Timbalan Perdana Menteri

jawatan kerajaan

Timbalan Perdana Menteri atau Naib perdana menteri ialah, di sesetengah negara, menteri kerajaan yang boleh memegang jawatan pemangku perdana menteri apabila perdana menteri tidak hadir buat sementara waktu. Jawatan itu sering disamakan dengan naib presiden, kerana kedua-dua jawatan adalah pejabat "nombor dua", tetapi terdapat beberapa perbezaan.

Negeri-negeri Australia dan wilayah Kanada masing-masing mempunyai jawatan timbalan perdana menteri. Dalam pentadbiran United Kingdom yang diturunkan, jawatan yang sama adalah jawatan timbalan Menteri Pertama, walaupun jawatan di Ireland Utara mempunyai kuasa yang setara dengan Menteri Pertama yang berbeza hanya dalam gelaran jawatan. Di Kanada, jawatan timbalan perdana menteri tidak boleh dikelirukan dengan timbalan menteri Kanada perdana menteri Kanada, jawatan penjawat awam bukan politik.

Di Austria dan Jerman, pemegang jawatan itu dikenali sebagai naib canselor.

Seorang timbalan perdana menteri secara tradisinya bertindak sebagai pemangku perdana menteri apabila perdana menteri tidak hadir buat sementara waktu atau tidak mampu untuk menjalankan kuasa. Timbalan perdana menteri sering diminta untuk menggantikan jawatan perdana menteri berikutan kematian mengejut perdana menteri atau peletakan jawatan yang tidak dijangka, tetapi itu tidak semestinya dimandatkan oleh perlembagaan. Jawatan kerajaan ini selalunya merupakan jawatan yang disandang serentak dengan kementerian lain, dan biasanya diberikan kepada salah seorang menteri paling kanan atau berpengalaman dalam kabinet. Pemegang jawatan ini juga mungkin timbalan ketua parti pemerintah, atau mungkin ketua parti junior kerajaan campuran.

Lihat juga sunting