapore Register - 31 March 2015" (PDF). Tiger Airways Holdings Limited. Dicapai pada 11 April 2015.
  48. ^ "Tiger Airways expansion plans supported by new aircraft deliveries and strong financial base, Tiger Airways Press Release, April 4 2006". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-16. Dicapai pada 2008-01-05.
  49. ^ "Tiger Airways and GATX in sale/leaseback agreement for two Airbus A320 aircraft, Tiger Airways Press Release, July 2 2006". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-16. Dicapai pada 2008-01-05.
  50. ^ Tiger Airways orders up to 50 more A320 aircraft, Airbus Press Release, June 21 2007
  51. ^ Tiger Airways confirms order for 30 Airbus A320 planes
  52. ^ http://www.airbus.com/en/presscentre/pressreleases/pressreleases_items/07_12_18_a320_tiger_airways.html Tiger Airways looks to the future with fleet of 70 A320 aircraft ]
  53. ^ http://www.caas.gov.sg/caas/en/About_CAAS/Our_Strategic_Thrusts/Safety_Oversight_x_Promotion/Singapore_Registered_Aircraft/List_of_Aircraft_on_Singapore_Register/index.html
  54. ^ https://web.archive.org/web/20140428005038/http://www.airbus.com/presscentre/pressreleases/press-release-detail/detail/tiger-airways-looks-to-the-future-with-fleet-of-70-a320-aircraft/
  55. ^ https://www.tigerair.com/news/OA_20141009_TH_20141009_Tigerair_to_Right_Size_Operations_with_Sublease_of_12_Aircraft_to_IndiGo.pdf
  56. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-11-29. Dicapai pada 2020-10-05.
  57. ^ "Tiger Airways to fly to M'sian cities on Borneo Island". The Business Times. 11 September 2006. Check date values in: |date= (bantuan)
  58. ^ http://www.airbus.com/en/presscentre/pressreleases/pressreleases_items/07_12_18_a320_tiger_airways.html Tiger Airways looks to the future with fleet of 70 A320 aircraft ]
  59. ^ Karamjit Kaur (15 Ogos 2007). "Tiger eyes Korean air market". The Straits Times. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan); Check date values in: |date= (bantuan)
  60. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-06-04. Dicapai pada 2020-10-05.

Pautan luar sunting